Blanda menopur
Hej!
Jag skulle blanda menopur. Lyckades såklart få några droppar utanför. Är det något som kan påverka resultatet?
Hej!
Jag skulle blanda menopur. Lyckades såklart få några droppar utanför. Är det något som kan påverka resultatet?
Nä, så lite kvittar.
Jag fick blandarvätska utanför, men det var nog lite lite mer än några droppar. Resulterade i att dosen blev för koncentrerad. När flaskan såg ut att ta slut för tidigt än beräknat så räknade jag ut HUR mycket för koncentrerad. Visade sig att jag hade fått i mig ca 215ie istället för 150ie som jag var ordinerad. På första blodprovet var mitt östradiol fyra gånger så högt, så de sänkte dosen till 75ie direkt. Men det gick jättebra ändå i slutändan, blev inte överstimulerad. När kliniken fick reda på mitt misstag sa de att jag skulle blanda en ny flaska direkt.
Så - är det vara några små droppar gör det nig inget, och de kan ju alltid korrigera dosen. Men vill du vara på den säkra sidan ska du nog blanda en ny flaska.
Jag tycker man får några micro-droppar utanför hur man än gör.. Har nu gått igenom 4 ivf-cykler med menopur och minst en pyttedroppe har alltid kommit utanför, så tror inte det är någon fara. Är det en större mängd bör man nog som finee skriver blanda en ny eller ringa kliniken och höra efter vad de tror.
Lycka till!