• Anonym (Bonustt)

Har ni bonus hemma vid t ex skollov?

Är lite nyfiken på hur ni bonusförälder gör som är föräldralediga med bebis. Har ni även bonusbarnet/barnen hemma från fritids när det är tex skollov?

• Svar på tråden Har ni bonus hemma vid t ex skollov?
  • Anonym (Mlkhj)

Det har vi. Här är tiderna efter hur hushållet arbetar så när jag har varit fl ledig har bonus bara 15 timmar i veckan och förskolan följer skolans lov för de "avgiftsfria" barnen. Vilket gör att han är hemma alla skollov.

• BioBonus
    Anonym (Mlkhj) skrev 2016-06-02 12:55:18 följande:

Det har vi. Här är tiderna efter hur hushållet arbetar så när jag har varit fl ledig har bonus bara 15 timmar i veckan och förskolan följer skolans lov för de "avgiftsfria" barnen. Vilket gör att han är hemma alla skollov.

Fast du vet att det där är inget kommunen kan bestämma om själva egentligen? De är enligt lag tvungna att följa vårdnadshavarnas arbetstider, inte hushållets. Så vill du inte ha bonus hemma så kan inte förskolan tvinga dig till det. Inte i någon kommun i hela Sverige.
  • Ess

Eftersom hans barn var tonåringar så var det ok att de var hemma med mig, OM de skötte sig själva och lagade egen mat osv.
    Små barn som inte klarat sig själv hade jag inte passat.

• Anonym (Mlkhj)
    BioBonus skrev 2016-06-02 13:55:11 följande:

Fast du vet att det där är inget kommunen kan bestämma om själva egentligen? De är enligt lag tvungna att följa vårdnadshavarnas arbetstider, inte hushållets. Så vill du inte ha bonus hemma så kan inte förskolan tvinga dig till det. Inte i någon kommun i hela Sverige.

Det är jag medveten om, ända skillnaden är att jag får en faktura i brevlådan. Som tur är är bonus ett väldigt lätt och trevligt barn så har honom gärna hemma :)
  • BioBonus
    Anonym (Mlkhj) skrev 2016-06-02 14:45:02 följande:
    Det är jag medveten om, ända skillnaden är att jag får en faktura i brevlådan. Som tur är är bonus ett väldigt lätt och trevligt barn så har honom gärna hemma :)
    Det är en helt annan sak :) Vill man själv så ska man självklart ha barnen hemma, men man ska veta att man inte måste.
  • sextiotalist

Nej, det hade jag inte. Jag var ofta borta på dagarna så den enda som var hemma var en sovande sambo efter nattskift. Sedan var de så stora att de inte gick på fritids och ville helst vara hemma utan vuxna

• Anonym (Mamma)

Här är alla barn hemma om nån vuxen är hemma , ledig , föräldrarledig eller man ledighet .
    Alla barn behandlas lika o är därför lediga så fort det finns möjlighet o vi inte jobbar .

• sextiotalist
    Anonym (Mamma) skrev 2016-06-02 15:59:23 följande:

Här är alla barn hemma om nån vuxen är hemma , ledig , föräldrarledig eller man ledighet .
    Alla barn behandlas lika o är därför lediga så fort det finns möjlighet o vi inte jobbar .

Jag hade stenvägrat, jag ville vara fri under min semester när sonen var liten, träffa mina vänner, resa till min syster, åka till sommarhuset etc. Jag hade 34 semesterdagar då och sambon 25, så det var när han hade semester som barnen var hos oss. Då kunde jag fortfarande göra vad jag kände på dagarna. Sonen var lätt att ta med sig, men ta med sig två stycken barn i tidiga tonåren var inte aktuellt, de hade haft noll utbyte av det jag gjorde.

Vi bodde så till att man var tvungen att ha bil var man än skulle, så jag hade troligen fyllt min dag med matlagning och skjutsning, inget som jag ville göra på min lediga tid.
  • Brumma

Jag valde det ja.

Vi har normalt vh så när jag var föräldraledig pratade jag med mamman och vi kom överens om att jag hade bonus så mycket extra det bara gick :)

Så alla lov, ,studiedagar osv. Tror vi hade bonus åtta veckor den sommaren.

Men detta var ju helt mitt val, inget som jag anser att man måste.

• Anonym (En stor familj, inte flera små)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-06-02 15:59:23 följande:

Samma här. Vi ser ingen skillnad på vems barn det är, alla tillhör familjen. Nu är min mans barn så stora så nu kan dom komma och gå som dom vill men när dom var mindre var dom mer än välkomna ist för att vara på fritids/dagis när jag var hemma. Även på mammans veckor. Likadant för mannen och mitt barn som fortfarande är liten. Är han ledig är barnet hemma med honom.

Förstår helt ärligt mig inte på bonusföräldrar som "vägrar" hjälpa till med sina bonusbarn. Tycker inte ens det är att hjälpa till då det är ens familj. Men sen tycker jag det är märkligt med folk som blir tillsammans med en partner med barn sen innan om man inte kan acceptera bonusen, vilket verkar vara ganska vanligt så det är väl jag som är konstig då :P
Svar på tråden Har ni bonus hemma vid t ex skollov?