• chiniquy

Läxhjälp, en dålig vana?

Hej familjeliv!

Har mer och mer fått känslan på sistone att läxhjälp kanske inte ger så mycket i längden, utan mest hjälper barnen temporärt. Har jobbat som privatlärare i gbg nu ett tag och märker mer och mer att elever endast studerar när läraren är närvarande. De lär sig alltså inte att ta tag i saker på egen hand.

Alla familjer är olika, så tänkte kolla med er hur ni känner i frågan :)

Alltså:

Är ni nöjda med läxhjälpen?
    Vad tycker ert barn om läxhjälpen?
    Tror ni läxhjälpen är bra eller dåligt för barnets självständhet?
    Tänker ni fortsätta (eller börja) med läxhjälp i framtiden?

Jag har funderat mer och mer på att, istället för att lära ut matte exempelvis, lära ut ren studieteknik och att ge elever ett fungerande produktivitetssystem (med kalender, att göra lista, organiseringssystem, etc.) så de inte längre behöver läxhjälp i framtiden.

Fast jag kanske är helt ute och cyklar :D

Alla svar uppskattas! 
  • Svar på tråden Läxhjälp, en dålig vana?
  • Anonym (lärare)

jag tror det är mkt olika beroende på varför barnet har behov av hjälpen. 

Ibland är det kanske mest föräldrarna som anser att barnet behöver hjälp för att klara mer än E i betyget medan barnet kanske är helt nöjd med ett E. 
    Är det barn som verkligen har behov av stöd är det ofta så att de inte klarar av att jobba helt ensam utan behöver att det finns nån i närheten som kan bekräfta att de är på rätt väg. 

Sen tror jag också att eftersom det är inbokat bestämda tider då läxhjälpen är, blir det ju som skola och då tänker nog många barn att det är då jag ska jobba med uppgifterna. 

Studieteknik behövs säkerligen på många håll men det kan du förhoppningsvis prata om i samband med läxarbetet. Nu när läsförståelsen rasat så mkt i vårt land sista generationen är det inte konstigt om elever inte klarar av teoretiska ämnen så bra. De läser bara på ytan, många av dem, inte den djupläsning som faktiskt behövs för att kunna bli mer självständig i sitt lärande. 

• chiniquy

Tack för svaret!

Jag håller med om mycket du säger. Elever som vill undvika ett underkänt betyg har nog stor nytta av läxhjälp, då de får chansen att lära sig det de missat under lektionstid.

Vad är din åsikt kring elever med medel/höga betyg som vill nå upp till toppen? Personligen tror jag de eleverna har större nytta av systematisk hjälp, där de får lära sig hur de ska lägga upp, inte bara sitt studerande, också allt annat de vill göra i sitt liv. (om ändå jag själv implementerat detta när jag var tonåring!)

Språkundervisning är som du säger ett krav för ordentlig inlärning. Kan man inte språket blir allt annat genast svårare.

Svar på tråden Läxhjälp, en dålig vana?