• Anonym (:()

Fruktansvärd ångest och panik på mitt nya jobb

Hej!

Efter att jag varit föräldraledig i 2 omgångar kände jag att jag ville göra nåt nytt, har ingen speciell utbildning och ville plugga och bli duktig på ett nytt område. Velade mellan 2 utbildningar och pga av bekvämlighet valde jag den som var kortare, kom in, gick klart den, gjorde praktik och fick tillsvidareanställning där jag gjort min praktik.

Nu har jag jobbat där i en månad och jag mår redan så fruktansvärt dåligt av mitt jobb. Ingen vet vart jag ska vara eller vad jag ska göra utan jag kastas runt som en vante och varken lär mig eller gör nån nytta. Många slutar nu och alla verkar så stressade. Känner mer och mer att jag borde valt den andra utbildningen och ångrar att jag inte gjorde det. Gråter nästan varje dag och har fått panik ett par gånger. Har svårt att äta och sova. Vet aldrig vart jag ska vara dagen efter och är stressad och orolig över att börja varje dag med att ringa runt för att ens veta vart jag ska åka.

Vet att företaget kanske kunde skött det bättre med min anställning men jag vill inte ens vara kvar i branchen. Efter bara en månad. Det känns som ett misslyckande..

Funderar på att söka till den andra utbildningen trots allt, den är på 3,5 år men ska ju jobba i över 30 år till så då är det nog värt att vara fattig student några år?

Nu ser jag varken ut eller in och vet inte vad jag ska göra..

Någon som varit med om nåt liknande? Vad gör man? Biter ihop och hoppas på att det blir bättre eller gör det man innerst inne vill göra?

• Svar på tråden Fruktansvärd ångest och panik på mitt nya jobb
  • Anonym (...)

Innan du i panik kastar dig på en ny utbildning så kan det väl vara läge att först prata med din chef om jobbsituationen? Om du efter det fortfarande känner att det är för jobbigt på ditt nuvarande jobb så är väl ett byte av arbetsplats kanske nästa steg. Känns allt likadant på det nya stället efter en tid när du hunnit sätta dig in i uppgifterna så kan det väl vara dags att fundera på om det verkligen är yrket för dig.

Det är mänskligt att vilja fly i panik från en jobbig situation, men försök se lugnt på situationen och ta ett steg i taget för att förändra den.

• Ooops

Men du får ju ta tag i ditt liv och situation. Varför tillåter du att hasas runt så. Knalla in till chefen och kräv att du ska få veta dina arbetsuppgifter och var du ska vara. Tar du inte tag i situationen eller ditt liv så kommer de kanske bli samma sak igen, att fly hjälper inte!

• v i r r a

Blanda inte ihop utbildning och yrke med just den här anställningen och arbetsplatsen. Samma arbete med olika arbetsgivare kan vara som natt och dag!

Hade jag direkt efter utbildning kommit till min näst senaste arbetsplats hade jag verkligen ifrågasatt val av både utbildning och typ av arbete!! Tack och lov hade jag andra bättre erfarenheter sedan innan och bytte jobb istället för att ifrågasätta mitt utbildningsval.

Har du möjlighet att söka arbete hos en annan arbetsgivare?

Svar på tråden Fruktansvärd ångest och panik på mitt nya jobb