• elincharlottee

Tryck inte in era barnvagnar i bussen!!

Flera gånger har jag uppmärksammat något som väldigt många tycks göra och som är otroligt irriterande, mammor som ser tydligt att bussen är fullsatt och ändå trycker med all sin kraft för att få in sina j-vla vagnar. Och blir sedan sura när chauffören säger till dem? Hur tänker ni egentligen? Är det fullt så vänta för guds skull på nästa buss, som alla andra får göra. Även personer utan barnvagnar får lov att åka buss om det undgått er. Har någon annan än jag varit med om detta?

• Svar på tråden Tryck inte in era barnvagnar i bussen!!
  • elincharlottee

De pressar sig in i vartenda litet mikroutrymme de kan hitta och bryr sig inte ett dugg om de råkar köra på andra som står i bussen. Och står gör man när bussen är full men ändå ska vagnen bara in.

• Tretiosex

Ja, fy fan! Värst var det "på den tiden" då buss 44 fortfarande körde mellan Ruddammen och Skansen och alla nötter med vagnar skulle på vid Östra Stn eller Karlaplan. Och attityden hos dessa drygon. Tvi vale!

• volvo142

Lite irriterande. tycker dock att det är värre med alla stackars gamlingar. som far och handlar med sina Rollatorer. Och kan varken stiga på eller hoppa av. själva svårt har dom att ta sig till sätet innan de köras 180..  På ett sätt kan jag känna att man borde inte hjälpa till för då hjälper man till och bidrar så folk nekas färdtjänst.. sen ska sönder curlade ungar ha hjälp med städ och storkok och skit. ett hån är vad det är! där fick ni helt plötsligt nått att va upprörda för på riktigt...

• Sommar15

Äh, i Stockholm får man vara van vid fulla bussar. Fullt med folk, hundar, vagnar, rullatorer och gud vet allt. Man trycker ihop sig och lämnar plats åt varandra så löser sig det mesta! Man kan inte räkna med att det ska vara en lugn och luftig färd! :) då är det värre med alla turister som står och blockerar dörren när man ska av! ;)

• Semlan8819

Jag tyckte som ts innan jag fick barn. Men när man har en tid att passa och 3:e spårvagnen/bussen är knökad så blir man desperat... Ingen ursäkt att vara otrevlig för det men stress gör mycket med en människa som kanske inte sovit ordentligt på månader!

• isolande

Men suck, kollektivtrafiken är till för alla, även barnfamiljer, och det är trångt och obekvämt många gånger.

TS, om du är frisk och kry så är du helt fri att gå, åka tunnelbana, cykla eller åka bil om nu livet på bussen är så förfärligt. Det enda jag kan störa mig på är barnvagnsföräldrar som inte ger plats åt äldre med rullatorer. Samtidigt så kanske den föräldern inte fått plats på 3 bussar redan och måste i tid till sitt barns livsviktiga cancerbehandling? Vad vet vi andra liksom?

• SoulsWillRise

Håller med fullständigt! Nu när det är så fint väder och snön är borta så går vi vart vi än ska. Hatar att åka buss pga alla intriger som uppstår.

Men tidigare tog jag med paraply vagnen för att garantera att verkligen få åka med på morgonen.

Men föräldrarna beter sig fruktansvärt emellanåt. Allt för att få åka en hållplats.

Jag hamnade i luven med två kvinnor en gång. Jag och mina barn gick till bussen en bra stund innan den skulle åka för att slippa stressa. Efter en stund kommer två kvinnor med varsin barnvagn och för en gångs skull tänkte jag "nej, jag stod här först". Så när bussen kommer säger jag åt min större pojke att resa sig upp för bussen kommer och då tränger dom sig före mig, kör över mina sons fötter och krockar sina vagnar mot min, allt för att ta min plats för att komma på bussen. Jag ger mig inte utan tränger mig fram och säger till kvinnorna att i Sverige har vi kösystem som alla måste respektera, och jag stod vid bussen först, alltså är det jag som ska kliva på först.

Och jag kliver på bussen och betalar. Det står max 2 barnvagnar klart och tydligt på bussen men dom kliver på med sina vagnar, skiter fullständigt i att det är fullt och att deras vagn blockerar hela gången, och dom skiter fullständigt i att chauffören säger åt dom att vänta på nästa buss. Då blir dom förbannade och skäller ut chaufförern för dom har minsann stått och väntat en timme för att få åka med för det har varit fullt varje gång. Dom får som dom vill till slut och dom står och stirrar ut både mig och barnen och pratar illa om mig på sitt språk, för att sen kliva av en hållplats efter :p

9 gånger av 10 blir det bråk på bussen på morgonen. Ändå har bussbolaget satt in extra bussar för att alla ska kunna få plats på morgonen. Det blir bråk mellan olika mammor, men oftast mellan chaufförer och mammor. Som jag skrev, max två barnvagnar, men det har hänt att det vissa dagar varit så många som 5 stycken. Chauffören har sagt stopp, max två. Men dom lyssnar inte utan tränger sig på och ställer sig i gången. När chaufförerna då säger nej igen blir dom kallade idioter, dum i huvudet och rasister. Och kvinnorna åker en till två hållplatser, en sträcka som tar max tio minuter att gå.

Det är så skönt att snön är borta och vi kan gå eller cykla till dagis :)

• SoulsWillRise
    Tow2Mater skrev 2016-05-11 00:12:52 följande:

Ja, det brukar bli trångt med min vagn...

Åhhhhhh vad jag skulle vilja ha en sån vagn :D

Hör av dig när du tröttnat på den :)
  • AnnaKG

Jag förstår inte hur man törs göra så!

Här där ja bor får bara två vagnar åka för att du måste spänna fast dom!

Att ställa en barnvagn utan att spänna fast den och när busschafförerna (inte alla, men många) kör som idioter skulle jag inte göra iaf..

Nu va det ett tag sen ja körde barnvagn men ja minns hur irriterande ja tyckte det va när man stått och väntat på bussen länge och sen precis innan den kommer så kommer det en morsa som ansåg sig kunna gå först på och på så sett knycka "min plats" det va fruktansvärt irriterande!

Svar på tråden Tryck inte in era barnvagnar i bussen!!