• Sisterofthesun

Tappar massa ögonfransar hjälp!?(bilder)

Kan någon hjälpa mig som kanske varit i samma eller en liknande situation..

Har plötsligt tappat en MASSA ögonfransar på vänster öga och förstår inte varför. (Vet att fransar byts ut med jämna mellanrum, men inte såhär) Har alltid haft långa och fina fransar och använder fransnäring som dock inte gör så stor skillnad eftersom jag redan har relativt långa fransar.

Hur som helst så har jag massa kala ställen på vänster öga och jag tappar flera stycken varje dag. Höger öga är det ingen fara med förutom att dem möjligtvis är lite tunnare. Någon som vet vad det kan bero på? Är lite rädd att det kan vara något som är fel :(

Bildena är tagna med 1 månads mellanrum..

• Svar på tråden Tappar massa ögonfransar hjälp!?(bilder)
  • Fia 28

Jag har också en period just nu då jag tappar mycket ögonfransar, har det varje år med jämna mellanrum. De växer nog ut till sist.

• Sisterofthesun
    Fia 28 skrev 2016-06-09 09:14:59 följande:

Jag har också en period just nu då jag tappar mycket ögonfransar, har det varje år med jämna mellanrum. De växer nog ut till sist.

Okej, skumt att det blir så. Hoppas att de växer ut snabbt nu när det är sommar och allt.
  • Fia 28
    Sisterofthesun skrev 2016-06-09 09:21:10 följande:
    Okej, skumt att det blir så. Hoppas att de växer ut snabbt nu när det är sommar och allt.
    Förut trodde jag att det hörde ihop med att jag slarvat med tvättningen, men det verkar inte vara så. 
  • Sisterofthesun

Nej, jag är ganska noga med rengöringen också. Har försökt komma på en massa teorier kring varför det blir såhär. Blir mest irriterad på mig själv att jag bryr mig så mycket men fransarna gör ju ändå mycket för utseendet och att använda mascara nu blir inget bra, ser bara ännu ojämnare ut då. SUCK! 

• Fia 28

Däremot kanske jag gnuggar ögonen mer än vanligt just nu då jag är gravid och så otroligt trött emellanåt. Eller så råkar det bara sej att många fransar nått slutet på sin livstid på samma gång. Vet inte, men det växer alltid ut igen.

• Sisterofthesun
    Fia 28 skrev 2016-06-09 09:39:08 följande:

Däremot kanske jag gnuggar ögonen mer än vanligt just nu då jag är gravid och så otroligt trött emellanåt. Eller så råkar det bara sej att många fransar nått slutet på sin livstid på samma gång. Vet inte, men det växer alltid ut igen.

Men i ditt fall kanske det rör sig om hormoner då? Sånt kan ju påverka jättemycket..

Ja, de gör ju det som tur är. Förra sommaren hade jag gjort ögonfransförlängning hos en som inte visste vad hon gjorde och efteråt hade jag nästintill inga fransar kvar på ögonen, såg verkligen hemskt ut ett tag men fransarna växte tillbaka då också :) 
  • Fia 28
    Sisterofthesun skrev 2016-06-09 09:50:57 följande:
    Men i ditt fall kanske det rör sig om hormoner då? Sånt kan ju påverka jättemycket..

Ja, de gör ju det som tur är. Förra sommaren hade jag gjort ögonfransförlängning hos en som inte visste vad hon gjorde och efteråt hade jag nästintill inga fransar kvar på ögonen, såg verkligen hemskt ut ett tag men fransarna växte tillbaka då också :) 
    Jo det är sant, men det har som sagt även skett tidigare utan att jag varit gravid.
  • Anonym (anonym)

Det finns en sjukdom som heter Alopeci som ger håravfall, det kan drabba även ögonfransarna. I dess lindrigaste form heter det Alopecia areata och ger runda fläckar med håravfall och kan även göra att ögonfransarna går av här och där, faller delvis av, eller att alla ögonfransar faller av. Googla om du vill veta mer.

• Sisterofthesun
    Anonym (anonym) skrev 2016-06-09 10:51:57 följande:

Det finns en sjukdom som heter Alopeci som ger håravfall, det kan drabba även ögonfransarna. I dess lindrigaste form heter det Alopecia areata och ger runda fläckar med håravfall och kan även göra att ögonfransarna går av här och där, faller delvis av, eller att alla ögonfransar faller av. Googla om du vill veta mer.

Har varit lite rädd för det också men blir tveksam eftersom att det bara är på ena ögat det faller av? 
  • Fia 28
    Sisterofthesun skrev 2016-06-09 11:00:20 följande:
    Har varit lite rädd för det också men blir tveksam eftersom att det bara är på ena ögat det faller av? 
    Jag har också bara på ena ögat :). 
  • Anonym (anonym)

Alopeci kan drabba bara ena sidan av huvudet, eller bara ena ögats ögonfransar. eller så kan det komma där först och sen sprida sig till andra ställen av kroppen.
    Det finns 3 svårighetsgrader av sjukdomen:
    1. Alopecia areata= fläckvist håravfall
    2. Alopecia totalis= man tappar allt hår på hela huvudet
    3. Alopecia Universalis= Man tappar allt hår på hela kroppen

Googla om ni vill veta mer.

• Sisterofthesun
    Anonym (anonym) skrev 2016-06-09 11:51:48 följande:

Alopeci kan drabba bara ena sidan av huvudet, eller bara ena ögats ögonfransar. eller så kan det komma där först och sen sprida sig till andra ställen av kroppen.

Nu blir jag rädd! Hoppas verkligen inte att det är så :(
  • Fia 28
    Anonym (anonym) skrev 2016-06-09 11:51:48 följande:

Men jisses va du skrämmer upp stackars TS. Jag har periodvis tappat ögonfransar i flera år och resten av mitt hår växer som ogräs, så ingen sjukdom här inte.
  • Grön elefant

Vad är det för fransnäring du använder? Jag använde neulash innan alla varningar kom om prostaglandiner i ögonfransnäringar. Jag fick superfina fransar först, men efter ett par månader så fick jag fläckvis avfall. Såg glest och trist ut. Slutade med det. Fick för mig att prova nåt år senare igen och då hände samma sak.

Däremot fick jag också plötsligt fransavfall på ena ögat för nåt år sedan när jag var gravid, sen växte det tillbaka. Tror att det kan bli så ibland bara.

• Sisterofthesun
    Grön elefant skrev 2016-06-09 12:40:28 följande:

Vad är det för fransnäring du använder? Jag använde neulash innan alla varningar kom om prostaglandiner i ögonfransnäringar. Jag fick superfina fransar först, men efter ett par månader så fick jag fläckvis avfall. Såg glest och trist ut. Slutade med det. Fick för mig att prova nåt år senare igen och då hände samma sak.

Däremot fick jag också plötsligt fransavfall på ena ögat för nåt år sedan när jag var gravid, sen växte det tillbaka. Tror att det kan bli så ibland bara.

Har använt en som heter Nanolash ett tag men gick över till lashp7 för lite mer än en månad sen. Har funderat på om det kan vara så att fransarna inte gillar den nya näringen så jag började använda nanolash idag igen. Tror dock inte att dessa ska innehålla några prostaglandiner. 

Kan du minnas ungefär hur lång tid det tog för dina att komma tillbaka? 
Svar på tråden Tappar massa ögonfransar hjälp!?(bilder)