• jim23

Gemensam eller delad ekonomi

Hej

Jag och min flickvän har tänkt att flytta ihop, och vi har väl fastnat lite på ekonomifrågan, så tänkte höra lite vad folk anser.

Det ser ut såhär att hon har ett barn sedan tidigare, och har barnet varannan vecka. Och delad vårdnad med pappan även ekonomiskt.

Hon vill att vi ska ha en helt gemensam ekonomi där bådas löner slås ihop och går till allt.(Jag har 7000kr mer i lön).Jag är mer åt att ha en delad ekonomi men ändå gemensam på samma gång, när det gäller våra gemensamma utgifter.

Jag är inte den som är snål o betalar gärna för saker o ting.

Så tänkte om folk har tips hur man bäst kan lägga upp ekonomin? Alla tips och förslag är uppskattat. Även att i slutändan ska det ju passa för båda.

• Svar på tråden Gemensam eller delad ekonomi
  • Mammat3

Jag tycker gemensam ekonomi förutom kostnader för barnet. Det är ändå din sambos ansvar. Jag och min man har gemensam ekonomi på det sättet att vi betalar alla räkningar gemensamt och där efter delar vi på de pengar som blir över. Något sådant kanske skulle funka. Utöver om ni gör så borde ju barnbidraget enbart gå till henne. Men sen är det väl lite vad du tycker. Om det är okej för dig att betala en del till barnet så passar det väl bra att dela rakt av men annars är ju barnbidraget just för barnet och därvid ska hon få hela utan inräknat i de gemensamma kostnaderna.

• Butterscotch

Hon bör betala mer eftersom ni kommer att ha högre kostnader pga hennes barn, t ex ett extra rum. Men eftersom du tjänar bättre kanske du kan tänka dig att vara snäll (särskilt om du ser en lång framtid tillsammans med henne) och stå för hälften av kostnaderna. Det som blir kvar av era respektive löner när ni lagt er respektive del till den gemensamma kassan förfogar ni själva över.

Ju längre tid tillsammans, desto mer brukar det glida över mot gemensam ekonomi, särskilt när gemensamma barn kommer in i bilden.

• LaOtona

Separat ekonomi, skulle jag välja i det här fallet. Betala hälften var efterdom hon också har barnet hos sig. Annars hade jag tyckt procentuell uppdelning av gemensamma kostnader. Jag tycker att så länge man inte har gemensamma barn eller är gifta så kan varje part stå för sitt.

• Grävling 75

Vi har separata lönekonton och sparkonton. Sedan har vi ett gemensamt konto med var sitt kort kopplat till det. Till det kontot sätter vi in 11 000 var varje månad vilket räcker till räkningar och mat. I övrigt har vi resterande av våra löner på våra separata konton. Jag får ut ca 5000 kr mer i lön och betalar ofta mer av nöjen och semestrar etc. Funkar jättebra för oss! Håller med om att hon ska betala för barnets saker separat, men maten kan ni väl ta på gemensamma om det känns ok för dig. Tycker inte att ni ska ha gemensam ekonomi!

• borizzz

Jag har aldrig förstått vitsen med gemensam ekonomi. Vi är väll alla ansvariga?

Jag och min sambo kör på delad ekonomi. Hon tjänar 6500 mer än jag. Hon tar han om alla räkningar och se ber hon mig föra över hälften av kostnaderna till hennes konto. Vi ett OKQ8 kort (med kredit)som vi använder för att betala bensin, mat och diverse andra konstnader.

Skulle vi gå och handla något på, t.ex. bauhaus, så brukar jag betala. Sen för hon över pengar till mig. Skulle det vara någon månad då jag eller hon inte har råd att föra över pengar så skriver vi ner det i ett excel-dokument och löser det nästkommande månad.

När vi flyttade ihop sålde vi båda varsin lägenhet. Efta det har vi skapat ett sparkonto där vi förde över pengar. Detta är till för oförutsedda händelser.

Har hon eller jag pengar kvar efter att allt är betalt, är vi fria att köpa vad vi vill. Vi respekterar varandra och vet att vi aldrig skulle sätta varandra i någon jobbig ekonomisk sitts.

Svar på tråden Gemensam eller delad ekonomi