• Anonym (hopplös)

Förhöjt prolaktin och pravidel

Jag undrar om någon vänlig själ kan guida mig litegrann i en ny situation som bekymrar mig. 

Jag var och gjorde gynekologisk undersökning för några veckor sedan då jag sedan flera år tillbaka vetat att jag har pco. I samband med detta gjordes flera prover, bland annat gällande tsh (sköldkörteln) och prolaktin. Jag fick därefter ett brev hem att jag hade lätt förhöjt prolaktin och att ett recept på pravidel fanns att hämta ut, samt att en uppföljning skulle ske om tre till fyra månader. 

Jag ringde för att försöka få reda på exakt värde, vad detta innebär (vad orsaken kan vara till förhöjt prolaktin) och fick inga svar förutom att jag hade 740 i värde och att det ska vara under 465 för att vara inom normalvärdet. Till saken hör att jag under det senaste året haft problem med tilltagande huvudvärk och suddig syn vilket jag undrade över när jag pratade med sjuksköterskan idag (läste om prolaktinom), men fick ingen respons på det heller. Jag kanske, eventuellt får prata med läkaren, men vet inte när eftersom det var en hyrläkare jag träffade. Är det någon som har någon erfarenhet av vad förhöjt prolaktin kan bero på, förutom prolaktinom, när alla andra prover ser normala ut? Behöver jag oroa mig? Ska jag vara på sjukvården ännu mer om att få någon mer tid för att utreda orsaken?

Svar på tråden Förhöjt prolaktin och pravidel