• fantasilöst

Kalas-en kulturfråga?

Min son är 4 år och ännu har ingen på hans förskola haft kalas medan jag hör hur mina vänners barn är på kalas hos förskolekompisar ofta.

Min son går på ett mångkulturell förskola. Kan det vara det som påverkar kalasfrekvensen? Eller är barnkalas lika vanligt i alla länder? Är det bara olika från var förskola i vilken ålder kalasen drar igång?

• Svar på tråden Kalas-en kulturfråga?
  • elyse

Jag tror att de andra barnen firar med sina familjer och inte har kompiskalas förrän de är i skolåldern. Ja, jag tror att det är kulturellt.

• Ellie

Min man är från Mexiko. Där firar de aldrig med förskolekompisar utan med grannar och släkt istället. Säkert kulturellt.

• Mellanmjölkens land

Jag tror att det kan vara en kombination. Dels en kultur på förskolan och dels kultur hemifrån. Blir ens barn inte bjuden på några 4årskalas så kanske man inte fixar något själv? Här är det vanligast att 4årskalaset är det första kompiskalaset men absolut inte ovanligt att vänta till 5årskalaset. Tittar jag på de kalas som vi haft var 5årskalaset det första som blev bra så jag förstår logiken i att vänta.

• Topcom

Rent krasst tror jag att barnkalasen drar igång senare. Vi hade vårt första kalas när sonen fyllde 6 år. När barn fyller 5-6 år blir det kalas:)

• flygrl
    Ellie skrev 2016-06-01 12:06:43 följande:

Min man är från Mexiko. Där firar de aldrig med förskolekompisar utan med grannar och släkt istället. Säkert kulturellt.

Mina föräldrar kommer från Latinamerika (Venezuela/Cuba) och jag känner igen mig i det du skriver. Familjen (släkten) har helt annan betydelse där.
  • Litet My

Tror det varierar mycket från förskola till förskola. För den äldsta var det inga kalas förrän 6 årsåldern, för mellandottern hade hela avdelningen 4 årskalas medan för kompisens dotter som fyller 4 år har ingen haft kalas. Ingen av förskolorna har varit mångkulturella. Kanske beror det lite på hur sammanhållna föräldrarna är, på mellandotterns förskola har vi en bra gemenskap allihop.

• Vinterankan

Här är det vid fyraårsåldern som de flesta brukar börja med kalas men ofta är det bara med typ grannar eller barn till föräldrarnas kompisar som kommer. Sedan kommer någon på att bjuda från dagis (oftast någon uppdelning typ alla tjejer eller killar från gruppen eller alla fyraåringar i gruppen). Och då blir många glada över att komma på kalas utan att behöva vara en "nära utpekad vän" och gör själva samma sak. Men någon måste ju ha det första kalaset innan det sprider sig.

• Diny

Jag bor o Mexico och mina barn får ofta inbjudningar till kalas från förskolekompisar och alla barn vi känner har också kalas . Dock brukar även föräldrarna och syskon till barnet som är bjudet också vara bjudna så det blir stor kalas , ofta i någon park eller hyrd lokal.

Ellie skrev 2016-06-01 12:06:43 följande:

• Amiralen82

Vår förskola är inte jättestor, totalt ca 35 barn på två avdelningar. De flesta är syskon, så det är inte då jättemånga familjer totalt och genom diverse aktiviteter så känner man de flesta familjerna mer eller mindre.

Här börjar kalasen vid tre eller fyra-årsåldern. Hade gärna väntat lite men det är liksom omöjligt när alla kompisarna har kalas. Normalt bjuds då alla i samma årskull, men ibland även hela avdelningen (vi hade tex femårskalas med två att dotterns kompisar i en gympasal, då var alla barnen på den äldre avdelningen bjudna)

Tyvärr så saknar förskolan barn med utländsk härkomst, om man bortser frön finska barn. Så visst, det kan säkert handla om olika kulturer när ni skriver att barnen inte har kalas. Eller handlar det om större stad vs mindre ort? Vi bor på en mindre ort..

• Brumma

Barnen på sonens förskola började ha kalas när de fyllde fem (för kompisar alltså). Så då körde vi också :)

Det finns två barn på hela förskolan typ som har ena föräldern "icke svensk" (tyvvär). Resten är svenskar. (Det ena barnet har stoooora kalas med hela förskolegrupp en samt kompisar från olika aktiviteter osv, det andra barnet har - precis som vår familj, små kalas med bara de närmsta vännerna, fyra till sex barn ungefär).

Så nja, kan ju inte säga att jag håller med din teori ;)

Svar på tråden Kalas-en kulturfråga?