• PlaskLilly

Förberedelse inför amning

Hej.

Jag väntar barn nr 2 och har funderingar kring amning. Har en son född -14 som jag inte kunde amma pga för lite mjölk. Kan man på något sätt förbereda sig nu så man kan amma denna gång. Mått dåligt över att inte kunna amma mitt barn. Vet att det låter dumt men funderar mycket nu.

• Svar på tråden Förberedelse inför amning
  • syntharen

Det skulle jag också vilja veta faktiskt... Fick en son för snart 6 år sedan och amning funkade aldrig riktigt. Han hade svårt att få tag om mina små bröst och små bröstvårtor och amningsnapp tyckte inte BVC var bra fast han fick tag om bröstet då. Dessutom blev han aldrig riktigt mätt när han väl ammades. Efter 4 veckor med amning och tillägg med kopp gav jag upp. Nu väntar jag pojke nr 2 och skulle så gärna kunna amma helt iaf nån månad, helst längre.

• häxjakt

Kunskap är makt! Läs läs och läs. Det finns massor med matnyttigt (no pun intended...) att läsa på nätet. 

Sagogrynets blogg
    Amningshjälpens hemsida
    Amningsbloggen

Det är mina bästa källor. Det är mycket som står där som jag hade önskat att jag visste innan min son föddes. Det hade sparat mycket tårar och oro.

Vi har ammat i 21 månader nu och är still going strong :)

Det är mycket tankar kring amning, jag blev förvånad över hur starkt jag kände när sonen föddes. Jag trodde att jag skulle tänka "äh, flaskan funkar ju lika bra" men det var inte så enkelt. Det var mycket känslor och tankar, speciellt den första tiden. Jag minns att jag ibland blängde på tetrorna med ersättning vi hade hemma i fall att som om de var en personlig förolämpning mot mig som kvinna, ändå var det jag som köpte dom. Inte så rationellt kanske men men....

Lycka till och grattis!

• Vitaminblå

Vad jag vet är att det är gynnsamt att erbjuda bröstet tidigt efter förlossningen och sedan köra friamning. Amma på båda brösten och pumpa emellan om mjölken inte räcker till.

Jag hade motsatt problem och fick pumpa utåt efter varje amning så jag fick lära mig lite det omvända för att få amningen att bli behaglig och reglerad.

• MamaSniff

Jag är i liknande situation. Amningen fungerade inte alls med sonen. Väntar nu tvåan och har precis anmält mig till en amningskurs via Amningshjälpen och Sensus. Gå in på Sensus hemsida och se om det finns en kurs nära dig.

• Kristalii

Jag håller med häxjakt. Läs läs läs och sök hjälp så fort det behövs. Både på amningsmottagning och Amningshjälpen.

babybaby.se är en annan bra blogg. Där finns bra instruktiva filmer. Även norska amningshjälpen har bra filmer på sin sida.

Svar på tråden Förberedelse inför amning