Inflytande som förälder i förskolan
Hur ser du på dina/föräldrars möjligheter att påverka förskolans verksamhet?
Hur får du/ni inflytande? Är du nöjd? Förändra? Förbättra? Hur isåfall?
Hur ser du på dina/föräldrars möjligheter att påverka förskolans verksamhet?
Hur får du/ni inflytande? Är du nöjd? Förändra? Förbättra? Hur isåfall?
I första hand genom att dagligen träffa och prata med pedagogerna på vår avdelning.
Sen sitter jag med i föräldrarådet där några föräldrar träffar förskolechefen varannan månad för att diskutera med övergripande frågor, t.ex förskolans ekonomi och personalsituation.
Kommunen gör en brukarundersökning varje år som jag svarar på.
Sist men inte minst är jag politiskt engagerad i kommunen och sitter med i för- och grundskolenämnden.
Jag är absolut nöjd med mina möjligheter att påverka.
Jag upplever inte att jag har något inflytande eller att jag blir särskilt informerad alls om vad som händer i förskolan. Hade varit trevligt med föräldramöte. Då kunde ju fröknarna berätta om vad de jobbar med/hur de arbetar med barnen. På vår förra förskola fanns ett föräldraråd plus att de hade föräldramöte ibland. Det var bättre...
I första hand genom att dagligen träffa och prata med pedagogerna på vår avdelning.
Sen sitter jag med i föräldrarådet där några föräldrar träffar förskolechefen varannan månad för att diskutera med övergripande frågor, t.ex förskolans ekonomi och personalsituation.
Kommunen gör en brukarundersökning varje år som jag svarar på.
Sist men inte minst är jag politiskt engagerad i kommunen och sitter med i för- och grundskolenämnden.
Jag är absolut nöjd med mina möjligheter att påverka.
Jag upplever inte att jag har något inflytande eller att jag blir särskilt informerad alls om vad som händer i förskolan. Hade varit trevligt med föräldramöte. Då kunde ju fröknarna berätta om vad de jobbar med/hur de arbetar med barnen. På vår förra förskola fanns ett föräldraråd plus att de hade föräldramöte ibland. Det var bättre...
Tack för ditt svar:)
Hur fungerar kommunikationen mellan de andra föräldrarna som inte är delaktiga i föräldrarådet?
Vad är en brukarundersökning?
Intressant, vad brukar de "vanligaste" frågorna vara?
Låter ju inte så bra med tanke på föräldrars rätt att vara delaktiga i verksamheten.
Finns det ingen dokumentation på förskolan där ni kan följa och bli medvetna om barnens lärande och vad de gör?
okej.
skulle du vilja vara delaktig ? tycker du det är viktigt som förälder att få inflytande i verksamheten?
Ok nu förstår jag:)
Kan du känna att det kan bli för krävande av samverkan? (kanske dum fråga med tanke på att du är så aktiv kring de ämnet)
Upplever du någon mer form av samverkan där ni som förälder har möjlighet att påverka verksamheten? Tänker t e x på utvecklingssamtal? Digitala verktyg eller annat sätt att följa barnens dagar på förskolan?
Så tråkigt. Finns det ingen annan form av samverkan mellan föräldrar och verksamheten? (Internet t e x?)
Är det enbart vid hämtning och lämning som det finns möjlighet för er att få reda på något kring ditt barn?
Hur är det på utvecklingssamtal kring ditt inflytande?