• ak15

Soft marks

Hej är i vecka 18+0 och har just varit och gjort ultraljud där upptäckte dom två soft marks i hjärnan allt annat ser toppen ut och inga fel och läkaren sa att de ser ut som en frisk o fin bebis dock var dom tvungen o erbjuda fostervattensprov pga av min ålder är 37. Nu är de så att bebisen är en ivf bebis så har inte lätt för att bli gravid och är rädd för missfall så nu undrar jag om hur rädd jag behöver vara för att det är något kromosomfel på bebisen har någon varit med om liknande och bebis har varit frisk?

• Svar på tråden Soft marks
  • Februari16

Min bebis hade också två soft marks, varav en i hjärnan. Vi valde att gå vidare med fvp för att slippa oro i 21 veckor till. Fvp var normalt och båda soft marks var borta i vecka 27. Han föddes frisk i vecka 35 för 4 månader sen Lycka till!

• ak15

Tack :) vill helst undvika fvp pga chansen för missfall dom trodde inte att de nog kanske inte var något o oroa sig för pga att bebisen var jättefin annars... Hjärta mage m m var fint... Men man blir ändå orolig

• Februari16
    ak15 skrev 2016-05-18 20:09:38 följande:

Grattis till bebisen :)

Tack Jag förstår precis. Jag ville inte göra fvp först och läkaren tyckte att det var helt upp till oss men eftersom jag inte kunde tänka mig att gå graviditeten ut utan att veta om vi skulle få behålla vår älskling så gjorde jag det ändå. Vad du än beslutar dig för så håller jag tummarna för att allt går bra för er!
  • Elliz01

Hur är det med det nya NIPT testet som bara tas i form av blodprov från mamman? Ger det inte svar? Isf skulle jag välja det! Tas iaf på Ultragyn vid Odenplan i St hlm,

• ak15

Dom erbjuder endast fvp här uppe i Norrbotten :( har frågat om man inte kan kolla på något annat sätt men nej :( har drömt hemska drömmar i natt om bebisen o varje gång jag känner den sparka så tänker jag att tänk om de är nå fel på den

• Anastacia1980

Du kan göra NIPT i Umeå men får bekosta det själv, kostar 9000:-. Värt det alla gånger om man slipper risken för missfall tycker jag. Det tar ca 2-3 veckor att få provsvaret.

Svar på tråden Soft marks