• emeliek1991

Hur vet man om något är fel?

Det här med dräktiga katter, det känns som att det är lite för lite information ute på google om vad man faktiskt kan kolla efter om något är fel. Jag har nämligen en dräktig katt hemma som snart borde föda men som jag inte märkt några tecken alls på att förlossningen är igång. Det kan möjligtvis va några dagar kvar tills hon faktiskt ska ha. Men jag är så rädd att hon håller de inne eller att värkarna inte ska komma igång eller så.

Vad kan jag kolla efter? Jag har inte sett något blod där bak, bara lite bajs och det är omöjligt att få bort just nu. Jag har försökt med papper och även att försiktigt försöka duscha henne där bak. Jag har inte heller sett några flytningar eller så. Hon är väldigt lugn, ligger oftast och sover någonstans. Och hon äter och dricker vad jag har sett. Hon verkar liksom inte må dåligt men jag är ändå lite orolig. Hur vet man att de gått för länge till exempel? Finns de några tecken att kolla efter?

• Svar på tråden Hur vet man om något är fel?
  • Fröken Apelsin

Ring till en veterinär direkt. I värsta fall kan hon behöva föda med kejsarsnitt, så jag hoppas du har pengar sparade.

Se till att katten kastreras så fort ungarna är redo att flytta. Se till att spara pengar till ungarna också om du inte redan gjort det, ungarna ska vaccineras två gånger, chippas och veterinärbesiktas innan de flyttar. Räkna med 1200-1500 kronor per unge.

• Dexter dot com

Med risk för att låta som en surtant så råder jag dig självklart att ringa en vet och rådfråga!! Hade du gjort ett ultraljud så hade du ju vetat ungefär när det är dax, när du ska ta ledigt från jobbet osv. Har du ingen erfaren uppfödare som kan hjälpa dig med förlossningen så tycker jag du ska räkna med att få åka in och få hjälp på en klinik.

• emeliek1991

Hon födde idag, 3 små söta kissar som hon ligger med nu och de ligger och "letar tutte" fast jag försöker självklart att hjälpa dom till tutten men de vill inte ta den tutten som jag lägger dom vid. Men jag vet i alla fall att alla har fått i sig mat, även om det bråkas lite om tuttarna just nu.

Hon fick jättemycket hjälp av min andra kisse som är nybliven mor, hon hjälpte att klippa navelsträngen och så (hoppas de ej är någon fara), men hon har också varit här och hämtat en unge lite då och då och lagt den vid sina bjässar och tvättar den osv. Är det någon fara med det? En av dom åt lite från henne. Men jag la tillbaka den för att jag antar att de är bättre att de får äta från sin mamma.

Svar på tråden Hur vet man om något är fel?