• Anonym (Less)

Sur för att jag inte vill ta mer ansvar.

För ett tag sen berättade jag för min sambo att jag inte alltid orkar med bonusen och allt ansvar runt omkring som lämning/hämtning. Jag har kämpat med min psykiska hälsa länge och behövde avlastning från att känna mig "tvungen" att ställa upp.

Imorgon så börjar sambon arbeta 6.30 och hans pappa ska komma hit och lämna bonus på förskolan så jag får sova. Jag jobbar nätter den här veckan så har jättesvårt att gå upp tidigt så jag lät honom lösa det på det sättet.

Men sen kom kommentaren "du bryr dig ju ändå inte om "barnet".

Blir så less. :/

• Svar på tråden Sur för att jag inte vill ta mer ansvar.
  • Anonym (Annan bonusmamma)

Samma sits. Har börjat säga ifrån då jag tycker det blir för mycket med bonusbarnen. Sambon surar ofta och säger "du vill väl inte ens ha dom här!?"

Nog vill jag ha dom här, men jag vill inte ha ansvaret då de inte är mina barn! Under sambons veckor får han ta ansvar, inte jag! Visst kan jag hjälpa till men jag vill inte att det blir nån skyldighet. Som bonusmamma har man INGA rättigheter, då ska man inte heller ha några skyldigheter!

Vanligt folkvett jo, att se till att barnen mår bra, men man ska inte jobba ihjäl sig för nån annans barn!

• Anonym (bella)

Men säg att du bryr dig om honom och hans barn. Men att du inte är beredd att offra hur mycket som helst för dem.

Det finns ju gränser för vad man orkar med. Och det är högst individuellt var de gränserna går. Men att han måste respektera dina gränser på samma sätt som du respekterar hans.

Om det är så att du brottas med psykisk ohälsa så måste du satsa på dig själv. Kanske bara tillfälligt men kanske för resten av ditt liv om du är sårbar. Säg att du inte orkar och vill vara mer än en "lektant" i bonusets liv, i alla fall just nu.

• Anonym (Less)
    Anonym (Annan bonusmamma) skrev 2016-05-25 22:16:06 följande:

Samma sits. Har börjat säga ifrån då jag tycker det blir för mycket med bonusbarnen. Sambon surar ofta och säger "du vill väl inte ens ha dom här!?"

Nog vill jag ha dom här, men jag vill inte ha ansvaret då de inte är mina barn! Under sambons veckor får han ta ansvar, inte jag! Visst kan jag hjälpa till men jag vill inte att det blir nån skyldighet. Som bonusmamma har man INGA rättigheter, då ska man inte heller ha några skyldigheter!

Vanligt folkvett jo, att se till att barnen mår bra, men man ska inte jobba ihjäl sig för nån annans barn!

Så jävla tråkigt att höra att man antas inte gilla bonus.

Jag gillar till och med bonus mer nu när jag känner att jag inte behöver ta lika mycket ansvar. Visst det är taskigt kanske och ligga och sova så han får dra upp bonus tidigt innan jobbet och lämna på förskolan men jag känner att jag behöver slippa det för mitt eget mående.

Vad ska jag göra för att slippa göra dessa kommentarer? Har pratat med sambon nu och sagt att jag visst gillar bonus men känns som vi kommer hamna här igen.
  • Gunilla1957

Det var en larvig och onödig kommentar. Men strunta i att försöka övertyga honom. Ignorera när han säger sådant. Du vet inom dig vad du känner för barnet och det räcker.

Hade jag jobbat natt hade jag absolut vägrat att ha ansvaret för lämning av barn på morgonen. Du behöver ju sova då.

Nej låt hans kommentarer glida av dig bara. Det är hans barn som han har med någon annan. Du ska gott sätta ditt eget välmående främst.

Anonym (Less) skrev 2016-05-25 22:40:26 följande:

Så jävla tråkigt att höra att man antas inte gilla bonus.

Jag gillar till och med bonus mer nu när jag känner att jag inte behöver ta lika mycket ansvar. Visst det är taskigt kanske och ligga och sova så han får dra upp bonus tidigt innan jobbet och lämna på förskolan men jag känner att jag behöver slippa det för mitt eget mående.

Vad ska jag göra för att slippa göra dessa kommentarer? Har pratat med sambon nu och sagt att jag visst gillar bonus men känns som vi kommer hamna här igen.

Ja, 95% av våra gräl börjar med att sambon påstår att jag inte tycker om hans barn. Taggarna utåt direkt jag säger att jag är trött och behöver få lite lugn och ro. Det betyder ju inte att jag är trött på hans barn, det betyder helt enkelt att jag är trött och behöver få en tyst stund. (Vilket är ganska omöjligt med 2 barn under 10 år.)

Jag tror att de flesta bioföräldrar snabbt tar illa upp om nya bonusföräldern ens verkar liite irriterad på barnen. De borde testa själv att bo med någon annans barn en tid så skulle de kanske inse att man inte har samma tålamod som de har med sitt eget barn.
  • Anonym (bella)

Kommentarer som "du gillar inte mitt barn" och "du vill väl inte ens ha dem här" är manipulativa. Deras syfte är att orsaka skuldkänslor och på det sättet få den andra dit man vill. Fall inte för sånt.

Anonym (bella) skrev 2016-05-25 23:14:15 följande:

Kommentarer som "du gillar inte mitt barn" och "du vill väl inte ens ha dem här" är manipulativa. Deras syfte är att orsaka skuldkänslor och på det sättet få den andra dit man vill. Fall inte för sånt.

Ja, det vet jag! Förr fick jag dåligt samvete, men nu får det gå in genom ett öra och ut genom andra. Visst blir jag sur, men varför skulle jag ha nån större lust att hjälpa till sedan? Skulle jag inte tycka om barnen (och sambon)skulle jag ha flyttat ut för länge sedan, att bo med andras barn är ingen dans på rosor!
  • Anonym (Less)
    Anonym (bella) skrev 2016-05-25 22:16:53 följande:

Men säg att du bryr dig om honom och hans barn. Men att du inte är beredd att offra hur mycket som helst för dem.

Det finns ju gränser för vad man orkar med. Och det är högst individuellt var de gränserna går. Men att han måste respektera dina gränser på samma sätt som du respekterar hans.

Om det är så att du brottas med psykisk ohälsa så måste du satsa på dig själv. Kanske bara tillfälligt men kanske för resten av ditt liv om du är sårbar. Säg att du inte orkar och vill vara mer än en "lektant" i bonusets liv, i alla fall just nu.

Jag har sagt det men det händer ändå att såna kommentarer kommer fram. Förra gången var när en av våra vänner kallade mig för bonusmamma då kom kommentaren "man måste vara intresserad av sitt bonusbarn för att bli kallad det".

Gången innan så då han också till våra vänner "hon skulle väl helst önska att han dog eller inte fanns".

Blir jätteledsen när han säger så. Gillar ju bonus och vi har egentid med simhallen, bio etc cirka 2-3 gånger i månaden. Visst har han sidor jag inte gillat men i det stora hela har vi en nära relation.
  • Anonym (Less)
    Fiona M skrev 2016-05-25 22:21:56 följande:

Hur bryr han sig om det egna barnet då?

Han är en bra pappa och sköter det mesta kring barnet, speciellt nu när jag backar lite. I början tog jag MYCKET mer ansvar. Bonus var bara två år då så det kom naturligt på något sätt.
Svar på tråden Sur för att jag inte vill ta mer ansvar.