• andreas8234

Lån till bostad

Hej, 
    Min sambo och jag ska till banken nu på onsdag för att ansöka om ett bolån på ca 2.6 mkr för en nyproducerad lägenhet i Stockholm. Jag är otroligt nervös inför detta mötet och skulle bli väldigt tacksam om ni som varit i en liknande situation vill dela med er av era erfarenheter. 

Vi har båda fast jobb och vår gemensamma bruttoinkomst är ca 60 000kr/månad. 
    Vi betalar ca 1700 totalt till CSN
    Jag har sedan tidigare ett blancolån på ca 180 000
    Jag har också en kontokredit på 30 000 hos den bank vi ansöker om bolån. 
    Vi har inga barn och ingen bil
    Vi är i 30-års åldern. 

Vad tror ni om våra möjligheter att få vårt önskade bolån?

Stort tack på förhand!

• Svar på tråden Lån till bostad
  • Holma
    andreas8234 skrev 2016-05-16 18:58:33 följande:

Hej, 
    Min sambo och jag ska till banken nu på onsdag för att ansöka om ett bolån på ca 2.6 mkr för en nyproducerad lägenhet i Stockholm. Jag är otroligt nervös inför detta mötet och skulle bli väldigt tacksam om ni som varit i en liknande situation vill dela med er av era erfarenheter. 

Vi har båda fast jobb och vår gemensamma bruttoinkomst är ca 60 000kr/månad. 
    Vi betalar ca 1700 totalt till CSN
    Jag har sedan tidigare ett blancolån på ca 180 000
    Jag har också en kontokredit på 30 000 hos den bank vi ansöker om bolån. 
    Vi har inga barn och ingen bil
    Vi är i 30-års åldern. 

Vad tror ni om våra möjligheter att få vårt önskade bolån?

Stort tack på förhand!

Hur mycket har ni sparat till kontantinsatsen ?
    Vad gick ett blacolån på så hög summa till ?
  • andreas8234

Vi har just nu ca 300 000 i kontantinsats, men har ca 6 månader kvar tills det är dags för inflyttning. 

Vad lånet användes känns ju inte så relevant i det här forumet. 

• Holma
    andreas8234 skrev 2016-05-16 19:26:32 följande:

Vi har just nu ca 300 000 i kontantinsats, men har ca 6 månader kvar tills det är dags för inflyttning. 

Vad lånet användes känns ju inte så relevant i det här forumet. 

Banken kommer att fråga om det lånet så var beredd på det .
    Kommer ni få ihop 15% kontant till lägenheten ska betalas ?
  • andreas8234

Svarar gärna på bankens eventuella frågor om det lånet. 

Vi har goda möjligheter att få ihop de 15% vi behöver. Det jag undrar är över är dock hur våra grundförutsättningar ser ut inför vårt möte. 

• Holma
    andreas8234 skrev 2016-05-16 19:33:01 följande:

Svarar gärna på bankens eventuella frågor om det lånet. 

Vi har goda möjligheter att få ihop de 15% vi behöver. Det jag undrar är över är dock hur våra grundförutsättningar ser ut inför vårt möte. 

Tror det är svårt att sia om .
  • Leena40

Beror ju på vilka övriga kostnader det finns för lägenheten med, vad är månadsavgiften till föreningen t.ex.? Att det är nyproducerat är ju både bra och dåligt ,svårt att sia om föreningens ekonomi framåt då man inte vet hur betalningsförmåga för avgifterna är hos de flyttar som in. Men bra utifrån det perspektivet att det inte blir några större kostnader för renoveringar m.m. varken i föreningen eller för er de närmaste 5-10 åren.

Blancolånet kan eventuellt ställa till det lite, det är ju en ganska hög summa. Men sen antar jag att de kollar på om du har skött betalningarna för det också, det är ju en faktor som banken bör väga in tycker jag. Att ni har rätt mycket sparpengar är ju också bra. Det nya amorteringskravet drabbas ni ju inte av omedelbart eftersom det är undantag för nyproducerade bostäder de 5 första åren. Men tror ni får vänta tills ni varit på banken helt enkelt är lite många faktorer som banken kan se på och svårt att säga hur de ser på det i erat fall.

• JPT

Jag tror inte att det blir några problem med era inkomster (trots det tidigare lånet). Den nya lägenheten är ju förhållandevis billig. 

• Scoops

Jag tror inte det ska vara något problem, vi har ung. samma inkomster som er och fick lånelöfte på 4,6 mille ganska nyligen :) så även med ert blancolån så bör det inte vara något problem!

Svar på tråden Lån till bostad