• Gravid 2008

Jobba samtidigt

Jag ska vara ledig i 11 veckor nu i sommar och ta ut föräldrapenning, då jag har många dagar att ta ut. Men det blir inte mycket man får varje månad. Krasst så klarar man sig inte. Finns det något att göra för att få in en inkomst till sidan om. Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Jobba samtidigt
  • sportpappa

Om du inte klarar dig på föräldrapenningen så kanske du inte ska ta ut så många dagar utan jobba istället.

När vi fick vårt första barn så ändrade vi om vår ekonomi så att vi kan leva på en enda lön. Så har vi fortsatt att leva och nu arbetar min sambo heltid. Jag tar bara ut 3 lägstadagar per vecka nu eftersom jag saknar SGI.

• Gladskit

Jag tänker också så, varför vara ledig så länge om inte ekonomin tillåter?
    Då hade jag sparat dagarna för rätten att vara ledig och jobbat lite mer.
    Du får ju inte ta ut fp och jobba "samma dagar".

• nnnnnnnn

1) Du kan ju jobba deltid i sommar istället. Tex jobba mån-ons och tar FP tor+fre+lör+sön. Så går du inte så mycket back.

2) Har ni lågnivådagar kvar, kan du ta ut dessa under helgen även om du jobbar heltid. Så sparar du dessa pengar och använder under sommaren. Så börja ta ut detta så fort som möjligt.

3) Du kan ta ledigt måndagar (20%) och ta ut FP lör + sön + mån. Om det gör att du får ut mer pengar än om du jobbar heltid, så kan du spara undan dessa extra pengar och ta ut i sommar.

4) Du kan ta semester tex mån,tis, ons under dessa 11 veckor och ta FP tros+fre+lör+sön. Så borde du få ut betydligt mer pengar än om du bara är FL under dessa veckor. Varför spara semesterdagarna om du får ut för lite pengar? Du kan ju ta FL mer under året, om du vill ha mer "semester". Någon vecka här och där.

5) Du kan se över om du har något som går att leva utan, under dessa 11 veckor. Tex prenumerationer, kolla alla abonnemang, stryka bort lyxgrejor. Inte spara pengar under dessa veckor, tex månadssparande till dej eller barnen. Prata med CSN om du kan låta bli att betala studielån. Prata med banken om amorteringsfri sommar om du har banklån tex huslån, billån. Samt ta ut en del från sparkontot för att fylla upp FP till normal nivå. Det rör sig om så kort tid, att det är klart värt att vänta med sådant tills lönen är normal.

• Gravid 2008
    Gladskit skrev 2016-05-12 18:18:58 följande:

Jag tänker också så, varför vara ledig så länge om inte ekonomin tillåter?

Då hade jag sparat dagarna för rätten att vara ledig och jobbat lite mer.

Du får ju inte ta ut fp och jobba "samma dagar".

Min tös blir 8 i dec occh måste ta ut dagar om jag inte vill släppa dom. Jag har över 200dagar. Har inte behövt ta ut dagarna innan. Förlorat ändå 100 dagar. Klarar mig gör jag men de är sådär. Jag vill vara ledig med min tös. Men skulle vilja ha något sidan om. Något man kan göra på hemmaplan ell nått. Jag vet man inte kan jobba och ta ut fp samtidigt.
  • Gravid 2008
    nnnnnnnn skrev 2016-05-12 18:57:16 följande:

1) Du kan ju jobba deltid i sommar istället. Tex jobba mån-ons och tar FP tor+fre+lör+sön. Så går du inte så mycket back.

2) Har ni lågnivådagar kvar, kan du ta ut dessa under helgen även om du jobbar heltid. Så sparar du dessa pengar och använder under sommaren. Så börja ta ut detta så fort som möjligt.

3) Du kan ta ledigt måndagar (20%) och ta ut FP lör + sön + mån. Om det gör att du får ut mer pengar än om du jobbar heltid, så kan du spara undan dessa extra pengar och ta ut i sommar.

4) Du kan ta semester tex mån,tis, ons under dessa 11 veckor och ta FP tros+fre+lör+sön. Så borde du få ut betydligt mer pengar än om du bara är FL under dessa veckor. Varför spara semesterdagarna om du får ut för lite pengar? Du kan ju ta FL mer under året, om du vill ha mer "semester". Någon vecka här och där.

5) Du kan se över om du har något som går att leva utan, under dessa 11 veckor. Tex prenumerationer, kolla alla abonnemang, stryka bort lyxgrejor. Inte spara pengar under dessa veckor, tex månadssparande till dej eller barnen. Prata med CSN om du kan låta bli att betala studielån. Prata med banken om amorteringsfri sommar om du har banklån tex huslån, billån. Samt ta ut en del från sparkontot för att fylla upp FP till normal nivå. Det rör sig om så kort tid, att det är klart värt att vänta med sådant tills lönen är normal.

Jag har en tös som blir 8 i dec och sen försvinner mina föräldradagar, jag har över 200. Kan inte ta ut npgot när hon går i skolan. För av jag har tagit ledigt alla lov och även sommaren och begär ersättning alla mina mediga helger. Men kommer ändå förlora 100 dagar. Har sparat min semester till hösten. Annars hade jag stått utan dagar i fall något i träffar.

Jag har inte varit i behov av att ta ut fp de andra året och jobbat på. Men de får man lite i baknacken. Men vill vara ledig ned ylsen och det fram emot de. Men skulle vilja ha något sidan om. Något att hörs. Men vet inte vad. Typ sälja hemmagjorda smycken ell annat relativt som inte försäkringskassan kan neka mig.
  • nnnnnnnn

Du kan ju ta ledigt halvdag måndag eller fredag. Barnet är väl inte i skolan hela dagen? Om det slutar skolan tex kl 13 och du skulle jobbat till 17, så kan du ta ledigt halvdag och vara FL med ditt barn.
    Så tar du halv fre/mån + halv lördag + halv söndag.

Du förlorar 10% i lön, men kan ta ut 1,5 SGI-dag/vecka. Räkna på det! Du kanske får pengar över på detta sätt.
    Så kan du spara de pengarna och vara ledig hela sommaren.

Mitt sista tips tycker jag ändå är bättre, än att försöka bluffa FK och jobba samtidigt som du är ledig:

Annars är det väl bättre att du försöker få lite extra jobb nu tex jobba övertid på ditt vanliga jobb eller söka ett extra jobb att fylla upp med, spara pengarna och ta av dem när du är FL?

• Gravid 2008
    nnnnnnnn skrev 2016-05-12 21:10:28 följande:

Du kan ju ta ledigt halvdag måndag eller fredag. Barnet är väl inte i skolan hela dagen? Om det slutar skolan tex kl 13 och du skulle jobbat till 17, så kan du ta ledigt halvdag och vara FL med ditt barn.

Så tar du halv fre/mån + halv lördag + halv söndag.

Du förlorar 10% i lön, men kan ta ut 1,5 SGI-dag/vecka. Räkna på det! Du kanske får pengar över på detta sätt.

Så kan du spara de pengarna och vara ledig hela sommaren.

Mitt sista tips tycker jag ändå är bättre, än att försöka bluffa FK och jobba samtidigt som du är ledig:

Annars är det väl bättre att du försöker få lite extra jobb nu tex jobba övertid på ditt vanliga jobb eller söka ett extra jobb att fylla upp med, spara pengarna och ta av dem när du är FL?

Jag kan inte göra några ändringar nu ändå. Då allt måste lämnas in tre månader innan till chefen och jag har redan utnyttjar mina tre tilkfällen. Jobbar allt jag kan extra nu innan jag går på ledig ledighet. Och jag har inget jag kan undvara. Har inget mer än de nödvändigaste. Unnar mig själv inget. Allt går till djur, tösen och huset.

Tack ändå för era råd
Svar på tråden Jobba samtidigt