• Anonym (a)

vill ivf men rädd pga "gynundersökningsproblematik"

Vi har börjat inse att det inte verkar ta sig på naturlig väg för oss med barn.
    och har börjat prata om ivf då min make är i gräns att få adoptera (40+). jag är dock i "fertil ålder" på 30 år :)

min stora skäck och oro är gynundersökningarna! 
    jag gjorde en vanlig gynundersökning (inga bekymmer utan ville "kolla läget") i sena tonåren men gyn avbröt undersökningen då jag var spänd. sen har jag gjort en cellprovstagning för några år sen (obehagligt och jobbigt men genomfördes på nått sätt) men när jag skulle göra nytt cellprov förra året låste sig hela mig och det gick inte att genomföra.

så hur ska jag klara en ivf?!?!!? vill så gärna!

• Svar på tråden vill ivf men rädd pga "gynundersökningsproblematik"
  • Anonym (Van)

Jag var också rädd innan ,men nu efter hur många år och hur många VUL som helst och ÄP och ET till förbannelse lägger jag upp mig som om det vore ingenting. Dessutom är de vana. Talar man om att man är nervös tar de det lugnt. Glad  Så mycket undersökningar är det ju inte heller normalt sett. 1-2 VUL före ÄP och sen inget mer.

• Anonym (Klois)

De på min ivf-klinik har varit 100 gånger bättre än de barnmorskor på ungdomsmottagning och mvc som gjort cellprov.

Om du dessutom berättar att du tycker det är obehagligt så är de säkert ännu lugnare. Sen finns det alltid de som är bättre och lite sämre. Inför min embryoåterföring bad jag om en viss läkare och fick honom.

• Cyanea

Håller med de andra som skrivit. Det blir en vana. Och det är inte samma människor som jobbar på löpande band med cellprover, utan folk som vet om att det är tufft på alla sätt och vis. Berättar du dessutom för alla som gör undersökningar etc. att du är rädd kommer de absolut flesta ta hänsyn till det. 

Under vissa delar kan man få lugnande mediciner också. Jag var rädd inför äggplocket (otrevligt, men inte alls så illa som jag trott) och fick därför lugnande tabletter plus morfin, så jag mådde rätt toppen hela tiden. 

Det finns hjälp att få om man ber om det :) 

• Anonym (a)

Åh tack för info om lugnande å tack för era goda erfarenheter ????

• Anonym (a)

Vilken klinik (via landstinget eller privat där man får beta för sig) rekommenderar ni i stockholmstrakten? 

• Anonym (vilja)

Det blir väl mer att viljan och längtan överstiger rädslan. Jag själv är superrädd för sprutor och hade aldrig i mitt liv kunnat föreställa mig att jag skulle sitta och ta sprutor i magen på mig själv. Men längtan är starkare än rädslan och jag fixade ändå tre hela IVF-försök med äggplock och allt innan det tog sig. Det var det värt.

• Anonym (a)
    Anonym (vilja) skrev 2016-06-29 21:50:55 följande:

Det blir väl mer att viljan och längtan överstiger rädslan. Jag själv är superrädd för sprutor och hade aldrig i mitt liv kunnat föreställa mig att jag skulle sitta och ta sprutor i magen på mig själv. Men längtan är starkare än rädslan och jag fixade ändå tre hela IVF-försök med äggplock och allt innan det tog sig. Det var det värt.

kul att höra!
  • syntharen

Jag hade också problem med att bli spänd vid cellprovstagningar förr. Men sedan blev vi tvungna att göra ivf och jag vande mig vid att lägga mig i gynstolen. Nu gör jag hellre det än att lägga mig i en tandläkarstol... Viljan övervinner rädslan till stor del!

Svar på tråden vill ivf men rädd pga "gynundersökningsproblematik"