• Kroken

1,5-åring som är kinkig med maten. Min fantasi är slut! Ge mig tips!

Min 1,5-åriga dotter har alltid var "svår" med maten. Hon har aldrig ätit gröt, tyckte aldrig om barnmatsburkar eller mat i puréform. Hon helammades länge och delammades fram tills för två månader sen.

Den mat som funkar ena dagen kan ratas nästa. Till lunch blir det kesoplättar eller omelett (omelett har hon ratat senaste gångerna). Till middag äter hon det vi äter. Oftast får hon i sig lite pasta, ris eller potatis. Grönsaker gillar hon och frukt. Smörgås brukar fungera, med enbart smör på. Allt pålägg ratas. Smoothies gillar hon och det brukar hon få till mellis. Välling morgon och kväll också.

Någon mer med barn som är väldigt selektiva i sin kost? Någon med tips på vad vi kan testa?

• Svar på tråden 1,5-åring som är kinkig med maten. Min fantasi är slut! Ge mig tips!
  • Duckan

På det stora hela får hon ju ändå i sig mat under dagen, men jag förstår frustrationen.
    Har egentligen inga andra förslag än att fortsätta erbjuda varierad kost och fylla i med sånt du vet att hon äter om det varit en dålig matdag.

• Imsevimse77

Min son äter väldigt selektivt pga hans autism.
    Något jag har lärt mig är att inte hetsa upp sig så mycket,
    Tycker ändå att din dotter äter ganska bra och vill hon bara äta kesoplättar till lunch så låt henne göra det.

Sonen hade tex en period där han bara åt makaroner och korv.
    Vi lagade köttrik korv med en massa grönsaker som han gillar. Då blev det ändå en komplett måltid med allt han behöver,
    :)

• Annelie 76

Här är en till. Min pojk är 18 månader och han äter knäckebröd, pasta, köttfärs i olika form och kyckling. Ibland gröna ärtor och ibland fisk. Välling och ersättning får han morgon och kväll och ibland till mellis.
    Han hatar potatis och allt geggigt som potatismos, gröt och puré. Det har gått så långt att vi fått sk önskekost på dagis så han ska få i sig nånting.
    Jag har gett upp. Han får det vi äter och äter han inte får han ju välling innan sängdags så det går ingen nöd. Men det är inte roligt.
    Jag har gått med i en grupp på Facebook "barn med selektiv ätovilja" och har sett att det finns de som har det värre och det tröstar litegrann. Han äter ju en del och mår bra iaf.

• Duckan

Såna fina ord som selektiv ätovilja fanns inte när jag var barn. I mitt fall hette det bara kräsen rakt upp och ner
    Jag åt skralt som barn och hade svårt för konsistenser. Min brorsdotter med autism äter väldigt ensidig kost av samma orsaker.

• Kroken
    Duckan skrev 2016-05-11 14:15:08 följande:

På det stora hela får hon ju ändå i sig mat under dagen, men jag förstår frustrationen.

Har egentligen inga andra förslag än att fortsätta erbjuda varierad kost och fylla i med sånt du vet att hon äter om det varit en dålig matdag.

Precis så jag gör nu Hade dock varit kul med lite variation. Och nåt som förenklar om man t.ex., ska iväg nånstans m.m.
    Imsevimse77 skrev 2016-05-11 14:19:51 följande:

Min son äter väldigt selektivt pga hans autism.

Något jag har lärt mig är att inte hetsa upp sig så mycket,

Tycker ändå att din dotter äter ganska bra och vill hon bara äta kesoplättar till lunch så låt henne göra det.

Sonen hade tex en period där han bara åt makaroner och korv.

Vi lagade köttrik korv med en massa grönsaker som han gillar. Då blev det ändå en komplett måltid med allt han behöver,

:)

Duckan skrev 2016-05-11 15:30:32 följande:

Såna fina ord som selektiv ätovilja fanns inte när jag var barn. I mitt fall hette det bara kräsen rakt upp och ner

Jag åt skralt som barn och hade svårt för konsistenser. Min brorsdotter med autism äter väldigt ensidig kost av samma orsaker.

Jag har egentligen massor med erfarenheter av detta. Jag har tre barn till. 14-åringen har Asperger och adhd-diagnos. Äter selektivt och väldigt lite. 10-åringen har selektiv ätstörning. Som bebis åt han dock gröt och barnmatsburkar m.m. Nu tar det väldigt lång tid innan han smakar på nya saker.

Jag är egentligen inte orolig för att 1,5-åringen r i sig det hon behöver. Hon petar i sig av det hon gillar och jag serverar alltid nåt hon tycker om varje dag. Men jag börjar få slut på fantasi vad gäller nytt att prova på henne. Och det skulle som sagt vara kul med nåt som förenklar om man ska åka iväg etc.
    Annelie 76 skrev 2016-05-11 15:25:37 följande:

Här är en till. Min pojk är 18 månader och han äter knäckebröd, pasta, köttfärs i olika form och kyckling. Ibland gröna ärtor och ibland fisk. Välling och ersättning får han morgon och kväll och ibland till mellis.

Han hatar potatis och allt geggigt som potatismos, gröt och puré. Det har gått så långt att vi fått sk önskekost på dagis så han ska få i sig nånting.

Jag har gett upp. Han får det vi äter och äter han inte får han ju välling innan sängdags så det går ingen nöd. Men det är inte roligt.

Jag har gått med i en grupp på Facebook "barn med selektiv ätovilja" och har sett att det finns de som har det värre och det tröstar litegrann. Han äter ju en del och mår bra iaf.

Min lilla har inte börjat på förskolan än, i augusti är det dags. Min förhoppning är att hon börjar smaka lite mer där. Men med den envisheten och med tanke på hur bestämd hon är så börjar jag tvivla.

Jag vet ju att min dotter får i sig det hon behöver och mår bra. Hon är aktiv och utvecklas. Men det är lite knöligt om man ska bort, måste alltid ta med kesoplättar
Svar på tråden 1,5-åring som är kinkig med maten. Min fantasi är slut! Ge mig tips!