• BeetBach

Hos vilken bank var det lättast att få låna mycket pengar till hus?

Hej!
    Jag undrar vad era erfarenheter är om olika banker. Vilken bank var enligt era erfarenheter lättast att få igenom ett "stort" lån hos? Om man ligger precis på gränsen för vad banken tycker de vågar låna ut? Vänligen läs OBS nederst före du svarar på omröstningen!!
    I vårt fall så handlar det om att vi vill köpa vårt drömhus, och det är ganska dyrt. 
    Det handlar alltså inte om att vi har betalningsanmärkningar, då vet jag att Bluestep finns, utan ett stort lån till vanliga "Svenssons".
    Jag har inte börjat kontakta bankerna än, men mina vänner som haft samma problem har ofta fått gå runt till lite olika banker, innan de hittade en bank som trodde på deras köp. Ibland sa en nätbank ja.
    Vad är era erfarenheter kring detta? Vilken bank fick ni till slut lån hos? Vilka ställde upp på er? Fick ni gå runt, ringa många och fylla i många ansökningar på nätet? Jag vill gärna höra din historia! Du kan svara anonymt!

OBS 1:
    Jag vet att många av er andra lätt fick lån hos första banken ni frågade för ni tjänar så mycket eller köpte billigt hus etc, grattis till er, men det är inte det som denna tråden handlar om. Så svara inte i omröstningen, jag är inte intresserad av att veta vilken bank som har flest kunder!
    OBS 2:
    Jag är inte heller intresserad om en moraldiskussion kring att vi inte skall köpa ett så här dyrt hus. Det vet vi att vi vill ändå, jag struntar i "bostadsbubblan", den kan ni som tror på den eller jultomten diskutera i någon annan tråd. Alla tar olika risker, vissa rider häst eller kör motorcykel eller klättrar i berg, vi vill köpa ett fint hus!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hos vilken bank var det lättast att få låna mycket pengar till hus?
  • hundtok

Jag köpte hus ensam när jag fortfarande studerade. Visserligen var detta 10 år sedan och inget lyxhus (1,25 milj) men SBAB var de som trodde på mig.

• sextiotalist

Jag vet flera som har haft problem med handelsbanken då de har haft väldigt konstiga argument för att inte ge lån. T.ex så vägrade de ett övergpngslån till min mamma när hon skulle köpa hus trots att det gamla huset var attraktivt, inte högt belånat och det hon skulle köpa var betydligt billigare.

Vet flera som bytt från handelsbanken just vid sådana tillfällen

• BeetBach
    hundtok skrev 2016-06-07 05:43:51 följande:

Jag köpte hus ensam när jag fortfarande studerade. Visserligen var detta 10 år sedan och inget lyxhus (1,25 milj) men SBAB var de som trodde på mig.

OK! Var det många andra banker som sade nej först? Vill du nämna vilka?
  • BeetBach
    sextiotalist skrev 2016-06-07 06:15:41 följande:

Jag vet flera som har haft problem med handelsbanken då de har haft väldigt konstiga argument för att inte ge lån. T.ex så vägrade de ett övergpngslån till min mamma när hon skulle köpa hus trots att det gamla huset var attraktivt, inte högt belånat och det hon skulle köpa var betydligt billigare.

Vet flera som bytt från handelsbanken just vid sådana tillfällen

Intressant! Vet du var din mamma och de andra fick låna?

Själv har jag en bekant som faktiskt fick nej av alla andra men fick låna hos Handelsbanken. Hans situation var dock mycket speciell, Handelsbanken var de enda som hade tid att sätta sig in i detta, de andra avfärdade honom genom sina standardmodeller.

Jag tror den enskilda bankmannen på Handelsbanken har större makt, och kunde fatta ett bra beslut i detta fall. Killen innebar mycket låg risk, om man bara tittade noga.

Men för personer med standardläget, som jag, vanliga Svenssons, då tror jag också att Handelsbanken kan vara sämst om man vill låna mycket.
  • Anonym (Jk)

Vi har inte köpt än men enligt vad jag hört ska SBAB vara rätt lätta att få låna mycket hos i förhållande till inkomsterna.

• hundtok
    BeetBach skrev 2016-06-07 07:49:34 följande:
    OK! Var det många andra banker som sade nej först? Vill du nämna vilka?
    Inte för huset men Nordea och Swedbank sa nej ca 6 mån tidigare när jag skulle köpa lägenhet för ca 100000kr
  • tystlängtan

När vi köpte vår lägenhet ville SEB inte ens ta emot oss för ett besök för att det inte var lönt. Swedbank fick vara lite generös med vissa av våra uppgifter för att vi skulle få lån pga att vi enligt deras schabloner inte hade råd.

När vi köpte hus fick Swedbank igen fixa till våra siffror lite för att vi skulle få de lån vi ville ha. Den här gången testade vi dock ingen annan bank, så vet inte hur det hade gått, men vid olika tester på bankernas hemsidor var det klart tveksamt om vi skulle få lån i den storleken vi ville.

• BeetBach
    tystlängtan skrev 2016-06-07 12:00:07 följande:

När vi köpte vår lägenhet ville SEB inte ens ta emot oss för ett besök för att det inte var lönt. Swedbank fick vara lite generös med vissa av våra uppgifter för att vi skulle få lån pga att vi enligt deras schabloner inte hade råd.

När vi köpte hus fick Swedbank igen fixa till våra siffror lite för att vi skulle få de lån vi ville ha. Den här gången testade vi dock ingen annan bank, så vet inte hur det hade gått, men vid olika tester på bankernas hemsidor var det klart tveksamt om vi skulle få lån i den storleken vi ville.

Oj vad otrevligt av SEB att inte ta emot er! Men bra att Swedbank ställde upp!

Jag har inte hört att man kan "fixa med siffrorna", hur går detta till? Är det något ni eller Swedbank gör, och hur liksom?
  • tystlängtan
    BeetBach skrev 2016-06-07 12:22:18 följande:

Oj vad otrevligt av SEB att inte ta emot er! Men bra att Swedbank ställde upp!

Jag har inte hört att man kan "fixa med siffrorna", hur går detta till? Är det något ni eller Swedbank gör, och hur liksom?

Ja, SEB kommer jag inte kontakta igen.

Nja, alltså... Bankmannen tyckte väl vi verkade ha bra koll på vår ekonomi, så han skrev in att vi hade lite högre inkomster än vi egentligen hade. Så det var inget vi själva gjorde.
  • Söder73

När vi skulle köpa hus så frågade min man
    " sin" bank, Länsförsäkringar och de sa nej. Jag frågade då " min" bank, Swedbank och de sa ja pga att jag varit kund länge och alltid skött mig. Så det kan också betyda en del.
    ( Min man bytte till Swedbank efter detta)

• BeetBach
    tystlängtan skrev 2016-06-07 14:05:12 följande:
    Ja, SEB kommer jag inte kontakta igen.

Nja, alltså... Bankmannen tyckte väl vi verkade ha bra koll på vår ekonomi, så han skrev in att vi hade lite högre inkomster än vi egentligen hade. Så det var inget vi själva gjorde.
    Grattis! Var det någon annan bank som sade nej först?
  • BeetBach
    Söder73 skrev 2016-06-07 22:48:25 följande:

När vi skulle köpa hus så frågade min man
    " sin" bank, Länsförsäkringar och de sa nej. Jag frågade då " min" bank, Swedbank och de sa ja pga att jag varit kund länge och alltid skött mig. Så det kan också betyda en del.
    ( Min man bytte till Swedbank efter detta)

Oj, fick ni någon motivering av Länsförsäkringar? Eller vad tror du det var som gjorde att Swedbank sa ja? Enbart din kundhistorik hos dem?
  • Bettieboop

Vi gick först till Handelsbanken(har Swedbank) och fick då låna 1.3 med en ränta på 2,02%. Efter det gick vi till SEB där vi fick låna 1.5 miljoner med en ränta på 1,65%! Dock har vi i dagsläget hittat ett hus för 950.000 så behövde inte låna så Mycket, men vi ska ändå flytta över till SEB från Swedbank så fort kontraktet på huset är påskrivet! :)

• Söder73
    BeetBach skrev 2016-06-08 02:16:35 följande:
    Oj, fick ni någon motivering av Länsförsäkringar? Eller vad tror du det var som gjorde att Swedbank sa ja? Enbart din kundhistorik hos dem?
    Ja, det var pga att jag varit kund länge. Minns inte Länsförsäkringars svar, nåt löjligt. Vi köpte hus för 1 miljon som vi renoverade och som nu är värt det dubbla:)
  • BeetBach
    Söder73 skrev 2016-06-08 22:11:37 följande:
    Ja, det var pga att jag varit kund länge. Minns inte Länsförsäkringars svar, nåt löjligt. Vi köpte hus för 1 miljon som vi renoverade och som nu är värt det dubbla:)
    Oj, grattis till prisökningen! Det är ju så man hoppas att det skall bli! Då sitter man helt plötsligt på en låg belåning!
  • BeetBach

Hej där i sommarsverige!

Finns det inte några fler som vill berätta om sina låneäventyr för att nå drömboendet?

• BeetBach

Läste precis att man skall införa kravet max lån på 500% av inkomsterna, herre gud, hur kommer det att slå? Omöjligt för de flesta som inte redan tjänat en massa pengar på sitt boende att köpa hus i storstäderna!

• Anonym (Jk)
    BeetBach skrev 2016-06-16 06:12:45 följande:

Läste precis att man skall införa kravet max lån på 500% av inkomsterna, herre gud, hur kommer det att slå? Omöjligt för de flesta som inte redan tjänat en massa pengar på sitt boende att köpa hus i storstäderna!

Det var väl bara Swedbank, eller? Jag räknade på det för våra inkomster och tycker 500% är rätt rimligt med tanke på att de räknar på bruttoinkomsterna. Man måste ju ändå ha kontantinsatsen också så köpesumman blir ju högre än de 500%. Vi skulle få låna strax under 4 miljoner och det är ungefär vad vi har tänkt också.

Vi ska köpa i Öresundsregionen och har sparat ihop till varenda öre. Det går, men man kan ju inte köpa direkt när man kommer på tanken att man vill bo i hus utan man får spara i några år först om man inte har något att sälja. Känns väl helt normalt.
  • Anonym (Länsförsäkringar)

Skulle köpa ett hus och fick lån på Handelsbanken efter många om och men, bl.a. var jag tvungen att ha en borgensman. "Du kan väl fråga pappa." Jag var inte så pigg på det. Är 40+ och har bra lön och har alltid klarat mig själv. Gick till Länsförsäkringar. Där krävdes ingen borgensman och för samma lånesumma fick jag en lägre månadskostnad med 2000 kr. Vad Handelsbanken höll på med vet jag inte, men efter att ha pratat med andra tror jag att deras sätt att hantera mig berodde på att jag var singel. Huset kostade 700 000 om nån är nyfiken. Klart att banken ska se om sitt hus, men Handelsbanken förlorade minst en kund på detta beteende.

Svar på tråden Hos vilken bank var det lättast att få låna mycket pengar till hus?