• Grönastrumpor

Vad behöver jag göra för att höja min FP?

Hej! Har försökt orientera mig i det här med här med föräldrarpenning men lyckas inte hitta något svar på min fråga..

Jag är tjänstledig från en liten tjänst i butik pga universitetsstudier fram till Jan. 2017 då jag är klar. Under 3 månader i sommar kommer jag gå ur min tjänstledighet och arbeta. Min förhoppning är att jag får jobb inom det område jag pluggar till direkt Jan 2017. Hur länge måste jag arbeta på mitt nya jobb för att få en sjukpenningsgrundande ersättning? Kan man vara gravid underr denna tid? (Om jag skulle få barnet på den sista av de dagar som behövs) Om jag skulle få barn innan denna tid, hur beräknar de då min ersättning mtp CSN, tjänstledig 9 av 12 mån föregående år osv.. hoppas någon kan hjälpa mig i denna djungel!

• Svar på tråden Vad behöver jag göra för att höja min FP?
  • Polarlantis

Utan att vara helt säker, så fler får gärna svara!!

CSN spelar ingen roll, det är tjänsten innan dom räknar på och du måste ha jobbat i 6 mån. Inte hundra vad som händer när du jobbar somnar (undrar oxå, samma sits nästa sommar!). Ja, du får vara gravid under dom 6 mån innan du höjs upp

• Grönastrumpor
    Polarlantis skrev 2016-06-05 18:28:26 följande:

Utan att vara helt säker, så fler får gärna svara!!

CSN spelar ingen roll, det är tjänsten innan dom räknar på och du måste ha jobbat i 6 mån. Inte hundra vad som händer när du jobbar somnar (undrar oxå, samma sits nästa sommar!). Ja, du får vara gravid under dom 6 mån innan du höjs upp

Tack för ditt svar! Hoppas på att fler kan ge svar på mina andra frågor också :)
Svar på tråden Vad behöver jag göra för att höja min FP?