• Loraine

Semester - hunddagis?

Hej,

Vi tänkte åka ner till gran canaria med familjen och hälsa på mina föräldrar samt ha lite välförtjänt semester! Detta planerar vi att göra om drygt 2 månader och stanna i 10 dagar. Hur som helst så har vi inte hundvakt under denna tid och får då titta på andra lösningar, kanske ett hunddagis?

Vi har aldrig lämnat ifrån vår hund förut, är det säkert, tar de hand om hunden på ett drägligt sätt? Har kollat runt lite efter hunddagis i malmöområdet och hittat ett som verkar okej, vill dock få lite mer inforamtion innan vi fattar beslut.

Har ni några erfarenheter?
  • Svar på tråden Semester - hunddagis?
  • viseversa

Nja läste ju förra sommaren om en kvinna vara hund hade blivit dödad av en annan hund på dagiset när hon var på semester och personen hörde inte av sig utan det fick hon veta när hon kom hem igen. Jag hade då inte lämnat min hund så länge med folk jag inte känner. Det är sånt man får fixa innan man bokar resa.

• magelita80

Eftersom du aldrig lämnat bort din hund så veg du ju inte om det är en "dagishund". De flesta hunddagis vill att man lämnar hunden nån dag för att se om hunden kan anpassa sig.

Jag hade haft svårt att lämna min hund till någon jag inte känner. Min hund har gått på samma hunddagis i 7 år och när vi reser så brukar hon vara hos nån sv tjejerna som jobbar där. Så hon känner de väldigt väl.

• Birgitta02

Hunddagis är precis vad det låter som. Man har hunden där dagtid. Vad du nog talar om är hundpensionat. Jag skulle föreslå att du besöker några hundpensionat innan du bestämmer dig. Se över hur inomhusutrymmena ser ut. Förhör dig om utevistelse och hur de övervakar hundarna.

Bra hundpensionat är guld värt och smakar det så kostar det. Ta inte billigaste alternativet utan välj noggrant ut det ställe som hunden skall vistas på.

• Snowgirl

Du kan även kolla med Länsstyrelsen om det finns några anmärkningar på pensionatet och att det har de tillstånd som behövs.

• Dexter dot com

Det är ett pensionat du söker och var väldigt noga med rekommendationer från andra hundägare innan du lämnar hunden. Jag har skolat in mina hundar några timmar och verkar allt ok har jag lämnat dom en dag, sen en natt osv för att hundarna ska känna sig trygga när dom sen lämnas en längre tid. Det finns många oseriösa pensionat så var noga när du väljer.

• Gizmo

Vad synd att du bor i fel del av landet, jag hade gärna varit hundvakt till din vovve! 

• Betty Boop

Vem ska ha hand om hunden på kvälls- och nattetid när dagis ät stängt? 

• elyse

Finns ingen som kan bo hos er (någon väns tonåring t.ex) under tiden ni är borta?

Svar på tråden Semester - hunddagis?