• Etorfinist

Kan jag lämna min 6 månaders son hemma ensam?

Hej jag har en fundering. Skulle behöva dra iväg på ett viktigt affärsmöte nu på kvällen. Dock sitter jag hemma med min sex månaders son, som sover. Kan jag lämna honom ensam ett par timmar? Lämnar lägenhet tyst så att han inte vaknar givetvis. 

Bara för att man är ensamstående pappa så får man väl ha lite roligt?

• Svar på tråden Kan jag lämna min 6 månaders son hemma ensam?
  • lövet2

Nej, ensamstående pappor får inte ha roligt. Svaret på din fråga är alltså nej.

• Etorfinist

Men kan du inte ge ett mer utförligt svar ? Jag anser mig ha full rätt att komma och gå som jag vill.

• flygrl

Jaja...se bara till så du inte klämmer svansen när du försiktigt drar igen dörren.

• Rainbow Dash

Och så för oss med mobil.. Affärsmöte (lika med) ha lite roligt. Du kan inte ha varit på många möten.

• The one in Blue

Det går jättebra. Men lämna ytterdörren öppen så grannarna hör om ungen vaknar och kan ta hand om den åt dig.

• Harpunpappan

Svaret är ett rungande nej. Din son behöver dig och det kan uppstå oväntade situationer där denne verkligen är beroende av dig. Man vet aldrig vad som händer. Han kanske vaknar upp och gråter, eller kanske har ont. Då är det din plikt att finnas där, han kanske vaknar upp och känner sig rädd och är i behov av någon. Eller att något annat oförutsägbart händer. Det är ditt ansvar som förälder att ta hand om ditt barn, jag skulle se det som ytterst osmart och dessutom nonchalant att lämna en liten småtting på så sätt alldeles ensam. Hoppas du tar mina ord på allvar! Det borde inte ens vara en fråga, utan ett självklarhet att man inte lämnar sitt barn ensam i lägenheten i ett par timmar för att det passar en själv.

• Harpunpappan

*en självklarhet

När man ändå talar om ämnet sömn, så börjar jag själv bli ganska slut i knoppen märker jag.

• Hustru

Självklart ska du ha kul, men tipset är att du innan du går ser till att ha drogat vällingen med sömnmedel så att din som sover djupt när de kommer från soc och tar honom från dig som har lite kul och uppenbarligen inte är vuxen uppgiften att ta hand om din son.

Svar på tråden Kan jag lämna min 6 månaders son hemma ensam?