• emeliek1991

När ska min katt föda?

Jag har en högdräktig kisse här hemma som jag tror är ganska nära förlossningen. Men jag har inte riktigt koll på hur långt gången hon är exakt. Men jag känner rörelserna från kattungarna tydligt och man ser även på utsidan av magen om man ligger med henne bredvid sig hur de sparkas där inne. Hennes mage är ganska hård också, gissar på att det börjar bli trångt där inne.

Jag har läst att man kan räkna med 14 dagar, vad tror ni?

• Svar på tråden När ska min katt föda?
  • Erizajo

Svårt att säga, har du gjort iordning en låda? När vår skulle föda höll hon sig i närheten av oss, blev väldigt kelig på kvällen och man märkte tydligt på henne att hon hade sammandragningar.

• Harvester

Gör ett ultraljud så vet du mer exakt.. Om du inte redan gjort det, läs en bok om kattuppfödning!

• Lady Di

Du märker när de är dags. Mina två honor fick i somras o båda påstods vara steriliserade när vi tog över dom så jag jade ingen koll alls på hur långt gångna någon av dem var.
    Men båda blev ängsliga o ville inte vara själva (då är den ena en föredetta misshandlad katt så inte så social) så jag satt hos dom i pratade med dem.
    Jag gjorde i ordning 2 fruktlådor jag fick på Ica med handdukar o lakan som jag sen stoppade ner som i när de började flåsa.
    Du känner din katt så du märker när hon börjar bli annorlunda.
    Ett tips är att ha steriliserat en sax o ha rena handdukar bredvid ifall du behöver hjälpa henne. Jag fick klippa ut o massera 3 av 5 ungar för hon orkade inte själv.

• Harvester

Skulle iofs rekommendera att ta sönder hinnor och dra navelsträngarna med fingrarna. Om man klipper så kan det blöda mkt om navelsträngarna. Bättre att dra med naglarna så det blir som kattens tänder och blodkärlen dras ut innan de går av.

Rena handdukar är en självklarhet.

Blir det problem kan du alltid ringa närmaste djursjukhus. De svarar och hjälper dig även om du inte är registrerad patient. Ibland kan det vara betaltelefon på natten.

Om katten är försäkrad i Agria kan du gratis ringa Agriavetetinären (se deras hemsida), annars kostar det.

Lady Di skrev 2016-05-14 22:23:48 följande:

Du märker när de är dags. Mina två honor fick i somras o båda påstods vara steriliserade när vi tog över dom så jag jade ingen koll alls på hur långt gångna någon av dem var.

Men båda blev ängsliga o ville inte vara själva (då är den ena en föredetta misshandlad katt så inte så social) så jag satt hos dom i pratade med dem.

Jag gjorde i ordning 2 fruktlådor jag fick på Ica med handdukar o lakan som jag sen stoppade ner som i när de började flåsa.

Du känner din katt så du märker när hon börjar bli annorlunda.

Ett tips är att ha steriliserat en sax o ha rena handdukar bredvid ifall du behöver hjälpa henne. Jag fick klippa ut o massera 3 av 5 ungar för hon orkade inte själv.

• Lady Di
    Harvester skrev 2016-05-15 00:34:55 följande:

Skulle iofs rekommendera att ta sönder hinnor och dra navelsträngarna med fingrarna. Om man klipper så kan det blöda mkt om navelsträngarna. Bättre att dra med naglarna så det blir som kattens tänder och blodkärlen dras ut innan de går av.

Rena handdukar är en självklarhet.

Blir det problem kan du alltid ringa närmaste djursjukhus. De svarar och hjälper dig även om du inte är registrerad patient. Ibland kan det vara betaltelefon på natten.

Om katten är försäkrad i Agria kan du gratis ringa Agriavetetinären (se deras hemsida), annars kostar det.

Blödde inget direkt när jag klippte. O alla kattungar o mamma lever idag o mår alldeles utmärkt.

Rekommenderar INGEN att ha sina djur försäkrade på agria!
  • Jw83
    Lady Di skrev 2016-05-15 07:28:02 följande:

Blödde inget direkt när jag klippte. O alla kattungar o mamma lever idag o mår alldeles utmärkt.

Varför inte det? Jag har/har haft hundar, katter och hästar försäkrade där. Det har aldrig varit några problem. Inte ens när min hund fick en långvarig, allvarlig, kronisk sjukdom som krävde dyra besök varannan vecka, provtagningar och mediciner i 3 år innan han dog.
  • Jw83
    emeliek1991 skrev 2016-05-14 20:21:04 följande:

Jag har en högdräktig kisse här hemma som jag tror är ganska nära förlossningen. Men jag har inte riktigt koll på hur långt gången hon är exakt. Men jag känner rörelserna från kattungarna tydligt och man ser även på utsidan av magen om man ligger med henne bredvid sig hur de sparkas där inne. Hennes mage är ganska hård också, gissar på att det börjar bli trångt där inne.

Jag har läst att man kan räkna med 14 dagar, vad tror ni?

Jag har alltid märkt det på mina, trots att dom bor i stallet. Dom bli klängigare, vill bara gosa hela tiden och ligger mycket och vilar.v

Mina katter har alltid velat sköta förlossningen själv och det har gått bra :) Somliga katter håller till och med inne på ungarna om dom inte får ett orört, hemligt bo att sköta allt i. Så mitt tips är att låta din katt vara ifred lite och att ställa några bolådor på undangömda ställen och inte röra i dom.
  • emeliek1991

Tack alla för all information :) Hon ligger mycket i köket och badrummet ensam, och jag brukar låta henne få göra det. Det är ju viktigt att man låter de få va ifred. Jag har ställt en bolåda i badrummet, en i köket (bakom köksbordet), så den är lite undangömd och sedan finns det en här inne + en garderob som jag bara öppnat till viss del med en filt inuti, och en korg som jag ska ställa någonstans där den är lite gömd från resten av delen av vårt vardagsrum.

Kanske lite mycket, men jag tänkte att de va bättre med lite att välja på än att bara ställa ut en. Men hon ligger mest på golvet, mattor och så. Jag tror att hon kommer vilja göra det på sängen eller soffan, så då får vi ju flytta på henne så småningom.

Jag har inte sätt någon flytning eller så i alla fall, så antar att de bara är att vänta :)

• Harvester

Vad bra att det gick bra med kattungarna. Faktum kvarstår att det är bättre att dra av navelsträngarna :)

Gällande Agria är det ju tråkigt att du haft dåliga erfarenheter men upplever att försäkringsbolagen i det stora hela är likvärdiga (jobbar på djursjukhus så har många fall att jämföra). Huvudsaken är att man har en försäkring.

Lady Di skrev 2016-05-15 07:28:02 följande:

• Harvester

Tänk på att lägga plastfrotte el liknande om du tror hon kommer föda på sängen eller soffan, kan gegga rätt ordentligt... (Finns billiga och bra på Ikeas barnavdelning)

emeliek1991 skrev 2016-05-15 11:50:12 följande:

Tack alla för all information :) Hon ligger mycket i köket och badrummet ensam, och jag brukar låta henne få göra det. Det är ju viktigt att man låter de få va ifred. Jag har ställt en bolåda i badrummet, en i köket (bakom köksbordet), så den är lite undangömd och sedan finns det en här inne + en garderob som jag bara öppnat till viss del med en filt inuti, och en korg som jag ska ställa någonstans där den är lite gömd från resten av delen av vårt vardagsrum.

Kanske lite mycket, men jag tänkte att de va bättre med lite att välja på än att bara ställa ut en. Men hon ligger mest på golvet, mattor och så. Jag tror att hon kommer vilja göra det på sängen eller soffan, så då får vi ju flytta på henne så småningom.

Jag har inte sätt någon flytning eller så i alla fall, så antar att de bara är att vänta :)

• emeliek1991

Inga bebisar än i alla fall. Hon är väldigt fet så man kan ju tro att de borde komma snart i alla fall. Jag trodde det var något igår, hon ryckte liksom omkring ryggen, eller ja ryckte i pälsen och svansen viftade väldigt mycket och hon höll på att slicka sig där nere. Men det var nog falskt alarm. Hon sover, äter och allt som hon ska i alla fall, så det är väll bara inte dags än!

Svar på tråden När ska min katt föda?