God sommarmat att ha i frysen
Skulle vilja ha tips med recept på enkel sommarmat
att bara ta fram efter storkok
Skulle vilja ha tips med recept på enkel sommarmat
att bara ta fram efter storkok
Jag hänger på! Behöver inspiration och vill gärna ha saker man kan ära utomhus som picknick. Mina förslag:
Pajer av olika slag i långpanna som portionfryses
Skaldjurslasagne i långpanna
Lasagne kan vara gott, nu vet jag inte hur det är att ha som picknick- lunch
Annars är en smart grej att göra ungspannkaka, håller sig i kylen ett par dagar och är supergott kall/ljummen med sylt
Köttfärssås tycker jag toppen att ha., även kycklingpaj i portionsbitar. Jag brukar köpa på mig kött och kyckling när det säljs billigt och göra ex grillspett med kött, bacon och lök på. Sen bara frysa in. Ta upp och halvtina sen bara upp på grillen. Eller kycklingfilé som man bankar ut, kryddar och styckfryser. Samma som med grillspett sen. Även göra hamburgare och frysa in (som att köpa frysta fast godare) bara att grilla direkt från frysen.
Köttfärssås tycker jag toppen att ha., även kycklingpaj i portionsbitar. Jag brukar köpa på mig kött och kyckling när det säljs billigt och göra ex grillspett med kött, bacon och lök på. Sen bara frysa in. Ta upp och halvtina sen bara upp på grillen. Eller kycklingfilé som man bankar ut, kryddar och styckfryser. Samma som med grillspett sen. Även göra hamburgare och frysa in (som att köpa frysta fast godare) bara att grilla direkt från frysen.
Pizzabitar, pajer, proger, färdiglagade kycklingdelar, grytor och soppor i portionsförpakningar,
Själv tycker jag det är jättesmidigt att göra lasagne i portionsformar av metall som finns att köpa i affären. Köper man färska lasagneplattor så är de enkla att dela till lagom stora plattor för de små enportionsformarna och så varvarr man bara det man vill ha om man nu vill göra rotfruktsgratäng eller med köttfärs väljer man ju själv. Även lammfärs tycker jag är gott. Tar kanske lite tid att göra men får iallafall ut 6 stycken på ett recept så sen är det bara på med locket och ner i frysen och ta fram och värma vid behov.