• Anonym (TS)

Skaffa pass, rädd

Det är så att jag och min sambo ska åka till Danmark och Tyskland i sommar. Det jag fått mail av polisen är att vi nu måste ha pass allihop. Jag och min dotter 9år måste skaffa det. Men nu är det så att hennes pappa bor 35mil bort, hon träffar han sällan, knappt 5 dagar på ett år. Hon vill inte ringa honom, jag kan ej tvinga henne känner jag. Han ringer typ varannan månad. Hon vägrar nu åka till han i sommar efter en grej som hänt. Jag själv pratar inte med han, ringer aldrig, träffar han inte själv då jag är rädd för vad han ska göra med mig. Varit elak mot mig innan. Vi har nu gemensam vårdnad om dotter, vilket jag helst vill ha ensam vårdnad om men vet ej hur jag ska gå tillväga och rädd för att han kommer gå i taket av det. Men nu är det som så att jag måste skaffa pass till henne och jag har läst att båda vårdnadshavarna ska skriva under. Jag är rent ut sagt rädd för hur det kommer att bli. Kan jag förklara på polisstationen hur det ligger till? Jag vet inte annars vad jag ska göra. Jag har ev funderingar på att ta hjälp av en advokat med att ge pappret till han.

Snälla ge mig tips, goda råd hur jag ska göra.

• Svar på tråden Skaffa pass, rädd
  • Anonym (ja)

Han måste skriva på pappret. Tror du att han kommer motsätta sig att du skaffar pass till dotter?

Annars kan du ju bara posta pappret till honom, han och 2 vittnen skriver under och skickar tillbaka pappret till dig.

• Anonym (Nix)

Du kan aldrig "prata dig ur" att båda vårdnadshavarna måste godkänna att hon får ett pass. Det krävs att du är ensam vårdnadshavare för det.

• driver28

Skicka med post till honom, eller mail som han kan skriva ut skriva på och skicka tillbaka. Du får inget pass utan det.

• BioBonus

Som andra säger. Skicka pappren till honom. Skriver han inte under, så kan det förstås leda till att ni inte kan resa utomlands i år, men du har en bra grund för att få ensam vårdnad om du väljer att driva saken till rätten. Att inte bevilja pass brukar inte ses med blida ögon av rätten.

• Anonym (Passhandläggaren)

Hej!
    Kanske har det löst sig för er?
    Det är verkligen vanligt ska du veta att föräldrar inte kommer överens eller enbart jävlas i detta.  
    Det stämmer att båda MÅSTE skriva på, och även jag röstar för att han gör det därifrån han är och skickar det, till dig eller till den Polisstation du ska ansöka om passet på. Skicka honom ett frankerat kuvert med adress och allt, du kan få ett på polisstationen,
    Du kan göra en ansökan där vi gör själva proceduren med foto etc. Vi scannar då in din bilaga och parkerar ansökan tills vi får en bilaga från pappan också.
    Han kan även skriva på sin bilaga och lämna den på den station där han själv bor. Där tar de upp dotterns ansökan, scannar in hans medgivande och så kan hennes ansökan skickas iväg.
    Det är jätteviktigt att hans underskrift inte är äldre än en månad gammal. Och att den är bevittnad. Om han fixar med bilagan på sin station så kan personalen där bevittna mot leg.

För allmän kännedom:
    Har man gm vårdnad och det är omöjligt att få motpartens underskrift kan man göra en ansökan, som parkeras, och lämna en skrivelse om problemet som sedan går till en jurist. Detta är INTE vanligt men förekommer. Vet inte vad juristen går på men knappast "samarbetssvårigheter". 
    Det kan typ handla om föräldrar som gått under jorden, och juristen gör troligen allt i sin research innan beslut tas. 

• Anonym (hm)

Varför har du inte ensam vårdnad för din dotter?

• Anonym (TS)

Skulle så gärna vilja ha det men är rädd för vad han ska säga om jag frågar han om det.

Anonym (hm) skrev 2016-06-18 04:53:12 följande:

Varför har du inte ensam vårdnad för din dotter?

• Anonym (Klara)
    Anonym (TS) skrev 2016-05-20 10:16:03 följande:

Det är så att jag och min sambo ska åka till Danmark och Tyskland i sommar. Det jag fått mail av polisen är att vi nu måste ha pass allihop. Jag och min dotter 9år måste skaffa det. Men nu är det så att hennes pappa bor 35mil bort, hon träffar han sällan, knappt 5 dagar på ett år. Hon vill inte ringa honom, jag kan ej tvinga henne känner jag. Han ringer typ varannan månad. Hon vägrar nu åka till han i sommar efter en grej som hänt. Jag själv pratar inte med han, ringer aldrig, träffar han inte själv då jag är rädd för vad han ska göra med mig. Varit elak mot mig innan. Vi har nu gemensam vårdnad om dotter, vilket jag helst vill ha ensam vårdnad om men vet ej hur jag ska gå tillväga och rädd för att han kommer gå i taket av det. Men nu är det som så att jag måste skaffa pass till henne och jag har läst att båda vårdnadshavarna ska skriva under. Jag är rent ut sagt rädd för hur det kommer att bli. Kan jag förklara på polisstationen hur det ligger till? Jag vet inte annars vad jag ska göra. Jag har ev funderingar på att ta hjälp av en advokat med att ge pappret till han.

Snälla ge mig tips, goda råd hur jag ska göra.

Varför bestämmer man att åka utomlands när man vet att man inte har pass tills sig själv och sitt barn och vet att man inte vågar fråga pappan om det?
  • Anonym (TS)

Om du nu kände till hela situationen så hade du säkert förstått. Men kan nu säga det att passtillverklingen är redan igång.

Anonym (Klara) skrev 2016-06-26 15:07:51 följande:

Varför bestämmer man att åka utomlands när man vet att man inte har pass tills sig själv och sitt barn och vet att man inte vågar fråga pappan om det?

• Anonym (Klara)
    Anonym (TS) skrev 2016-06-26 15:14:45 följande:

Om du nu kände till hela situationen så hade du säkert förstått. Men kan nu säga det att passtillverklingen är redan igång.

OK, så han skrev på då?
Svar på tråden Skaffa pass, rädd