• Anonym (mamma)

Pappan bryter konstant umgängesavtal - vad kan jag göra?

Jag har två barn i lågstadieåldern. Jag och barnens pappa separerade för flera år sedan. Han har sedan dess gift om sig och har fler barn.

Vi har ett umgängesavtal som har fastställts via tingsrätten, då vi av olika anledningar har haft väldigt svårt att kommunicera. Jag har enskild vårdnad då pappan till barnen har stora samarbetssvårigheter, vilket även tingsrätten såg. I det umgängesavtal som finns just nu så ska pappan ha umgänge med barnen varannan helg. Han har dock ändrat det till var tredje helg (vi har det dock inte skriftligt, bara på sms), då det blev för "jobbigt" att hämta/lämna varannan helg (han bor en timme bort enkel väg - han har bil, jag har det inte, och det står i avtalet att han ska hämta och lämna på umgängeshelgerna). Även dessa helger då han ska ha umgänge är det ofta struligt, han kommer inte på utsatt tid vare sig vid hämtning eller lämning, avbokar i genomsnitt varannan gång i sista minuten osv. Det här påverkar framför allt barnen, som blir besvikna då de inte får träffa sin pappa och syskon. Men även mig, då jag ofta har inbokade arbetspass (jobbar som timvikarie) de helger som det är sagt att barnen ska vara hos sin pappa = jag förlorar inkomst, vilket i förlängningen påverkar både mig och barnen.

Så min fråga är egentligen, kort och gott, finns det något jag an göra , rent juridiskt? Hur ska jag gå tillväga för att det ska bli så bra som möjligt för alla inblandade? Alla tips och råd mottages tacksamt, då jag mest känner mig trött och förvirrad just nu.

• Svar på tråden Pappan bryter konstant umgängesavtal - vad kan jag göra?
  • Kjell2

Ja, ta till tingsrätten och yrka på umgänge som matchar verkligheten.

• Anonym (Wildrat)

Nej, du kan inte göra nånting. Du kan inte tvinga honom att skärpa sig och ingen annan kommer göra nåt heller. Det enda du kan göra är att trösta dina barn och låta bli att boka in jobb. Men påverka pappan kan du inte.

Svar på tråden Pappan bryter konstant umgängesavtal - vad kan jag göra?