• Anonym (Velig)

Ska jag berätta för chefen att jag har ADHD?

Jag började på mitt jobb i november och det har gått jättebra. Trivs och tror att jag är omtyckt och att de tycker att jag gör ett bra jobb. Jag jobbar i vården och jag gjort de senaste 13 åren. Håller nu även på att läsa till uska på distans.

I mars fick jag ett nattvikariat jag tackade ja till och jag har jobbat nätter sedan dess. För någon vecka sedan dock frågade jag chefen om jag kunde byta tillbaka till att jobba dagtid då det inte kändes optimalt för min hälsa. Eftersom det fanns en tjej som gärna ville ha mitt nattvikariat så var det inga problem och allt löste sig utan komplikationer eller sura miner.

Jag går av natt till midsommar och jobbar dag hela semestern. Sedan är det tänkt att jag blir timvikarie om inte någon tjänst blir ledig. Det verkar som de gärna ger mig ett nytt vikariat fast på dagen.

Nu till saken. Jag har ADHD och skulle må bäst av att arbeta dagtid måndag-fredag. Alltså regelbundet utan kvällar och dubbelpass. Vid tidigare kontakt med arbetsförmedlingen har de sagt att de kan gå in med ett lönebidrag på cirka 16.000 i månaden till de som erbjuder mig en tjänst.

Vågar jag gå till chefen och förklara läget och kolla om de kan vara intresserade eller förstör jag mitt "anseende" och chanser till ett vikariat? Hur hade ni tänkt?

• Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att jag har ADHD?
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Velig) skrev 2016-05-24 02:29:42 följande:

Jag började på mitt jobb i november och det har gått jättebra. Trivs och tror att jag är omtyckt och att de tycker att jag gör ett bra jobb. Jag jobbar i vården och jag gjort de senaste 13 åren. Håller nu även på att läsa till uska på distans.

I mars fick jag ett nattvikariat jag tackade ja till och jag har jobbat nätter sedan dess. För någon vecka sedan dock frågade jag chefen om jag kunde byta tillbaka till att jobba dagtid då det inte kändes optimalt för min hälsa. Eftersom det fanns en tjej som gärna ville ha mitt nattvikariat så var det inga problem och allt löste sig utan komplikationer eller sura miner.

Jag går av natt till midsommar och jobbar dag hela semestern. Sedan är det tänkt att jag blir timvikarie om inte någon tjänst blir ledig. Det verkar som de gärna ger mig ett nytt vikariat fast på dagen.

Nu till saken. Jag har ADHD och skulle må bäst av att arbeta dagtid måndag-fredag. Alltså regelbundet utan kvällar och dubbelpass. Vid tidigare kontakt med arbetsförmedlingen har de sagt att de kan gå in med ett lönebidrag på cirka 16.000 i månaden till de som erbjuder mig en tjänst.

Vågar jag gå till chefen och förklara läget och kolla om de kan vara intresserade eller förstör jag mitt "anseende" och chanser till ett vikariat? Hur hade ni tänkt?

Säg bara att du helst skulle vilja jobba dagtid, men börja inte prata om ADHD och lönebidrag tycker jag. Jag har haft anställda och jag skulle dra öronen åt mig lite om det kom upp.
  • Asirna

Jag har själv ADD och har sagt det till min chef som vet vad det är eftersom han misstänker hans dotter har det.

Men ADHD har tyvärr något av ett "dåligt" rykte. Många tänker på de där skrikande barnen som springer runt och tjohar och har sig.

Du måste inte berätta för din chef om detta, men det kan också vara en fördel så han vet när du arbetar som bäst.

Sedan när man har en sådan diagnos som vi har, så är vi inte heller som alla andra med samma diagnos som oss.
    Så om du berättar för din chef, berätta också då vad ADHD innebär för dig, alltså t.ex. hyperaktivitet, rutiner, koncentrations svårigheter osv.

Vi som har detta som "diagnos" jag vill hellre säga en del av oss själva, har det som styrka men som även kan vara till sin nackdel.

Om du berättar, se då till att din chef får sin uppfattning om hur det är för dig :)

Har också rätt till stöd via arbetsförmedlingen och väntar just nu på kontraktet, är så otroligt skönt att min chef vet vad min diagnos innebär, han kan alltså förstå att jag lätt glömmer bort saker hela tiden.

Om du vill tjöta mer om detta får du gärna skriva, jag tycker det alltid är skönt att prata med andra som har ADHD/ADD då vi förstår oss på varandra förutom det mer "vanliga personerna ;)

• Tow2Mater
    Anonym (Velig) skrev 2016-05-24 02:29:42 följande:

Nu till saken. Jag har ADHD och skulle må bäst av att arbeta dagtid måndag-fredag. Alltså regelbundet utan kvällar och dubbelpass.

Men vem skulle inte må bäst av det?

Hur har du klarat 13 år om du har såna problem idag? Hur yttrar sig din nedsatta arbetsförmåga?

Statistiskt sett h
    åller jag med (Rationell) ovan; "Enligt Arbetsförmedlingens sta­tistik verkar det dock inte vara vanligt att anställningar med lönebidrag övergår till »vanliga« anställningar. Under år 2012 handlade det bara om 4,7 procent. Året dessförinnan var siffran densamma. Och bara 11 procent av dem fick en fortsatt anställning just på den arbetsplats där de hade haft löne­bidrag."
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-24 03:04:54 följande:

Säg bara att du helst skulle vilja jobba dagtid, men börja inte prata om ADHD och lönebidrag tycker jag. Jag har haft anställda och jag skulle dra öronen åt mig lite om det kom upp.

Det är ju för att jag vill att de ska ge mig en "special" tjänst. Finns några såna här på arbetsplatsen. Men jag tänker med att det bara kommer slå bakut.
  • Anonym (Velig)
    Asirna skrev 2016-05-24 03:16:35 följande:

Jag har själv ADD och har sagt det till min chef som vet vad det är eftersom han misstänker hans dotter har det.

Men ADHD har tyvärr något av ett "dåligt" rykte. Många tänker på de där skrikande barnen som springer runt och tjohar och har sig.

Du måste inte berätta för din chef om detta, men det kan också vara en fördel så han vet när du arbetar som bäst.

Sedan när man har en sådan diagnos som vi har, så är vi inte heller som alla andra med samma diagnos som oss.

Så om du berättar för din chef, berätta också då vad ADHD innebär för dig, alltså t.ex. hyperaktivitet, rutiner, koncentrations svårigheter osv.

Vi som har detta som "diagnos" jag vill hellre säga en del av oss själva, har det som styrka men som även kan vara till sin nackdel.

Om du berättar, se då till att din chef får sin uppfattning om hur det är för dig :)

Har också rätt till stöd via arbetsförmedlingen och väntar just nu på kontraktet, är så otroligt skönt att min chef vet vad min diagnos innebär, han kan alltså förstå att jag lätt glömmer bort saker hela tiden.

Om du vill tjöta mer om detta får du gärna skriva, jag tycker det alltid är skönt att prata med andra som har ADHD/ADD då vi förstår oss på varandra förutom det mer "vanliga personerna ;)

Fast jag har redan gjort mig att rykte här som den lugna. Tänker att de fått lära känna mig som jag är och att det inte uppstått några problem, snarare tvärtom.

Vad har du fått för tjänst då?
  • Anonym (Velig)
    Tow2Mater skrev 2016-05-24 03:20:03 följande:

Men vem skulle inte må bäst av det?

Hur har du klarat 13 år om du har såna problem idag? Hur yttrar sig din nedsatta arbetsförmåga?

Statistiskt sett håller jag med (Rationell) ovan; "Enligt Arbetsförmedlingens sta­tistik verkar det dock inte vara vanligt att anställningar med lönebidrag övergår till »vanliga« anställningar. Under år 2012 handlade det bara om 4,7 procent. Året dessförinnan var siffran densamma. Och bara 11 procent av dem fick en fortsatt anställning just på den arbetsplats där de hade haft löne­bidrag."

Jag har även fått diagnosen PTSD och kommer antagligen få diagnosen GAD med. Jag är inte samma kvinna som förr längre och är EXTREMT stresskänslig och tampas med mycket ångest och oro. Rutiner och regelbundenhet är det som är bäst för mig i rekommendation av psykolog och läkare.

Men jag kämpar mig framåt...kom våra att tänka på att arbetsförmedlingen gett mig erbjudanden på mitt förra vårdjobb där jag jobbade som timvikarie så tänkte att det kanske gick att lösa så man kunde andas ut ett tag.
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Velig) skrev 2016-05-24 04:17:51 följande:
    Det är ju för att jag vill att de ska ge mig en "special" tjänst. Finns några såna här på arbetsplatsen. Men jag tänker med att det bara kommer slå bakut.
    Hm, ja i och för sig har du ju varit där ett tag redan. Om de är nöjda med ditt arbete så borde du kunna berätta för chefen. 

Svårt att veta hur hen skulle reagera bara. 
  • Anonym (Vet, har samma problematik)

Vänta nu ett tag, TS! Har du alltså redan en
    anställning på arbetsplatsen du skriver om? Isf kan du INTE erbjuda dem ett lönebidrag för dig. Det gäller endast vid nya anställningar.

• Anonym (Velig)
    Anonym (Vet, har samma problematik) skrev 2016-05-24 07:09:25 följande:

Vänta nu ett tag, TS! Har du alltså redan en

anställning på arbetsplatsen du skriver om? Isf kan du INTE erbjuda dem ett lönebidrag för dig. Det gäller endast vid nya anställningar.

Nej jag hade ett nattvikariat men jag grejar inte det så går tillbaka till att bli timvikarie igen.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-24 04:33:47 följande:

Hm, ja i och för sig har du ju varit där ett tag redan. Om de är nöjda med ditt arbete så borde du kunna berätta för chefen. 

Svårt att veta hur hen skulle reagera bara. 

Ja jättesvårt. Vill inte bli stämplad på något sätt. Min stolthet står även lite på spel. Det tar emot att be om hjälp från arbetsförmedlingen men jag kämpar så mycket med mitt mående att jag börjar överväga det. En fast anställning, trygghet och fasta arbetstider skulle ta bort en hel del stress ifrån mig. Men blir det bara pannkaka av allt kommer jag ju må sämre än innan liksom. :/
Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att jag har ADHD?