• skumbanan

Ni som gjort äggplock

Hej!

Jag söker er som gjort äggplock. Kan ni beskriva hur det går till? Vilken tid fick ni komma till kliniken? Vilken klinik? Vad fick ni för smärtlindring? Hur mådde ni efteråt? Jag ska donera ägg. Efter äggplocket kommer jag åka tåg några timmar. (Bor en bit bort) Skulle ni klarat det efter ert äggplock? Ska egentligen jobba natt också timmarna efter äggplock. Är det bara att stryka? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som gjort äggplock
  • Anonym (ivf)

Hej! 
    Beundransvärt att du ska donera ägg! Vet att det är guld värt för många!

Jag har gjort ivf 3ggr och därmed äggplock. De gjordes på Uppsala sjukhus. På Uppsala verkar de alltid göra äggplock på förmiddagen och insättning på eftermiddagen (har gjort 3 äggplock och 6 insättningar). Vid äggplock har jag först fått en säng i ett rum (delas med upp till två andra, avskilt av draperier). Där har jag fått byta om till sjukhusskjorta och sexiga (not) knästrumpor. En sjuksköterska har satt en infart i armvecket och efter c.a en timme har jag fått göra själva plocket. Då får man först bedövningssprutor i livmodertappen och sedan smärtlindring i form av morfin rätt in i armen via infarten så det är direktverkande. Efteråt får man med sig några alvedon eller citodon beroende på hur ont man har. 

Det är väldigt olika hur ont man har både under själva plocket och efteråt. Att åka tåg några timmar borde inte vara några större problem, däremot så kan man vara rätt mör på kvällen så jag skulle kanske inte rekommendera att jobba då om du har möjlighet att slippa det. 

Lycka till! :) 

• CB1982

Alla reagerar vi olika på äggplocket.

Man brukar få vara där ganska tidigt, runt 8 på morgonen. Jag har gjort mina i Malmö, Nordiv Ivf center.

Ungefär en timme innan besöket så ska man ta 2 panodil/Alvedon.

Jag har fått Postafen på plats när jag kommit.

Därefter byter man om och får en kanyl som man sedan får morfin i precis innan själva ägguttag.

Jag har haft ganska ont efteråt och ville bara vila med min vetekudde så hade jag haft mer än de där 40 minuterna som jag hade hem i bilen hade jag tagit in på hotell bara för att få vila.

Det är till och med så att jag funderat på att göra det efteråt även den korta sträckan.

Jobbet kan du räkna bort direkt bla på medicineringen samt att man inte mår på topp. Jag har gjort 4 eller 5 äggplock.

• Lilleloppa

Hej!

Jag gjorde mitt äggplock på RMC Linköpings universitetssjukhus (underbara människor).
    - Var där 07.15
    - bytte om tog panodil och en smärtstillande tablett
    - runt 8 gick vi in för att börja äggplocket (jag var först av de tre paren där)
    - fick smärtstillande intravenöst (i armen) och lokalbedövning.
    - "ingreppet" tog ca 10 min. Äggplocket kändes inte alls mycket, lite svag mensliknande känsla men annars överkomligt.
    - efteråt låg jag och vilade i en säng där och började må uschligt! Kräktes sedan till och från i några timmar (de andra paren mådde prima efter och fick åka hem långt innan mig).
    - hade aldrig riktigt ont i magen efter, tyngd känsla bara men annars inget mer än så, lite öm dagarna efter.

Må illa biten jag hade har jag haft förut när jag opererats och vi har kommit fram till att jag är smått allergisk mot vissa smärtstillande! Som sagt de andra paren åkte ju hem o mådde prima så har du inte haft problem med smärtstillande förut så kommer det säkert gå toppen :)

• Harvester

Du har ju fått bra beskrivningar ovan.

Åka tåg, kanske men kommer inte bli så trevligt. Ont och kan sneda på medicineringen.

Jobba natt kan du absolut inte. Jag fick info att man kan få blödningar i buken om man inte vilar. Hade iofs inte pallat heller...

• skumbanan

Tack så mycket! Natten har jag fixat bort. Kan även åka hem dagen efter. Så detta blir bra!

Svar på tråden Ni som gjort äggplock