• kebabtallrik

Sover vår 2-månaders för mkt på dagen?

Vår grabb brukar sova ungefär som följande:

21-22 -> 07-08 med mat var tredje timme. 
    Sova 10-11
    Sova 12.00 -> 16.00
    Sen sover han någon timme eller två någonstans mellan 16 och 21.

Idag har han dock sovit 12.00 -> 17.00 (med mat kl 16).

Med andra ord har han ganska långa sovpass mitt på dagen/eftermiddag, oftast runt 4timmar det längsta passet. 

Läser att det normalt ska vara typ 1.5-2h lurar på dagen följt av typ 1-2h vakentid mellan varje?

Kan hans långa eftermiddagslurar skada nattsömnen i längden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-02 17:09
    EDIT: han är två månader gammal.

• Svar på tråden Sover vår 2-månaders för mkt på dagen?
  • lövet2

Det finns inget "ska" när det gäller 2-månadersbarn, mer än att de ska hinna äta tillräckligt mycket och ofta. Att sova 10 timmar/dygn är normalt. Att sova 18 timmar/dygn är också normalt.
    Mitt råd är att du gömmer alla klockor tills du slutat fixera dig vid hans sovtider.

• amalie79

Äter han och växer som han ska så låt honom sova.

Vid fyra månader kan man börja försöka styra dem lite mer med rutiner. Så sa iaf vår BVC till oss.

• Snobi

Min dotter hade också långa sovpass på dagen i den åldern, uppemot 5-6 timmar utan mat. Jag hann både äta, vila, titta på tv, dricka kaffe och göra bort tråkiga måsten i hemmet innan hon vaknade. Till slut gick jag runt och bara väntade på att hon skulle vakna och hålla mig sällskap igen. Jag minns inte riktigt när det vände, men ungefär vid 3-4 månader tror jag. Nu är hon snart ett halvår och sover som längst ett par timmar om jag ligger bredvid, alternativt 40-60 minuter ensam. Kan säga att jag saknar den där egentiden mitt på dagen, så njut du också medan det varar.

Nattsömnen var för övrigt bra trots att hon sov på dagen. Nu är den mindre bra. Det är så mycket annat som påverkar när de är små så det är nog bara att försöka hänga med i svängarna.

• En glad tjej

Det är helt normalt. Alla barn är olika och fordrar olika mycket sömn. Min äldsta dotter sov i princip inget på dagen när hon var bebis men hela nätter. Mitt andra barn sov i stort sett dygnet runt de tre-fyra första månaderna. Båda två är idag friska och pigga på 8.5 år respektive 10 år.

• NollÅtta

Ett så litet barn behöver fria sovtider, så go with the flow bara och låt bebisen bestämma.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
Svar på tråden Sover vår 2-månaders för mkt på dagen?