• tinatim

Svårt att sluta med välling vid läggdags

vid vilken ålder är det lagom att sluta med välling vid läggdags? min 2,5 åring får välling när han ska sova inför natten..

• Svar på tråden Svårt att sluta med välling vid läggdags
  • lövet2

Det är inte alls dumt med välling vid sovdags. Viktigt dock att du stoppar tandborsten i munnen innan han somnar.

• eviz08

Min dotter fick välling tills hon fyllde fyra år, hon älskade det! Några månader innan hon skulle fylla fyra så började vi förbereda henne på att hon skulle bli stor och inte få välling i nappflaska något mer, men vi erbjöd henne välling i kopp. Men det har hon aldrig gillat. 
    Sonen fick sluta straxt efter 3 år efter som han kissade i sängen om han drack välling när han skulle sova. 

Jag fick höra att välling kan du ge hur länge som helst men att det dåliga var nappflaskan och problemet med att borsta tänderna efter vällingen. 

• eviz08

Min dotter fick välling tills hon fyllde fyra år, hon älskade det! Några månader innan hon skulle fylla fyra så började vi förbereda henne på att hon skulle bli stor och inte få välling i nappflaska något mer, men vi erbjöd henne välling i kopp. Men det har hon aldrig gillat. 
    Sonen fick sluta straxt efter 3 år efter som han kissade i sängen om han drack välling när han skulle sova. 

Jag fick höra att välling kan du ge hur länge som helst men att det dåliga var nappflaskan och problemet med att borsta tänderna efter vällingen. 

• eviz08

• sextiotalist
    eviz08 skrev 2016-06-13 00:19:05 följande:

Vad är det som är dåligt med nappflaska, skadligt, ger framtida problem etc?
    Min grabb drack ur flaska tills han var ungefär fem-sex år. Inga framtida men, inga bettfel, inga hål  tänderna, ingen övervikt etc
  • AnkiC

Mitt barn är fyra år och får fortfarande välling vid läggdags. Har inga planer på att sluta med det. Ett av mina större barn slutade självmant vid 5 år. Borsta tänderna efter gör vi inte heller. Tandläkaren sa att så länge man är noga med tandborstning 2 gånger om dagen och låter tänderna vila mycket och efter morgontandborstningen minst 2 timmar och ingen småätning under dagen så är det ingen större fara.

• AnkiC

Ingen har haft hål vill jag tillägga. Felfria tänder.

• ACJ

Min flicka är 21 månader, och har slutat med välling innan läggdags. Periodvis ville hon inte ha, och mot slutet tramsade hon massor med flaskan, ville hälla ut i soffan, allt annat än att dricka. Så vi provade att ta bort den, och hon har inte saknat den. Vi äter middag 17.30, och sen är det dags för nattning runt 18.30.

• sextiotalist
    ACJ skrev 2016-06-13 12:39:07 följande:

Min flicka är 21 månader, och har slutat med välling innan läggdags. Periodvis ville hon inte ha, och mot slutet tramsade hon massor med flaskan, ville hälla ut i soffan, allt annat än att dricka. Så vi provade att ta bort den, och hon har inte saknat den. Vi äter middag 17.30, och sen är det dags för nattning runt 18.30.

Det förstår jag det var ju nästan direkt efter maten. Sonen var ju vaken betydligt längre så ha hade blivit lite småhungrig efter middagen.
    Han somnade sällan före 20:00 (och vaknade ändå varje morgon någon gång mellan 5 och halvsex)
  • eviz08
    sextiotalist skrev 2016-06-13 08:06:44 följande:

Vad är det som är dåligt med nappflaska, skadligt, ger framtida problem etc?

Min grabb drack ur flaska tills han var ungefär fem-sex år. Inga framtida men, inga bettfel, inga hål  tänderna, ingen övervikt etc

Kommer bara ihåg att tandläkaren och BVC gav råd att slura med nappflaska, så då gjorde vi det. Tyckte ändå hon började bli lite stor för flaskan så analyserade nog inte detta vidare.
  • gbgumman
    eviz08 skrev 2016-06-13 18:57:54 följande:
    Kommer bara ihåg att tandläkaren och BVC gav råd att slura med nappflaska, så då gjorde vi det. Tyckte ändå hon började bli lite stor för flaskan så analyserade nog inte detta vidare.
    Min dotter var också 6 år när hon sluta med nappflaskan. Ca 5 min varje kväll slurpa hon i sig en flarra. Inget som ger någon skada. Men inte ska de gå runt hela dagarna med flaskan och suga.
  • sextiotalist
    eviz08 skrev 2016-06-13 18:57:54 följande:

Inget som de sa till oss. De kollade bettet och tänderna och bettet hos tandläkaren och konstaterade att allt var bra. BVC hade inte heller några synpunkter utan sa bara att vi skulle tillsätta fett när han tappade vikt
Svar på tråden Svårt att sluta med välling vid läggdags