• Anonym (Aspergers?)

Ni som har barn med Aspergers...

... eller själva har diagnosen alternativt har mycket kunskap om den! Vill ni hjälpa mig att bedöma vår situation? Låter detta som Aspergers?

Vi har länge varit oroliga för vår äldsta son på nu 8 år och undrat om det kan finnas någon bakomliggande problematik hos honom som ligger till grund för hans beteende, eller om det ligger inom "normalspannet". Kanske kan någon som har kunskap om detta hjälpa oss att börja nysta? För att göra en lång historia åtminstone lite kortare så tänkte jag punkta upp drag i hans personlighet som vi reagerat på;

- Sen i grovmotoriken, gick först när han var 17 månader, fast när han väl gick så gjorde han det perfekt och ramlade inte en gång! Känner ovilja till att lära sig cykla, simma eller prova på nga sporter. Vi uppmuntrar och ger förslag till olika aktiviteter men han är inte intresserad. Har aldrig lärt sig ta fart på en gunga själv, vill inte. Är däremot jätteduktig på att köra fyrhjuling, lastmaskin och andra fordon.

- Lite stel i kroppen.

- Ängslig och rädd för saker. Var jobbigt att börja skolan, grät vid lämning (dagmammetiden gick dock bra). Han verkade bli ängslig över att han inte hade full koll på allting, blev förvirrad och upplevde det läskigt. Det som hjälpte var att vi följde samma rutin varje morgon vid lämningarna och gick igenom hans schema för hela dagen osv. Nu fungerar det bättre och han verkar inte längre rädd i skolan. Vill ej bli lämnad utan oss föräldrar hos kompisar, på kalas eller andra aktiviteter utan blir ledsen och ängslig, men på sistone har det blivit lite bättre och han har efter att en förälder varit kvar en stund klarat att vi sedan åker därifrån. Ser faror i allt. Vill vara helt säker innan han testar ngt. Detta har förstås medfört att han missar mycket roligt här i livet. Har ej kunnat delta på tex gympa el vatten-/simträning eftersom föräldrar inte får vara med på dessa aktiviteter (och hamnar därmed ännu mer på efterkälke motoriskt).

- Haft problem med kraftiga utbrott, dock blivit bättre på senare tid men är tykig, skriker och svär en del tyvärr och har ett "obstinat" beteende. Bestraffningar såsom "svärburk" fungerar inte alls, han blir ursinnig men lär sig ändå inget av det. Att lugna sig ensam på sitt rum har heller inte fungerat alls, har alltid kommit ut och gått efter oss och skrikit.

- Är avvaktade inför nya situationer och i samlingar med barn, står och tittar snarare än att ge sig in i leken. Är reserverad och vill att en förälder ska vara med hela tiden i leken vid olika slags tillställningar. Däremot med barn han känner väl, som tex sin lillebror, är han dominerande och styr och ställer i leken in i minsta detalj. Blir arg om lillebror inte gör exakt som han vill, regisserar ofta oss vuxna också på detaljnivå - vad vi ska göra, säga, var vi ska stå osv, ofta i rollekar (med figurer vi inte ens känner igen). Detta gör tyvärr att det blir ganska jobbigt för oss att leka med honom, då det blir väldigt uppstyrda och konfliktfyllda situationer.

- Verkar inte vilja utveckla sin självständighet; har inget intresse av att lära sig duscha själv eller torka sig efter toalettbesök utan vägrar oftast. Påklädning och tandborstning fungerar dock men inte utan "tjat" (har ingen initiativförmåga när det gäller sådant). Svårt att komma igång med saker och sina rutiner. Har genom alla år även vägrat snyta näsan, för att nämna exempel på lite udda saker som han hakar upp sig på.

- Är en dålig förlorare och lagsporter intresserar honom inte/klarar han inte. Hemma kan vi spela fotboll ibland och då blir han väldigt arg om han inte lyckas göra mål eller om ngn annan gör mål, likadant om vi spelar spel.

- Kan låna samma bok på bibblan om och om igen, som handlar om dinosaurier eller fordon.

- Har sinne för detaljer och minns dessa extremt bra.

- Lekar som intresserar är rollekar (mycket "fightande") och ibland lego, bilbana mm - men tv-/datorspel är han som "besatt" av. Vi begränsar dock spelande då vi märker att han inte mår väl av det egentligen, han blir så arg, jagar upp sig och kan inte hantera motgångar i spelet. Fast han innan lovat att avsluta spelet när vi säger till (vi pratar tydligt om detta innan) så lyssnar han ändå inte sedan och blir fruktansvärt arg när han måste stänga av. Leder ofta till spelförbud - det är en ständig konflikt hemma. Beter sig också dumt efter att han spelat, är som att han blir helt upp och ner. För många intryck för hans hjärna?? Vi vill istället ta med barnen utomhus så mkt som möjligt men intresset är svalt för utomhuslekar, och dessutom blir det alltid konflikter ute vad vi än hittar på för roligt med barnen. En liten sorg för oss eftersom vi gärna vill leka med dem och hitta på massa roliga saker med våra barn!

- Gör en lite konstig "gest" när han blir glad (svår att beskriva). Stereotypt beteende?

- Har genom åren haft lite fixeringar och ticsliknande grejer för sig så som harklingar, tandgnissel, överdrivet spottande vid tandborstning etc.

- Oerhört känslig för om något med kläderna sitter fel - oj vad vi har kämpat med sockar, vantar, jackor mm...! Har känts som en mani nästan. Känslig för ljus och ljud (om det inte är han själv som väsnas). Tycker det är jättejobbigt med högljuddheten som uppstår i duschen efter gympan i skolan tex.

- Känslig för alltför mycket intryck. Känns som att han inte orkar med allt riktigt, han blir trött i huvudet och sedan bråkig hemma. För lite stimuli kan ha samma effekt. Får också intryck av att han har stora krav på sig själv och detta tar också på energin.

- Har problem med uppmärksamhet, lyssnar inte på oss, är i sin egen värld. Går helt in i det han gör. Har nog alltid varit sådan om jag tänker efter! Brukade skoja om att han var en liten drömmande filosof som bebis som ibland "svävade bort" tittandes ut genom fönstret. Märks att han ändå börjar anstränga sig nu ibland för att lyssna bättre. Sökte inte ögonkontakt lika mkt som andra barn som bebis och "skärmade av sig", men var inget jag direkt reagerade på då. Idag har han inga problem med ögonkontakt vad jag kan märka.

- Har under åren märkt att han verkar ha bristande...empati? Svårt att hitta rätt ord, för visst kan han bry sig om andra, men tex om hans syskon har slagit sig ordentligt och gråter när han själv är inne i affekt så kan han inte avledas av det, han står fortfarande och vrålar över sin i jämförelse lilla "bagatell" (som förstås inte är en bagatell för honom). När lillasyster blir rädd, gråter och inte får matro för att han skriker och vi förklarar detta så slutar han ändå inte, bryr sig inte om hennes känslor i det läget. Om han själv inte är i affekt kan han dock vara väldigt omhuldande om lillasyster; gosa, trösta osv.

- Är intelligent och har lätt för sig i skolan. Har alltid varit väldigt tidig med att lära sig saker. Språkligt sett så skriver och läser han jättebra. Tar alltid god tid på sig bara, men är noggrann och ordentlig. Har haft lite problem med vissa uttal när han var yngre, varit hos logoped för detta och idag är uttalet bra. Stressar när han pratar, har liksom andan i halsen. Blir oerhört intensiv, detaljerad och invecklad när han ska berätta/förklara någonting. Finmotoriken är väl utvecklad. I skolan fungerar allting jättebra; han lyssnar, gör allt han ska och är en kamratlig, snäll och skötsam gosse där som inte gör mkt väsen av sig - det är annat mot hemma..! Lärarna kallar honom "lite känslig" bara.

- Har insomningsbesvär och kan ligga vaken länge på kvällarna, vilket i sin tur ger sömnbrist som förvärrar beteendet. Hade nattskräck som yngre. Är rädd för att sova själv på sitt rum.

Kan tillägga att jag upplevde bebistiden som normal. Ingen (känd) ärftlighet för neurologiska funktionshinder. Tycker att vi ser förbättringar i många av beteendena, är alltså inte helt statiskt. I övrigt är han en väldigt fin, nyfiken, vetgirig, klok, omtänksam och kärleksfull liten kille som ofta ger beröm och komplimanger. Visar mycket kärlek gentemot sina syskon och även oss.

Vad tror ni, kan det föreligga något funktionshinder (vi tänker ffa på Aspergers)? Bör vi försöka få en utredning och hur gör vi i så fall? Eller är det bara en stark och i många fall "svår" personlighet? Svårt att veta var gränsen går. Har alltid känt att det här beteendet krävt otroligt mycket av oss föräldrar och att det varit väldigt kämpigt. Tyvärr tappar vi också tålamodet, känner att vi kör fast... men vet inte hur vi ska kunna få stöd. Hopplöshets-, värdelöshets- och vanmaktskänslor hos oss föräldrar har kantat vår vardag. Nu har vår 8-årings beteende dock kommit lite i skymundan eftersom vårt mellanbarn är inne i en stor 6-årstrots som tar vår mkt av vår energi och uppmärksamhet.

Har ni något råd i hur vi kan hjälpa vår äldste son och hur vi ska bemöta honom för att ge honom de bästa förutsättningarna till att utvecklas till en trygg och välmående individ med en bra självkänsla? Alla tips mottages tacksamt. Även kring hur man ska ta upp det här med andra närstående. Tack på förhand! Uppskattar all hjälp vi kan få.

• Svar på tråden Ni som har barn med Aspergers...
  • Anonym (Allllli)

Detdär låter verkligen som aspbergers! Jag har själv en tjejkompis som har aspergers det är precis som du har beskrivit henne..

• MajaMaria79

Hmm min bonusson har Asperger. Jag har funnits i hans liv sedan han var 6 år, då han fick sin diagnos.

Visst låter det som er son har drag åt Asperger, men samtidigt saker som talar emot.
    Det där med att han kan ge komplimanger talar tex väldigt emot.

Min erfarenhet (jag har även jobbat med både barn och vuxna med diagnoser inom autismspektrat) är att de ofta uppfattas som "lillgamla" och mycket hellre umgås med vuxna än med barn. Att de har utpräglade specialintressen. Omöjligt kan sätta sig in i hur det känns för någon annan/kan göra något för någon annans skull. Har aldrig haft några vänner eller varit intresserad av att ha det.
    Är sanningssägare, tycker att sanningen är det absolut viktigaste även om det sårar någon. (Min bonus sa en gång att han inte tyckte att lillasyster skulle få följa med på semester, allt var ju så mycket roligare utan henne)

Sedan har vi en gemensam dotter, jag och min man. Hon är mer någon Asperger light, hon har galet bra minne, supersmart inom vissa områden, kan få för sig att hon inte vill vara bland folk (på kalas eller fritidsaktiviteter), men å andra sidan är hon superempatisk och har väldigt många vänner som hon leker fint med.

Så kanske är din son lite som vår dotter, en light version. Men är något riktigt avvikande så tror jag egentligen att ni redan vet det i magen. Dvs som förälder känner man om någon är så knas att det behöver utredas.

• idis78

Tycker han påminner en hel del om min son på (snart) 10. Han har autism.

• Anonym (E)
    MajaMaria79 skrev 2016-06-06 18:29:54 följande:

Hmm min bonusson har Asperger. Jag har funnits i hans liv sedan han var 6 år, då han fick sin diagnos.

Visst låter det som er son har drag åt Asperger, men samtidigt saker som talar emot.

Min erfarenhet (jag har även jobbat med både barn och vuxna med diagnoser inom autismspektrat) är att de ofta uppfattas som "lillgamla" och mycket hellre umgås med vuxna än med barn. Att de har utpräglade specialintressen. Omöjligt kan sätta sig in i hur det känns för någon annan/kan göra något för någon annans skull. Har aldrig haft några vänner eller varit intresserad av att ha det.

Är sanningssägare, tycker att sanningen är det absolut viktigaste även om det sårar någon. (Min bonus sa en gång att han inte tyckte att lillasyster skulle få följa med på semester, allt var ju så mycket roligare utan henne)

Sedan har vi en gemensam dotter, jag och min man. Hon är mer någon Asperger light, hon har galet bra minne, supersmart inom vissa områden, kan få för sig att hon inte vill vara bland folk (på kalas eller fritidsaktiviteter), men å andra sidan är hon superempatisk och har väldigt många vänner som hon leker fint med.

Så kanske är din son lite som vår dotter, en light version. Men är något riktigt avvikande så tror jag egentligen att ni redan vet det i magen. Dvs som förälder känner man om någon är så knas att det behöver utredas.

En hel del av drt du skriver stämmer inte överens på min dotter som har diagnosticerad Asperger. Hon kan absolut göra saker för andra, ge komplimanger, innan tonåren hade hon många vänner, är ingen notorisk sanningssägare och bryr sig om ifall hon sårar någon.

Grejen med asperger är ju att även om grundproblematiken är samma så kan det yttra sig på många olika sätt.

Till ts: upplever du att barnet har svårigjeter som påverkar vardagen tycker jag att du ska kontakta BUP (om det är möjligt med självremiss där du bor). De kan ofta se ganska snabbt om det skulle kunna röra sig om asperger (eller något annat) pch så får ni hjälp att gå vidare därifrån.
  • Anonym (a)
    MajaMaria79 skrev 2016-06-06 18:29:54 följande:

Varför talar det emot att han ger komplimanger? Jag har Asperger och ger komplimanger hela tiden.

Det låter som att du jobbar med barn och vuxna som har extremt grav Asperger (kanske ihop med andra diagnoser också) De flesta med Asperger har/vill ha vänner. Själv har jag svårt att sätta mig i andras situation, men det är inte alltid så och framförallt försöker jag. Jag skulle aldrig såra någon medvetet och gör jag ber jag såklart om ursäkt. Jag tror inte din bonus förstod att han sårade någon då han sa det han sa.

Förövrigt är jag väldigt empatisk också. Att man känner av att barnet har en diagnos i magen är bara skitsnack, isåfall skulle ingen få en diagnos sent. Själv var jag 27 då jag fick min diagnos.
  • MajaMaria79

Okej, då tar jag tillbaka det jag sa om komplimanger. Jag är på inget vis psykiatriker, jag har bara bott ihop med en med asperger i 10 år och jobbat med npf på olika vis i 15 år. Jag sitter inte inne på någon absolut sanning, jag talar bara utifrån min erfarenhet, och jag är ledsen om det var otydligt.

Sedan tror jag visserligen att Asperger ofta yttrar sig ganska olika på killar och tjejer. Men visst, jag kan ha fel. 

Men (a), när du fick din diagnos vid 27 års ålder, var dina föräldrar fullständigt överraskade då?
    Spontant tänker jag två saker:
    1. Asperger var inte en särskilt vanlig diagnos när du var liten och det kanske gjorde att man inte riktigt visste var man skulle leta efter hjälp.
    2. Asperger är ovanligare hos tjejer, och yttrar sig som sagt ofta lite annorlunda vilket gör att det kan ta längre tid innan det blir upptäckt av omgivningen. 

• Anonym (a)
    MajaMaria79 skrev 2016-06-06 20:49:08 följande:

Okej, då tar jag tillbaka det jag sa om komplimanger. Jag är på inget vis psykiatriker, jag har bara bott ihop med en med asperger i 10 år och jobbat med npf på olika vis i 15 år. Jag sitter inte inne på någon absolut sanning, jag talar bara utifrån min erfarenhet, och jag är ledsen om det var otydligt.

Sedan tror jag visserligen att Asperger ofta yttrar sig ganska olika på killar och tjejer. Men visst, jag kan ha fel. 

Men (a), när du fick din diagnos vid 27 års ålder, var dina föräldrar fullständigt överraskade då?

Spontant tänker jag två saker:

1. Asperger var inte en särskilt vanlig diagnos när du var liten och det kanske gjorde att man inte riktigt visste var man skulle leta efter hjälp.

2. Asperger är ovanligare hos tjejer, och yttrar sig som sagt ofta lite annorlunda vilket gör att det kan ta längre tid innan det blir upptäckt av omgivningen. 

Jag är bara uppvuxen med min mamma och hon levde tyvärr inte då jag fick min diagnos. Jag är 30 år idag, visst har mycket hänt sedan 90- talet då jag växte upp, men Asperger och autism var inte helt okänt heller.

Läser du på nätet och pratar med folk så ser du att många får en diagnos först i vuxen ålder. Jag tvivlar inte alls på dina erfarenheter, men jobbar man på tex ett gruppboende så ser man ju bara de med väldigt stora problem.
  • MajaMaria79

Sant, jag menar bara att på de föräldrakurser och sådant jag gått på så säger de allra flesta föräldrar att de alltid känt på sig att det var "något".

Men jag tror och hoppas också att eftersom fler diagnostiseras idag, så missas förhoppningsvis också färre.
    För jag tycker självklart att alla som behöver hjälp och stöd självklart ska få det.
    Ofta blev de här barnen bara sedda som lite udda förr, och folk runtom tyckte att man borde uppfostra dem hårdare.

Min svärfar säger till exempel att han bara är en viss människotyp som inte förstår sig på andra, men att han blev bra ändå. För oss som är lite yngre är han ett glasklart exempel på någon med Asperger.
    Och visst, han har också rätt, det har gått jättebra för honom ändå. Men jag tror att livet kan bli mycket lättare för alla med npf om vi runt omkring lär oss mer om hur det är att se världen från ett annat perspektiv och är lite mer accepterande.

• Anonym (..)

Till TS , jag vill börja med att säga att ni verkar vara bra och engagerade föräldrar! Att han gör framsteg och blir bättre på vissa saker är helt klart er förtjänst. Jag tycker som föregående att ni kontaktar BUP. I allafall där jag bor behövs ingen remiss. Jag ringde dit och vi fick komma på en bedömning. En utredning tar ju tid men om han nu har Asperger/autism så finns det mycket hjälp att få. Har han inte det så är pojken en speciell person helt enkelt, ni får glädja över att han tex är så smart:) Utbrotten kommer nog att bli lugnare med tiden. Och lycka till med 6-åringen, puh! Minns den tiden...

• Anonym (a)
    MajaMaria79 skrev 2016-06-06 21:45:24 följande:

Sant, jag menar bara att på de föräldrakurser och sådant jag gått på så säger de allra flesta föräldrar att de alltid känt på sig att det var "något".

Men jag tror och hoppas också att eftersom fler diagnostiseras idag, så missas förhoppningsvis också färre.

För jag tycker självklart att alla som behöver hjälp och stöd självklart ska få det.

Ofta blev de här barnen bara sedda som lite udda förr, och folk runtom tyckte att man borde uppfostra dem hårdare.

Min svärfar säger till exempel att han bara är en viss människotyp som inte förstår sig på andra, men att han blev bra ändå. För oss som är lite yngre är han ett glasklart exempel på någon med Asperger.

Och visst, han har också rätt, det har gått jättebra för honom ändå. Men jag tror att livet kan bli mycket lättare för alla med npf om vi runt omkring lär oss mer om hur det är att se världen från ett annat perspektiv och är lite mer accepterande.

De som har barn som diagnostiseras i vuxen ålder går ju inte på föräldrakurser. Visst kan man märka redan då barnet föds att något inte stämmer, autistiska barn visar ju tecken redan som spädbarn, men innan barnet är fött kan man inte veta. Jag tror inte alla går på föräldrakurser heller, jag skulle inte göra det om jag fick ett barn med AS i alla fall. Tittar man på de med Asperger som går på organiserade aspergermöten tycker jag de skiljer sig från de som inte går på organiserade träffar också. Har man inte så stora problem känner man oftast inte samma behov av att organisera sig.

Jag tror också det behövs mer information, det är ytterst få som vet vad AS och autism är även idag fast alla har hört orden och det finns mycket fördomar. Skönt att det gick bra för din svärfar.
Svar på tråden Ni som har barn med Aspergers...