• Cajjo

Varför har man inte lånelöfte innan?!

Jag och min sambo är med i en budgivning.
    Vi var på privat visning i torsdags och sedan var det den stora visningen dagen efter. Mäklaren hörde av sig igår och kollade om man var intresserad.
    Vad vi fick veta då var det vi och en annan. Den andra hade redan lagt bud, och vi började buda. Det slutade med att vi att vi sedan kl 13 igår haft högsta budet. 
    Vi ringde mäklaren efter att vi inte hört något på 3-4 timmar. Hon sa att hon skulle ringa runt till de andra som kan vara intresserade och säljaren. Hon lovade att ringa antingen igår kväll eller idag på förmiddagen..
    Efter att vi inte hört något efter kl 14 ringde vi. Vi fick då till svara tt vi inte kan avsluta budgivningen pga 2st andra par är intresserade men att de inte har fått lånelöfte än och ska prata med banken idag...

Seriöst! Varför har man inte sådant klart innan man börjar kolla hus?! Annars vet man ju inte i vilken prisklass man kan kolla på... 1,5 miljon eller kanske 3 miljoner?..
    Blir sååå irriterad för att nu ska man behöva sitta med ont i magen och nervös ännu längre för att folk inte kan vara förberedda i tid..
    Är det bara jag som stör mig på sådant?

• Svar på tråden Varför har man inte lånelöfte innan?!
  • Primulina

Egentligen beror nog inte den utdragna budgivningen på det utan säljaren är helt enkelt inte nöjd med buden så här långt och vill ha in fler budare.

Lycka till

• Cajjo

Möjligt men då tycker jag att man kan fråga om vi har möjlighet och lust att gå upp i pris ett snäpp

• Kjell2
    Cajjo skrev 2016-06-08 15:11:42 följande:

Möjligt men då tycker jag att man kan fråga om vi har möjlighet och lust att gå upp i pris ett snäpp

Ge säljaren ett bud och säg att ni skriver idag om de accepterar.
  • Cajjo

Skulle nog inte funka i vårt läge.. Huset ägs av en dansk kvinna som har haft det med sin man som nu gått bort som fritidshus. Så det krävs lite planering för att vi ska kunna skriva papperna. Plus detta har min sambo ett jobb som gör att han är borta mån-torsdag. Haha bara en massa krångel

• gbgumman

Alltid är det något krångel vid budgivning tycker jag. Såååå jobbigt. När vi köpte nu så var vi två som buda. Den andra tog en vecka på sig att fundera och sedan la hen ett litet bud. Vi la ett högt bud. Den andra vänta vi sedan på en vecka till och då tröttna mäklaren och säljaren och då svara hen inte på mäklarens samtal.

• Cajjo
    gbgumman skrev 2016-06-09 18:03:32 följande:

Alltid är det något krångel vid budgivning tycker jag. Såååå jobbigt. När vi köpte nu så var vi två som buda. Den andra tog en vecka på sig att fundera och sedan la hen ett litet bud. Vi la ett högt bud. Den andra vänta vi sedan på en vecka till och då tröttna mäklaren och säljaren och då svara hen inte på mäklarens samtal.

Jisses vad drygt!

Paret som inte hade lånelöfte la bud idag, men efter några bud har det slutat med att vi har högsta budet nu igen sedan kl 14. Min sambo ringde mäklaren sen eftermiddag idag men då var mäklaren på möte och skulle ringa upp 1 timme senare. Det är nu 2 timmar sedan hon skulle ringt. Antar att vi får jaga henne imorgon..
  • gbgumman
    Cajjo skrev 2016-06-09 19:38:06 följande:
    Jisses vad drygt!

Paret som inte hade lånelöfte la bud idag, men efter några bud har det slutat med att vi har högsta budet nu igen sedan kl 14. Min sambo ringde mäklaren sen eftermiddag idag men då var mäklaren på möte och skulle ringa upp 1 timme senare. Det är nu 2 timmar sedan hon skulle ringt. Antar att vi får jaga henne imorgon..
    Man blir tokig. Är det inte på säljaren eller andra budare så är det mäklaren som är jobbig.
  • nevermind
    Kjell2 skrev 2016-06-08 15:18:29 följande:
    Ge säljaren ett bud och säg att ni skriver idag om de accepterar.
    Så gjorde syrran. De andra två hade inte lånelöftet klart och säljaren ville inte vänta.
  • Studentpappa

Det borde inte vara tillåtet att buda utan att ha finansieringen klar. Jag är rätt säker på att dom vi budade mot på vårt hus inte fått lån till beloppet som dom la bud på. Mäklaren hintade om det efteråt, alltså trissade dom upp priset för oss helt i onödan.

Någonting som antagligen skulle kyla av marknaden till viss del också.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • AstridA

När vi budade på huset vi bor i nu, var det vi och ett par till, dock hade vi lånelöfte och handpenning klar medans de vi budade mot skulle sälja två lägenheter i Stockholm först men dom kunde ta lån till huset men inte skaffa fram handpenningen samma vecka vilket vi kunde, detta blev avgörande och vi fick köpa huset.  

• straw2008

Säljaren är inte nöjd, inte svårare än så. Ge ett bud som är högre o ge en tidsfrist o se om de accepterar det? 
    O varför gå omkring o ha ont i magen ? Räkna med att ni inte får det så slipper ni bli sjuka över det ? 

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Varför har man inte lånelöfte innan?!