• Bubbelvattenvarjedag

Barn blir tvingade att äta

Min dotter blir tvingad att äta i skolan

Okej vi tar detta från början,

Min dotter är 13 år och har diagnoserna adhd och Asperger och går på en resursskola.

Hon har problem med mat rent generellt, är ganska kräsen plus väldigt känslig för dofter.

I skolan så blir hon tvingad att sitta i matsalen och blir tvingad att äta så flera gånger i månaden blir hon hemskickad för att hon inte äter

Hon är normalviktig och äter bra här hemma

Vad kan jag spm förälder göra?

• Svar på tråden Barn blir tvingade att äta
  • volvo142

Hur blir hon tvingad? är det säkert att hon VÄGRAR att äta ?
    låter lite som att hon blir övertalad av ev hot om att bli hemskickad eller dylikt..
    dom har ju inga befogenheter att tvinga henne rent fysiskt att äta vilket jag utgår från att dom inte gör?
    då blir det ju inte riktigt tvång enligt mig men ändå as dåligt gjort av personal man blir ju uppriven av att höra det.
    Tycker du ska ta upp det med läraren kan sätta ENORMT stora men. man blir ju mörkrädd USCH.

• Anonym (KK)

Har du pratat med skolan? Vad säger dom?

Låter helt galet! Min son har adhd och högfungerande autism och har också problem med maten. Men har fått ett kostintyg av läkaren, dessutom vet skolan om hans problematik och dom tvingar honom aldrig och äta. Skulle bara bli ännu värre då. Har du inte pratat med skolan gör det direkt så hennes problem inte blir värre!

Svar på tråden Barn blir tvingade att äta