• utbingfskl

Förskollärarfutbildning

Hej!

Jag funderar starkt på att utbilda mig till förskollärare och undrar därför lite om de olika utbildningar som finns. Vilken skola ska man välja, är det någon skillnad på kvalitet på utbildningen mellan olika skolor? Jag är ganska flexibel och kan tänka mig att flytta till annan stad, bor för tillfället i stockholm. Undrar också hur de distansutbildningar som finns fungerar, som jag förstår det är det ganska många obligatoriska träffar ändå. Jag är nämligen lite intresserad av att plugga på distans från utlandet, skulle detta vara möjligt? Sedan undrar jag även om lönen för nyexade förskollärare och hur den skiljer sig mellan olika kommuner. Är även intresserad av hur löneutveckligen ser ut och hur den påverkas om man sedan vidareutbildar sig till specialpedagog.

Är med andra ord glad för all info och tips jag kan få från er med lite erfarenhet!

• Svar på tråden Förskollärarfutbildning
  • elyse

Du kommer inte ifrån praktik på förskola och det är det nästan varje termin. Missar du några dagar pga sjukdom måste du ta igen de dagarna så att plugga i ett annat land blir nog svårt.

Stockholm har de högsta lönerna. I övrigt varierar det.

Kvaliteten på utbildningen är ungefär densamma på olika orter, men med olika pedagoger/professorer knutna till institutionen och det är klart att det påverkar kursinnehållet.

Som specialpedagog är du just specialpedagog. Lönen och jobbtillfällen handlar om efterfrågan.

• utbingfsklhb

tack för svar. men du vet möjligtvis inte lite mer detaljerat vad som gäller, vad lönerna brukar ligga  på t.ex. och när man arbetar som specialpedagog, vad har man egentligen för arbetsuppgifter då?

• elyse
    utbingfsklhb skrev 2016-06-04 12:56:56 följande:

tack för svar. men du vet möjligtvis inte lite mer detaljerat vad som gäller, vad lönerna brukar ligga  på t.ex. och när man arbetar som specialpedagog, vad har man egentligen för arbetsuppgifter då?

30 000 kan du få i Stockholm. Annars ligger de nog snarare runt 24-25000.

Som specialpedagog handleder du arbetslag i hur de ska bemöta barn med särskilda förutsättningar. Eller kanske jobbar på habilitering.
Svar på tråden Förskollärarfutbildning