• QueenRose

Ang. Allmän visstidsanställning?

Vill veta allt om uppsägning av Allmänt visstidsanställning.

Är anställd i en kommun inom äldreomsorgen, sen ett år tillbaka var jag i en hemtjänstgrupp. Pga arbetsbrist blev jag förflyttad in på ett boende. Men trivs inte alls.. Jag vill jobba i hemtjänsten!

Därav har jag sökt nytt arbete i min hemkommun, och dom vill erbjuda mig ett vik.

Kan jag säga upp mig innan mitt nuvarande vikariat går ut (den 31/8) på mitt nuvarande jobb??

Tacksam för svar

• Svar på tråden Ang. Allmän visstidsanställning?
  • Plaztiq
    QueenRose skrev 2016-05-11 20:42:38 följande:

Är anställd i en kommun inom äldreomsorgen, sen ett år tillbaka var jag i en hemtjänstgrupp. Pga arbetsbrist blev jag förflyttad in på ett boende. Men trivs inte alls.. Jag vill jobba i hemtjänsten!

Därav har jag sökt nytt arbete i min hemkommun, och dom vill erbjuda mig ett vik.

Kan jag säga upp mig innan mitt nuvarande vikariat går ut (den 31/8) på mitt nuvarande jobb??

Tacksam för svar

Ja du kan säga upp dig från ett vikariat. Brukar vara en månads uppsägning
  • KaSaM

Beror på vad det står på anställningsavtalet. Ibland är du bunden tiden ut. Fråga din lönehandläggare eller chef.

• Kjell2
    QueenRose skrev 2016-05-11 20:42:38 följande:

Tacksam för svar

Kolla ditt anställningsavtal och kollektivavtal. Det kan gå men är inte säkert.
  • Vikarinan

Hade en allmän visstidsanställning men trivdes inte så att jag sökte och fick nytt jobb innan tiden som stod i mitt kontrakt gick ut. Min chef sade att jag måste jobba tiden ut, men då frågade jag om hen verkligen ville ha en anställd som inte ville vara där. Då gav hen mig obetald semester resten av tiden (ca 5 månader).

• Carsel

Nej du kan inte säga upp dig från en visstidsanställning. Du är en anställd för en viss tid det finns en början och ett slut på din anställning. Vissa kollektivavtal har undantag om det är mer än tre månaders anställning. Ditt hopp är att diskutera med chefen eller att det finns ett undantag i kollektivavtalet.

• Plaztiq
    Carsel skrev 2016-05-11 21:06:03 följande:

Nej du kan inte säga upp dig från en visstidsanställning. Du är en anställd för en viss tid det finns en början och ett slut på din anställning. Vissa kollektivavtal har undantag om det är mer än tre månaders anställning. Ditt hopp är att diskutera med chefen eller att det finns ett undantag i kollektivavtalet.

Verkar vara väldigt olika, där jag jobbar så kan du säga upp dig med en månads uppsägning
  • QueenRose

Pratade just med min bror som är fackligt ombud på sin arbetsplats och han sa samma, att det inte går. Men att man iaf kan prova prata med enhetschefen om det går att lösa då det även är av personliga skäl som jag behöver byta jobb nätmare hemmet.

Dessutom helt ärligt kommer jag gå in i väggen om jag fortsätter där :( stress stress och inga rutiner som funkar.

• Välling

Beror på hur avtalet är utformat. Brukar stå anställd from XXXX dock längst till och med XXXX. Och därefter villkora ev uppsägning. Eller hänvisa till bestämmelse i kollektivavtal.

Läs vad det står.

• QueenRose

Står inget annat än allmän visstidsanställning med datum såklart.... Och kollektivavtal AB

• Gladskit
    QueenRose skrev 2016-05-11 22:03:04 följande:

Står inget annat än allmän visstidsanställning med datum såklart.... Och kollektivavtal AB

Då är det AB (Allmänna Bestämmelser) du ska läsa. Samt om det finns lokala kollektivavtal som kompletterar.
    Detta finns säkert på din arbetsplats intranät eller liknande, annars på www.skl.se
    under Kollektivavtal.
Svar på tråden Ang. Allmän visstidsanställning?