• Linutis

V29,gravpenning/jobb/sluta jobba?

Hej! Är i v 29 och jobbar fortfarande, det går väl sådär. Tungt o jobbigt på det jobbet. Har fått intyg om grav penning av arbetsgivaren. Alla papper är inskickade osv vid försäkringskassan. Jag hatar mitt jobb. Det har så dålig framförhållning. Ett exempel. " vi får schema var 14:dag. Varje fredag i slutet av denna 14 dags vecka så får vi för nästa 14:dag osv osv. Nu ikväll kl 22.30 kom schemat för 23 maj och ja, 14 dagar framåt. På schemat står de att jag ska börja 06.30 vilket gör att jag måste kliva upp 05.00 imorgon bitti " ÄR DETTA OK?! Jag vill sluta. Jag vill bort därifrån! Vad ska jag göra? Vad händer om jag säger : Hejdå! Kommer jag få då grav penning? Jag måste ju kunna ha någon slags inkomst innan BF. Hjälp

• Svar på tråden V29,gravpenning/jobb/sluta jobba?
  • aleakim

Varför skulle det inte vara okej att gå upp klockan fem? Det finns det ju många som gör.

Antar att du har ett tungt jobb? I sådana fall blir du ju mest troligt beviljad GP och då är det tre veckor kvar att stå ut.

Säger du upp dig får du nog ingen GP, du måste ju ha ett jobb att gå hem ifrån då.

• Lena

Att få schemat så sent känns inte okej. Har du rådfrågat facket?

• Linnis92

Du får ingen GP om du säger upp dig, är du med i a-kassan får du gå den vägen, men då får du räkna med 45 avstängdningsdagar och 7 karensdagar, alltså 52 dagar utan ersättning. Det är i princip resten av din graviditet utan pengar.

Sista 10 (tror jag) dagarna kan du ta ut FP men det räcker inte heller så långt eller är speciellt roligt, dom lägger man kanske hellre på barnet...

Vad gäller ditt schema så beror det på vilken bransch du är i, när jag jobbade inom Handels var det 30 dagars framförhållning som gällde, när jag jobbade inom kommunal var det 14 dagar..

• JagOchKulan

Själva tiden är ju okej, många som börjar 5...

Men en påpekning till schema ansvarige att skicka ut schemat så sent är väl inte så bra, tänk om du hade sovit :-P?

Jag går och lägger mig 21-21:20 och hade ens arbetsgivare skickat så sent så hade man missat arbetet...

Men samtidigt så hade man tagit reda på sista dagen på jobbet "av de 14 dagarna" när man börjar vid nästa "period av de 14 dagar"

• Moorii

Så här har iallafall jag fått lära mig. Har man ett schema, så ska man få veta två veckor innan hur det ser ut två veckor framåt, eventuella ändringar osv. Det där låter inte som ett ok system någonstans, jag hade inte heller velat jobba så!

Men, de andra har rätt, du behöver ett jobb att gå hem ifrån. Antingen står du ut sista tre veckorna, eller om det är så att det är för tungt så kan du boka tid med läkare för att höra om eventuell sjukskrivning.

• Panda88

Du kan bli beviljad GP 60 dagar innan bf men tänk på att det dras från föräldradagarna så du får 60 dagar mindre när bebisen sen är född.
    Jag har däremot ett arbete där arbetsmiljön är farlig och då får man GP från i princip dag ett (jag har ändå valt att jobba till vecka 20 trots arbetsgivarens avrådan. Då dras inte GP av föräldradagarna förutom de sista tio dagarna. Så det beror helt på vad du har för arbete.

Du kan inte bli sjukskriven ist?

• oliphant
    Panda88 skrev 2016-05-23 08:21:36 följande:

Du kan bli beviljad GP 60 dagar innan bf men tänk på att det dras från föräldradagarna så du får 60 dagar mindre när bebisen sen är född.

Jag har däremot ett arbete där arbetsmiljön är farlig och då får man GP från i princip dag ett (jag har ändå valt att jobba till vecka 20 trots arbetsgivarens avrådan. Då dras inte GP av föräldradagarna förutom de sista tio dagarna. Så det beror helt på vad du har för arbete.

Du kan inte bli sjukskriven ist?

Nej det stämmer inte. Blir man beviljad gp dras det inte från föräldradagarna fram till 10 dagar före Bf. Då måste/ får/ kan man ta ut dagar om man vill men innan dess så dras inga dagar.
  • Panda88
    oliphant skrev 2016-05-23 08:41:01 följande:
    Nej det stämmer inte. Blir man beviljad gp dras det inte från föräldradagarna fram till 10 dagar före Bf. Då måste/ får/ kan man ta ut dagar om man vill men innan dess så dras inga dagar.
    Då kanske dom har ändrat det, vilket är bra!! Med äldsta så sa dom att det dras från fp om man tar ut GP men det är några år sen!
  • Anonym (S)

Jag jobbar inom vården och får ingen GP alls. Går nästan dagligen upp 05.10 och skulle jobbat fram till v 37+. Klart det är tungt men man får stå ut. Nu föddes vår tjej i v 31 så behövde inte jobba så länge men ändå.

Säg absolut inte upp dig när du har så nära till ledigheten. Stå ut!!

• oliphant
    Panda88 skrev 2016-05-23 08:47:04 följande:

Då kanske dom har ändrat det, vilket är bra!! Med äldsta så sa dom att det dras från fp om man tar ut GP men det är några år sen!

Nej reglerna kring gp har alltid varit densamma oavsett varför man får den och har inte dragits från föräldradagarna. Enda skillnaden är om jobbet är farligt då har man kunnat gå direkt är jobbet tungt är det 60 dagar som gäller men dras från dagarna har det inte gjorts. Sen kan man såklart välja oavsett vilket jobb man har att gå hem med fp tidigt men det är inte samma sak.
  • oliphant
    Panda88 skrev 2016-05-23 08:47:04 följande:

Nej reglerna kring gp har alltid varit densamma oavsett varför man får den och har inte dragits från föräldradagarna. Enda skillnaden är om jobbet är farligt då har man kunnat gå direkt är jobbet tungt är det 60 dagar som gäller men dras från dagarna har det inte gjorts. Sen kan man såklart välja oavsett vilket jobb man har att gå hem med fp tidigt men det är inte samma sak.
  • Linutis

Tack för alla svar! Självklart är det inga problem att kliva upp 5, bara lite dumt att schemat kom ut 22:

15 på kvällen dagen innan. Tänk som sagt om jag hade sovit....

Svar på tråden V29,gravpenning/jobb/sluta jobba?