• Anonym (Ellinor)

Bonus säger: Jag älskar dig mer än pappa

Jag har funnits i bonus liv i 1,5 år men bor med hennes pappa sedan 5 månader.

I början var det svårt när hon var så blyg men det släppte efter några månader och då ville hon ha mig här jämt.

Nu har hon börjat säga att hon älskar mig mer än pappa och hon vill att jag gör allt. Jag ska hjälpa vid toalettbesök, dusch, tandborstning, jag ska laga maten, natta, hon vill bara åka och handla om hon och jag åker själva, bara jag får hämta på förskolan, trösta när hon är ledsen mm. Hon vill inte längre åka till farmor och farfar utan vill hellre vara med mig.

Hennes pappa blir otroligt sårad när hon väljer bort honom och vi vet inte varför det blivit så här. Det gör så ont i honom att han gråter när hon säger att hon älskar mig mer än honom. Han är verkligen en jättebra pappa på alla sätt och vis. Tänkte att det kanske var någon slags förälskelse nu när vi lärt känna varandra så bra över ganska lång tid men det går inte över.

För ett tag sedan bytte jag helg så att jag kunde ta extrapass på jobbet när hon var här och på så via vara mer frånvarande. Men det funkar inte för mitt barns pappa längre.

Bonus matvägrar när pappa lagar maten, hon gråter sig till sömns när pappa ska natta, vägrar följa med hem från förskolan så han får bära ett sparkande och skrikande barn till bilen.

När går det över och vad ska vi göra? Kan inte hålla mig borta hela tiden. När mitt barn är här måste jag sköta matlagningen då mitt barn kräver specialkost så det kan jag inte lämna över till sambon. Det andra går ju, men då är det ju bråk, gråt och skrik i flera dagar. Plus att det blir konflikter mellan barnen för hon blir arg på mitt barn när jag hjälper henne med saker men inte bonus.

• Svar på tråden Bonus säger: Jag älskar dig mer än pappa
  • Anonym (oj)

Det där låter allt annat än sunt.

Hur gammal är barnet?

• Fia 28

Syrrans unge hade en period då mommo var bäst och det skulle bara vara mommo hit o mommo dit och han tjöt som en galning när mommo for hem. Lösningen var tyvärr att se mommo lite mindre under den perioden.

• Anonym (Ellinor)

Hon har nyss fyllt fem.

Jag bor ju här jag med, så det blir ju svårt att hålla sig borta. Särskilt när bonus är här då det sammanfaller med när jag har mitt barn.

• Anonym (A)
    Fia 28 skrev 2016-05-09 13:16:44 följande:

Syrrans unge hade en period då mommo var bäst och det skulle bara vara mommo hit o mommo dit och han tjöt som en galning när mommo for hem. Lösningen var tyvärr att se mommo lite mindre under den perioden.

Hur löser detta något? Menar du att ts ska flytta? Eller ska barnet vara hos sin mamma mer?
  • Anonym (Oj va jobbigt!)

Att barn kommer i perioder då bara den ena duger och ska göra allt, är ju väldigt vanligt. Dock brukar barnen då enligt min erfarenhet vara betydligt yngre än 5 år. Det du berättar i din trådstart överstiger allt jag hört talas om. Detta har hållit på i några månader efter vad jag förstår. Hon verkar helt ha utestängt sin pappa från allt. Matvägrar om han lagat maten, gråter sig till sömns när han nattar henne, och allt annat du berättar om. Bråk, gråt och skrik i flera dagar. Jag förstår att pappan är ledsen. Det är ju fruktansvärt sorgligt.

Du är säkert jättesnäll och gullig, men det kan ju inte vara så att flickan fattat sån enorm kärlek till dig, och därför förskjuter sin egen far. Det här måste ni komma tillrätta med, för det måste ju vara jobbigt för er alla.

Hon är ju dock 5 år, och går därför att prata med. Vad säger hon själv?

• Anonym (Ellinor)

Hennes pappa är väldigt snäll och mjuk. Han har lite svårt att vara bestämd och sätta gränser men han börjar bli bättre på det efter att jag bad honom kontakta BVC och be om remiss till BUP. Han har fått lite stöd och tips från dem.

När vi frågar henne varför hon säger att hon älskar mig mer än pappa och varför inte pappa får göra sådant som pappor ska göra har vi fått olika svar.

* Mamma säger att pappa är ful och dum.

* Pappa är tråkig

* För att pappa blir ledsen då

* E (jag) är mycket roligare och lagar mat som inte smakar bajs

Vi har bara varit på ett besök hos BUP än. Då pratade psykologen först med barnet utan oss närvarande och sedan pratade hon med oss enskilt i ca 20 minuter.

Det hon hade att säga då var att pappa behöver bli mer bestämd, att flickan har en fix idé men verkar vara starkt påverkad av sin mamma. Mycket ont om pappa kommer därifrån men hon själv blånekar till det och vägrar besöka BUP eller gå på samarbetssamtal.

Psykologen tyckte att vi skulle öka umgänget och att pappa skulle ha mer inflytande i hennes vardag. Det är dock ganska svårt då mamman flyttat till en annan kommun med henne och bytt förskola. Även om de har gemensam vårdnad och han har rätt att ha henne mer är det flickan som får lida för det med lång resväg, tidiga morgnar, sena kvällar och långa dagar på förskola.

Svar på tråden Bonus säger: Jag älskar dig mer än pappa