• varmlanning

gravid och andfådd

Jag är i v 24 och de senaste två veckorna har jag drabbats av en extrem andfåddhet inte bara när jag går utan även när jag pratar för länge eller sätter mig ner och slappnar av. Det är riktigt illa nu och jag vet inte vad det beror på. Är det normalt att få så som gravid? Jag är inte det minsta överviktig eller så heller. Borde jag kanske ringa bm?

• Svar på tråden gravid och andfådd
  • Iowhannah

Att lätt bli andfådd som gravid är väldigt vanligt, men att du blir det när du sitter och slappnar av låter lite konstigt. Kollar du din puls regelbundet (det finns okej appar för det)? Den ökar ju också när man är gravid, så frågan är om det inte är därför.

• Ellie

Jag har märkt ett tydligt samband mellan ökad andfåddhet och lägre blodvärde. Som mest andfådd var jag när Hb låg kring 100, men över 115 har varit ok för mig.

• Milie

Precis. Hb-värde. Vet du vad ditt ligger på? Är det dåligt så är blodet dåligt på att få med sig syre och därför måste lungorna dra in större mängd.

• syntharen

Tänkte också på blodvärdet. Om du inte varit hos barnmorskan än så kontakta hen om att få komma och ta ett blodprov.

Jag är också i v 24 och mitt blodvärde hade sjunkit från 135 i v 12 till 107 i förra veckan och blev beordad att börja med järntabletter.

• Tess1990

Säger som dom andra, järn!

Har sen jag fick plusset fått sämre och sämre flås, vid nästan ingen ansträngning alls, även om jag är överviktig så är det inte normalt för mig, fick veta idag att det är för att jag har dåligt med järn i kroppen

Så kolla upp det! Finns massa olika järntabletter att ta, vissa tål inte alla sorter, blir konstig/hård i magen men provar man lite olika och trappar upp försiktigt och kompenserar med lösande mat så brukar de funka bra till slut

• MissUnderhill

Instämmer med de andra om blodvärde. Jag låg mellan 145-129 i början av min graviditet. Runt vecka 30 ( har jag för mig, minne och fokus är inte längre så bra ;) började jag bli mer andfådd och fick mer eller mindre hjärtklappning, även när jag satt och vilade. Låg på 98 i blodvärde vid mitt besök hos bm. Åt efter det extra järn både i tablettform och i maten till mitt nästa besök hos bm och hade då lyckats höja värdet till 129 igen och jag blir inte längre lika andfådd, inte vid vila iaf :) Är i v. 35+0 nu. Men ring din barnmorska eller förlossningen om du är orolig.

• Lilla Gs mamma

När man är gravid ökar blodmöngden och hjärtat får arbeta hårdare för att pumpa runt allt. Det kan göra dig andfådd.

• varmlanning

Jag är tacksam för alla svar. Jag har köpt järntabletter men jag har glömt att ta dem emellanåt. Jag vet inte vad mitt hB ligger på heller. Den 2a juni ska jag till bm för att lyssna på hjärtljud så jag kommer fråga henne då om situationen inte förvärras innan dess.

Svar på tråden gravid och andfådd