• Kristin89

Tips på sluta amma!

Jag har efter 7 veckor med 5 st mjölkstockningar och nu fått reda på att jag högst troligt lider av raynauds syndrom bestämt mig för att sluta amma. Tro mig, det tar emot!! Men kan inte ligga i feber varje vecka när jag har två små hemma. Och jag kommer inte palla med att gråta av smärta efter varje amning i flera månader till.

Jag vill veta hur ni som har lätt att få mjölkstockning slutade amma? Och hur långt tid det tog. Är man tillbaka på ruta 1 när man får stockning eftersom man måste amma konstant?

Med mina andra två gav det sig naturligt allt eftersom de började äta mat så det här är nytt för mig..

• Svar på tråden Tips på sluta amma!
  • Det kommer bli bra

Kan du få hjälp av en amningsmottagning? Med hur just du bör trappa ner. Och kanske tom få tabletter som gör att mjölkproduktionen slutar?

Men de generella tips jag kan ge är att försöka plocka bort en amningsstund i taget alternativt förkorta amningsstunden så bebisen inte suger ut all mjölk utan minskar lite i taget, och sen så bara handmjölka/pumpa bort spänningen i brösten. Att ha en tight sport-bh på, men samtidigt inte för tight heller.

När jag hade mjölstockning åt jag sådana där SPC-flakes och åt sådana även under perioden när jag slutade. För mig har dessa hjälpt.

Svar på tråden Tips på sluta amma!