• vslanguage

Hur få partnern med på äktenskapsförord mm?

Jag är gift och vill nu några år in äktenskapet skriva ett äktenskapsförord, men vet inte hur jag ska lägga fram det för min partner på ett bästa sätt utan att väcka obehag, osämja eller misstänksamheter! Partnern är ganska paranoid och lilla minsta får hen att tro att jag vill skilja mig!

Jag vill be om råd, er som har erfarenhet av partner som inte går att föra en vettig diskussion med, utan att hen per automatik tänker det värsta tänkbara! Hjälp mig snälla!

Ni som är insatta i ämnet och/eller har erfarenhet besvara följande frågor snälla:

1) måste ett äktenskapsförord skrivas av en jurist?

2) kan man utan att specifiera närmare, göra bank- och kapitaltillgångar till privat egendom och därmed undanta dessa från giftegodset? Alltså; inte nämna belopp och konto utan med hjälp av en allmän förmulering som "all bankmedel och dylikt är privat egendom"?

3) vid skilsmässa: räknas studieskulden för ena partnern (om bara en har studieskuld) bort från tillgångarna innan en bodelning görs?

• Svar på tråden Hur få partnern med på äktenskapsförord mm?
  • Anonym (AA)

1. Nej, det finns inte krav på att äktenskapsförordet ska vara skrivet av en jurist för att det ska vara giltigt. Att det är undertecknat av båda makarna samt registrerat hos skatteverket räcker. Däremot kan det vara bra att göra det hos en jurist för att försäkra sig om att allt blir rätt formulerat. 

2. Ja, om ni vill att alla bankmedel ska vara enskild egendom så går detta bra att skriva. Är det däremot enbart ett visst konto så ska det kontot kunna identifieras. 

3. När man gör en bodelning så lägger man ihop de tillgångar man har som är giftorättsgods (enskild egendom ingår ju inte). Därefter dras skulder, så som studielån bort. Om det skulle vara en skuld som är hänförlig till enskild egendom (tex huslån där fastigheten är den ena makens enskilda egendom) så ska skulden först och främst täckas ur den enskilda egendomen och resten av giftorättsgodset. Då ett studielån är svårt att hänföra till enskild egendom så ska det ingå i bodelningen på skuldsidan.När ni räknat ut era nettotillgångar delas värdet på två och ni får reda på vilket ekonomiskt värde ni har att fördela era saker på. 

Hur man ska försöka "övertala" sin partner att underteckna ett äktenskapsförord är svårt eftersom att många ser det som något oromantiskt och "litar du inte på mig?" avtal. Speciellt om man skriver det när man varit gifta ett tag. Jag skulle sätta mig ner med min make och försöka få fram det positiva med ett äktenskapsförord; det minskar risken för framtida dispyter om vem som ska ha vad, att man inte riskerar att förlora saker som man kanske byggt upp helt och hållet på egen hand till sin make, att eventuella särkullbarn inte ska kunna få del av tex något man ärvt som funnits i familjen i generationer.

• Anonym (AA)

1. Nej, det finns inte krav på att äktenskapsförordet ska vara skrivet av en jurist för att det ska vara giltigt. Att det är undertecknat av båda makarna samt registrerat hos skatteverket räcker. Däremot kan det vara bra att göra det hos en jurist för att försäkra sig om att allt blir rätt formulerat. 

2. Ja, om ni vill att alla bankmedel ska vara enskild egendom så går detta bra att skriva. Är det däremot enbart ett visst konto så ska det kontot kunna identifieras. 

3. När man gör en bodelning så lägger man ihop de tillgångar man har som är giftorättsgods (enskild egendom ingår ju inte). Därefter dras skulder, så som studielån bort. Om det skulle vara en skuld som är hänförlig till enskild egendom (tex huslån där fastigheten är den ena makens enskilda egendom) så ska skulden först och främst täckas ur den enskilda egendomen och resten av giftorättsgodset. Då ett studielån är svårt att hänföra till enskild egendom så ska det ingå i bodelningen på skuldsidan.När ni räknat ut era nettotillgångar delas värdet på två och ni får reda på vilket ekonomiskt värde ni har att fördela era saker på. 

Hur man ska försöka "övertala" sin partner att underteckna ett äktenskapsförord är svårt eftersom att många ser det som något oromantiskt och "litar du inte på mig?" avtal. Speciellt om man skriver det när man varit gifta ett tag. Jag skulle sätta mig ner med min make och försöka få fram det positiva med ett äktenskapsförord; det minskar risken för framtida dispyter om vem som ska ha vad, att man inte riskerar att förlora saker som man kanske byggt upp helt och hållet på egen hand till sin make, att eventuella särkullbarn inte ska kunna få del av tex något man ärvt som funnits i familjen i generationer.

• Anonym (PEZ)

Hur är det med konton som man hade innan man gifte sig, tex kapitalförsäkringar och pensionssparande är det enskild egendom?
    Eller man skriva äkteskapsförord?

• Anonym (AA)

Enligt svensk rätt så blir alla de tillgångar man har som inte är enskilda till följd av äktenskapsförord, testamente, gåvobrev eller arv giftorättgods, oavsett hur och när de anskaffades. Således är även de tillgångar som ni haft innan äktenskapet giftorättgods. Kapitalförsäkringar ingår i en bodelning under förutsättning att de har ett värde. Gällande pensionssparande så ingår privat pensionssparande såvida det inte är oskäligt. Dock så ingår inte den allmänna pensionen. En tjänstepension ingår normalt sett inte men det beror på ifall arbetstagaren kan förfoga över den eller inte (om den ägs av arbetstagaren ingår den, ägs den av arbetsgivaren går den oftast inte att överlåta och kan således inte ingå).

• Anonym (PEZ)

Ok, då är det bara att förbereda papper så man säkrar sina tillgångar.

Svar på tråden Hur få partnern med på äktenskapsförord mm?