• ninawinterell

Umgängesrätt

Jag får en son om ett par veckor tillsammans med en man som jag inte längre är tillsammans med. Vår relation till varandra har varit ansträngd sedan uppbrottet, därför har jag valt att hålla kontakten med honom till ett minimum. Jag undrar vad man bedömer är skälig umgängesrätt för honom med vårt gemensamma barn efter födseln, jag har försökt googla om detta men hittar ingen tydlig information. Jag vill medverka till att det blir bra umgänge för dem, men samtidigt vill jag ju också kunna ha ett liv och inte dagligen umgås med en man jag faktiskt avskyr och som får mig må väldigt dåligt. Någon som varit i liknande situation?

• Svar på tråden Umgängesrätt
  • LimeOchApelsin

Var i en liknande situation. Fast han hade varit våldsam osv så han hade besöksförbud. Men alla sa att det spelar ingen roll under de första cirka 1,5-2 åren. Får hon en pappa då så kommer hon senare minnas att hon alltid haft en pappa.

Mitt barn började ha umgänge med en socialsekreterare ich mig när hon var 1,5 år ich senare med pappan och henne när barnet var lite över två år.

Så ingenting om du inte vill. Barnet bryr sig inte.

• Holma

Han har lika mycket rätt att träffa barnet som du .

• LimeOchApelsin
    Holma skrev 2016-05-15 21:24:25 följande:

Han har lika mycket rätt att träffa barnet som du .

Nej det är barnet som har rättigheter. Barnet bryr sig inte. Barnet ska inte bollas mellan mamma och pappa när hen är så liten.
  • Holma
    LimeOchApelsin skrev 2016-05-15 21:27:14 följande:
    Nej det är barnet som har rättigheter. Barnet bryr sig inte. Barnet ska inte bollas mellan mamma och pappa när hen är så liten.
    Jag sa inte att pappan ska ha barnet , han rätt att träffa barnet
  • ninawinterell

Jag förstår att pappan har rätt att träffa barnet, och det ska han självklart få göra. Men i vilken utsträckning då är min fråga, pratar vi om varje dag eller några gånger i veckan?

• Holma
    ninawinterell skrev 2016-05-15 22:10:18 följande:

Jag förstår att pappan har rätt att träffa barnet, och det ska han självklart få göra. Men i vilken utsträckning då är min fråga, pratar vi om varje dag eller några gånger i veckan?

Några gånger i veckan tycker jag men han har väl önskemål han med ? Ni måste ju bestämma det tillsammans så klart .
  • Connie07

En liten bebis har väl inte behov att träffa sin pappa.När barnet blir lite större kan dom träffas ibland,beroende om han pappan alltså är intresserad.

• Holma
    Connie07 skrev 2016-05-15 22:16:11 följande:

En liten bebis har väl inte behov att träffa sin pappa.När barnet blir lite större kan dom träffas ibland,beroende om han pappan alltså är intresserad.

Pappan kanske vill o har ett behov att träffa sitt barn
  • zemer
    LimeOchApelsin skrev 2016-05-15 21:27:14 följande:

Barnet bryr sig inte? Du tror inte att barnet, när h*n växer upp, vill ha en bra anknytning och relation med sin pappa?

Just för barnets skull ska dom träffas, korta och täta besök är väl det bästa.
  • Claara
    LimeOchApelsin skrev 2016-05-15 21:18:35 följande:

Men alla sa att det spelar ingen roll under de första cirka 1,5-2 åren. Får hon en pappa då så kommer hon senare minnas att hon alltid haft en pappa.

Så ingenting om du inte vill. Barnet bryr sig inte.

Fast det handlar ju om att pappan ska knyta ann till barnet också, där behövs från födseln att pappan får tillfälle till samspel och doft från barnet.
  • Litet My
    ninawinterell skrev 2016-05-15 21:06:33 följande:

Jag får en son om ett par veckor tillsammans med en man som jag inte längre är tillsammans med. Vår relation till varandra har varit ansträngd sedan uppbrottet, därför har jag valt att hålla kontakten med honom till ett minimum. Jag undrar vad man bedömer är skälig umgängesrätt för honom med vårt gemensamma barn efter födseln, jag har försökt googla om detta men hittar ingen tydlig information. Jag vill medverka till att det blir bra umgänge för dem, men samtidigt vill jag ju också kunna ha ett liv och inte dagligen umgås med en man jag faktiskt avskyr och som får mig må väldigt dåligt. Någon som varit i liknande situation?

Med små barn brukar man rekommendera korta men täta umgängen så några gånger i veckan iaf. Det ÄR jobbigt i början speciellt om man inte kommer överens. Å andra sidan ju fler tillfällen pappan kan träffa barnet ju mer lär de känna varandra och kan umgås hemma hos dig tex på egen hand ett par timmar mellan ammningarna (om du ska amma såklart). A och O är att ha ett riktigt schema som följs, både för barnets kontinuitet men även för att du skall kunna planera ditt liv också. Med en förälder som inte kommer eller bara tycker hen kan dyka in närsomhelst och tycker att du skall släppa alla dina planer gör det oerhört tufft jämfört med att veta tiden.
  • vindruvan

Mitt råd är att du tar kontakt med familjerätten i din kommun redan nu innan bebisen har kommit, där kan ni gå och ha samarbetssamtal och komma överens om hur umgänget ska läggas upp. Det för att ni ska slippa bråka om det ifall ni ska reda ut det själva. Då får ni också veta rättigheter/skyldigheter.

Lycka till!

Svar på tråden Umgängesrätt