• Orolig12

mitt ex har tagit föräldrarpenning utan min kännedom

Hej! Mitt ex har tagit ut föräldrarpenning under hela hösten och jobbat samtidigt, däremot inte tagit ut lön från hans företag, utan att jag visste något. Barnet har gått på dagis som vanligt. Detta är enligt mig fel, och nu vill jag anmäla honom till FK. Blir han återbetalningskyldig?

• Svar på tråden mitt ex har tagit föräldrarpenning utan min kännedom
  • nnnnnnnn

Det är fel och lätt att kontrollera för FK.
    De ringer bara förskolan och ber att få veta vilka dagar barnet varit på fsk och vilka dagar det varit hemma med pappan. Sen samkör det denna info med uttaget av FP.

Pappan har givetvis rätt att ta ut sina 245 dagar dvs hälften av alla SGI-dagar och hälften av alla lågnivådagar, men det ska ske på ett korrekt sätt.
    Att fuska är aldrig en utväg.

Och givetvis kommer han att få betala tillbaka de pengar som han felaktigt tagit ut från FK.

• Alexi

Det är bara att göra en anonym anmälan till FK så kan de enkelt utredda detta. Och ja, han blir återbetalningsskyldig och sannolikt polisanmäld.

• Orolig12

Så med andra ord det är bara att kontakta FK? Kan jag göra detta anonymt?
    Vi har bott tillsammans under den perioden, och jag hade ingen aning om detta föräns nu. Vi går igenom en väldig tuff skillsmässa och bodelning, där han vill blåsa mig på ganska mycket pengar (vi har företag ihop) och då känner jag att han får skylla aig själv här och betala tillbaka

• Alexi

Ja, du kan göra det anonymt som jag skrev. Men se då till att telefonnumret du ringer från verkligen är anonymt också...

Och se till att du formulerar dig genomtänkt så att du inte försäger dig...

• Lottobarn

Visst att lura FK är inget vidare, men att anmäla sitt ex är lågt tycker jag. Ni har fan barn ihop.

• nnnnnnnn
    Orolig12 skrev 2016-05-17 20:46:18 följande:

Vi har bott tillsammans under den perioden, och jag hade ingen aning om detta föräns nu. Vi går igenom en väldig tuff skillsmässa och bodelning, där han vill blåsa mig på ganska mycket pengar (vi har företag ihop) och då känner jag att han får skylla aig själv här och betala tillbaka

Du kan alltid mejla kundcenter@forsakringkassan.se
    Skaffa en anonym mejladress enbart för detta.

Skriv något genomtänkt och kort. Kanske:

Jag vill bara informera om att jag misstänker att XYZ (personnummer) tagit ut föräldrapenning för dagar som barnet xyz (personnummer) vistas på förskolan (förskolans namn och telefonnummer).
    Det är säkert lätt för er att kontrollera ifall barnet varit hemma eller på förskolan under de dagar som XYZ tagit ut föräldrapenning.
    MVH En bekymrad medborgare
  • Orolig12
    Lottobarn skrev 2016-05-17 20:57:13 följande:

Visst att lura FK är inget vidare, men att anmäla sitt ex är lågt tycker jag. Ni har fan barn ihop.

Visst har vi barn ihop, men han har lämnat sin familj för en 23 åring, blev påkommen i sängen med henne, har börjat missbruka med henne, skiter i sina barn, hade henne i vår säng medans jag var på jobbet, har misshandlat mig psykiskt under flera månader, har spenderar alla pengar på henne istället för sina barn osv osv behöver jag fortsätta? Så jag tycker inte detta är lågt, utan detta är min skyldighet gentemot mina barn
  • mammaåten
    Orolig12 skrev 2016-05-17 20:46:18 följande:

Ja du kan göra det anonymt. Men om du presenterar dig med ditt namn när du ringer tror jag de måste skriva det (så är det i alla fall på PM). 

Ju mer information du lämnar desto större allvar kommer de ta anmälan på. Om du vet exakta dagar han har tagit ut den på så lämna dessa, då blir de enkelt för FK att börja kolla upp det än att du bara säger "någon gång under den här perioden", försök att vara så specifik som möjligt.

• Kvinna30plus
    Orolig12 skrev 2016-05-17 21:04:28 följande:

Visst har vi barn ihop, men han har lämnat sin familj för en 23 åring, blev påkommen i sängen med henne, har börjat missbruka med henne, skiter i sina barn, hade henne i vår säng medans jag var på jobbet, har misshandlat mig psykiskt under flera månader, har spenderar alla pengar på henne istället för sina barn osv osv behöver jag fortsätta? Så jag tycker inte detta är lågt, utan detta är min skyldighet gentemot mina barn

På vilket sätt gynnar det dina barn att du anmäler honom?
Svar på tråden mitt ex har tagit föräldrarpenning utan min kännedom