Här handlar det om att min man inte vill ta konflikten med mamman. Eller ja, det gör han, men inte förrän han måste. Hans val, så länge jag hålls utanför och inte påverkas, tex genom att hans humör blir sämre.
Mycket handlar om mammans bristande impulskontroll. (Hon har ADHD) Det har blivit mycket bättre sedan hon började ta medicin. Tiden har väl också spelat in, hon hade svårt att släppa pappan, inte kärleksmässigt (tror jag) men mer att hon ville ha hjälp mad allt och lite till i tid och otid och han orkade då inte säga nej. Hon blev arg när han flyttade till mig för då blev det för långt avstånd att komma över för att hon skulle kunna duscha, gå till tvättstugan osv.
Innan hon visste att vi var ihop så ville hon ha honom tillbaka, vilket jag vet för att hon sa det till mig. Jag erbjöd henne ett samtal när hon fick veta om oss eftersom hon var skitarg. Hon var faktiskt mogen nog att tacka ja till det OCH mogen nog att säga att det var bra, för hon hade aldrig erbjudit det. Det var då hon sa det, att hon trott att det skulle bli de igen, att han skulle sakna dem och komma efter när hon flyttat.
Hur som haver, mamman har säkerligen en massa goda egenskaper, hon jobbar dock emellanåt hårt på att bevisa motsatsen
Det handlar även om att mamman vill att pappan ska vara lika intresserad av barnet som hon är, men när vi inte har barnet så är han inte särskilt intresserad av att få ett telefonsamtal om att barnet har fått ett blåmärke på knät idag och så ska det diskuteras länge och väl, hur ledsen han blev när han slog sig osv. Min man känner att det inte är av intresse på det viset. Barnet brukar själv visa ev sår och blåmärken när han kommer och tala om vad han gjort.
När han inte visar det intresse hon tycker att han borde visa blir hon arg.
Hon är också ganska girig, vill ha pengar till allt möjligt, utöver det vi betalar. Försöker med olika saker, tex påstår att vi ska betala vår del av fritidsplatsen vilket vi inte ska eftersom vårt behov bara är fredagar, men eftersom hon också har behov av fritidsplats så är det hon som ska betala.
Men som sagt, mycket bättre sedan hon började med medicin, nu ringer hon mest när det är umgänge eller när hon ska skicka papper som han ska skriva under.
Dock brukar hon passa på att pika pappan, gärna påpeka saker som hon anser att han brister i osv, det gör ju inte direkt att han vill prata med henne, men det är hans sak att säga ifrån.