• Ringblomman80

18 dagar med escitalopram.. Mår fortf dåligt?!

Hej! Skulle vilja ha lite råd och hjälp ang varför inte jag känner mig bättre av Escitalopram som jag nu käkat totalt 20st 10mg tabletter varav 18 dagar 1 hel tablett.

Fick utskrivet oxascand när jag påbörjade detta o har ätit det tills för tre dagar sen då jag slutade m det.

Efter det har jag fått tillbaka enorm oro som bränner i hela bröstet. Total noll matlust.

Orolig och nervös och ångest känslor.

Ska det inte vända när det nästan gått tre veckor?

Jag blir ju orolig av det oxå. Att aldrig få känna mig normal som innan detta startade....

Ingen längtan el lust. Kan inte ta tag i nåt. Allt är skitsamma...

• Svar på tråden 18 dagar med escitalopram.. Mår fortf dåligt?!
  • hesa83

Dessvärre kan man vänta sig att nå full effekt av preparatet upp till 6-8 veckor efter insättning! Vecka 2-3 kan man börja må sämre, få en "dipp". Detta är övergående och det är viktigt att man får information om detta då man sätts in på sådana här läkemedel. 
    Detta är varför det är viktigt att ha en medicin att ta vid behov, för att lindra dessa dippar. Om du ej får någon effekt av oxascand tycker jag att du ska prata med din läkare och se om hen kan ordinera en doshöjning eller ett annat preparat!

Har du någon samtalskontakt? Vet du hur du hanterar/lindrar din ångest när den kommer?

Lycka till!

• Ser0tonin

TS
    Vilken dos har du på Oxascand?

Försämring vid insättning av antidepressiva är mer regel än undantag dessvärre. Ha is i magen. De flesta biverkningarna är övergående :)

Svar på tråden 18 dagar med escitalopram.. Mår fortf dåligt?!