• kebabtallrik

Slutat med mjölkprodukter, hur snabbt märks det?

Våran 1 månad gamla grabb lider troligtvis av komjölkproteinsallergi enligt läkare på barnakuten. Han har varigt eksem i hela ansiktet i princip, haft magknip etc.

Sen igår har vi bytt ut ersättningen mot mjölkproteinfri sådan, och min fru har slutat äta mjölkprodukter, och vi har även börjat smörja eksemet med miniderm.

Hur lång tid kan det tänkas ta innan man märker att det går åt rätt håll? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Slutat med mjölkprodukter, hur snabbt märks det?
  • Bibbielou

Oftast brukar man märka att det blir bättre redan inom några dagar men mjölkproteinet finns kvar i kroppen i cirka 2 veckor. Jag förstår att din fru ammar så hon kommer då föra över mp till barnet via bröstmjölken i 2 veckor och sedan ska det rensas ur barnets kropp. Så om fyra veckor bör ni kunna börja märka av ordentliga förbättringar, annars kan man börja fundera på om det finns andra allergier. Har ni fått bra information om vad din fru ska undvika att äta? Och fick ni hydrolyserad eller aminobaserad ersättning?

• kebabtallrik
    Bibbielou skrev 2016-05-13 16:19:35 följande:

Oftast brukar man märka att det blir bättre redan inom några dagar men mjölkproteinet finns kvar i kroppen i cirka 2 veckor. Jag förstår att din fru ammar så hon kommer då föra över mp till barnet via bröstmjölken i 2 veckor och sedan ska det rensas ur barnets kropp. Så om fyra veckor bör ni kunna börja märka av ordentliga förbättringar, annars kan man börja fundera på om det finns andra allergier. Har ni fått bra information om vad din fru ska undvika att äta? Och fick ni hydrolyserad eller aminobaserad ersättning?

okej tack för svar.

Nej vi fick inte speciellt mkt info om vad hon bör undvika, vet du möjligtvis om det finns något lista någonstans?
    Vi har inte fått recept ännu då läkaren skickade en remiss till allergicentrum men sålänge så gick vi och köpte en hydrolyserad ersättning (pepticate).
  • Bibbielou

Vet tyvärr ingen bra lista på rak arm men ibland kan mjölk dölja sig under namn som typ "vassle" eller "kasein" och i märkliga varor såsom majonnäs, maränger och buljongtärningar. Det förekommer därför ibland att folk inte har varit mjölkfria fastän de trott det. Rekommenderar facebook-gruppen "barn med mjölkproteinallergi".

• kebabtallrik

Jo, antar det kan vara svårt att bli helt mjölkfri. Men om skippar en majoritet av allt med mjölk i så borde det ju hjälpa.

Tack så mkt för tipset, skickade en request till gruppen=)

• minerva123

Min äldsta var mjölkproteinallergiker (det växte vid 2,5 års ålder) och när han var 2 månader testade vi mjölkfritt. Han helammades då. Det tog nästan 3 veckor för honom att sluta kräkas nästan helt och sova bättre på natten. Jag hade i ert fall nog gett det minst en månad innan utvärdering. Vad gäller din fru så måste hon vara 100 % mjölkfri (nästan mjölkfri räcker inte) för att inte bebisens symtom ska fortsätta/återkomma. Det är inte alls särskilt svårt när man väl kommer in i det! Man hittar väldigt mycket information på nätet! Börja t ex med Icas lista så har ni en bra grund.

www.ica.se/ica-tar-ansvar/mat-och-halsa/allergi-och-intolerans/mjolkprotein/

Eller den här

www.mjolkfri.com/vaga-bjuda-mjolkfritt/7/mjolklistan/

Visar sig ert barn vara allergiskt så råder jag er att ta kontant med en dietist (brukar finnas på vårdcentraler ) när det är dags för barnet att börja med smakportioner etc. Det är ju kalciumet man ska hålla koll på så att det inte blir lite. Fortsätter din fru att amma och äta mjölkfritt länge (flera månader) så kan det vara värt för henne att ta kalktillskott. Det kan husläkaren hjälpa till med. Jag fick rådet att inte äta några sojaprodukter alls eftersom sojaprotein liknar mjölkprotein och kan ge symtom. Hoppas er lilla son kan bli av med besvären!

Svar på tråden Slutat med mjölkprodukter, hur snabbt märks det?