Skaffa pass, rädd
Det är så att jag och min sambo ska åka till Danmark och Tyskland i sommar. Det jag fått mail av polisen är att vi nu måste ha pass allihop. Jag och min dotter 9år måste skaffa det. Men nu är det så att hennes pappa bor 35mil bort, hon träffar han sällan, knappt 5 dagar på ett år. Hon vill inte ringa honom, jag kan ej tvinga henne känner jag. Han ringer typ varannan månad. Hon vägrar nu åka till han i sommar efter en grej som hänt. Jag själv pratar inte med han, ringer aldrig, träffar han inte själv då jag är rädd för vad han ska göra med mig. Varit elak mot mig innan. Vi har nu gemensam vårdnad om dotter, vilket jag helst vill ha ensam vårdnad om men vet ej hur jag ska gå tillväga och rädd för att han kommer gå i taket av det. Men nu är det som så att jag måste skaffa pass till henne och jag har läst att båda vårdnadshavarna ska skriva under. Jag är rent ut sagt rädd för hur det kommer att bli. Kan jag förklara på polisstationen hur det ligger till? Jag vet inte annars vad jag ska göra. Jag har ev funderingar på att ta hjälp av en advokat med att ge pappret till han.
Snälla ge mig tips, goda råd hur jag ska göra.