Håller med fullständigt! Nu när det är så fint väder och snön är borta så går vi vart vi än ska. Hatar att åka buss pga alla intriger som uppstår.
Men tidigare tog jag med paraply vagnen för att garantera att verkligen få åka med på morgonen.
Men föräldrarna beter sig fruktansvärt emellanåt. Allt för att få åka en hållplats.
Jag hamnade i luven med två kvinnor en gång. Jag och mina barn gick till bussen en bra stund innan den skulle åka för att slippa stressa. Efter en stund kommer två kvinnor med varsin barnvagn och för en gångs skull tänkte jag "nej, jag stod här först". Så när bussen kommer säger jag åt min större pojke att resa sig upp för bussen kommer och då tränger dom sig före mig, kör över mina sons fötter och krockar sina vagnar mot min, allt för att ta min plats för att komma på bussen. Jag ger mig inte utan tränger mig fram och säger till kvinnorna att i Sverige har vi kösystem som alla måste respektera, och jag stod vid bussen först, alltså är det jag som ska kliva på först.
Och jag kliver på bussen och betalar. Det står max 2 barnvagnar klart och tydligt på bussen men dom kliver på med sina vagnar, skiter fullständigt i att det är fullt och att deras vagn blockerar hela gången, och dom skiter fullständigt i att chauffören säger åt dom att vänta på nästa buss. Då blir dom förbannade och skäller ut chaufförern för dom har minsann stått och väntat en timme för att få åka med för det har varit fullt varje gång. Dom får som dom vill till slut och dom står och stirrar ut både mig och barnen och pratar illa om mig på sitt språk, för att sen kliva av en hållplats efter :p
9 gånger av 10 blir det bråk på bussen på morgonen. Ändå har bussbolaget satt in extra bussar för att alla ska kunna få plats på morgonen. Det blir bråk mellan olika mammor, men oftast mellan chaufförer och mammor. Som jag skrev, max två barnvagnar, men det har hänt att det vissa dagar varit så många som 5 stycken. Chauffören har sagt stopp, max två. Men dom lyssnar inte utan tränger sig på och ställer sig i gången. När chaufförerna då säger nej igen blir dom kallade idioter, dum i huvudet och rasister. Och kvinnorna åker en till två hållplatser, en sträcka som tar max tio minuter att gå.
Det är så skönt att snön är borta och vi kan gå eller cykla till dagis :)