• Vanja

När stora börjar förskoleklass..

Hej! Jag har funderat lite. Det är så att jag idag har två barn som går på förskolan. Dom är idag hemma 1-2dagar i veckan när jag själv inte jobbar. Vad jag funderar över är när äldsta börjar i förskoleklass. Vad jag har förstått så är det skollagen som gäller, han måste alltså gå fast jag är hemma. Blir det inte konstigt då att ha lillasyster hemma från förskolan fast storebror snällt måste gå.. Det kanske är en självklarhet att det är såhär det är och blir när dom blir större men jag tänker att det kommer kännas så väldigt "orättvist" mot storebror. :(

• Svar på tråden När stora börjar förskoleklass..
  • LHF
    Vanja skrev 2016-05-09 11:55:54 följande:

Hej! Jag har funderat lite. Det är så att jag idag har två barn som går på förskolan. Dom är idag hemma 1-2dagar i veckan när jag själv inte jobbar. Vad jag funderar över är när äldsta börjar i förskoleklass. Vad jag har förstått så är det skollagen som gäller, han måste alltså gå fast jag är hemma. Blir det inte konstigt då att ha lillasyster hemma från förskolan fast storebror snällt måste gå.. Det kanske är en självklarhet att det är såhär det är och blir när dom blir större men jag tänker att det kommer kännas så väldigt "orättvist" mot storebror. :(

Det är inte skolplikt i förskoleklass.
    Storebror kan stanna hemma när du vill ha honom hemma.
  • Holma
    Vanja skrev 2016-05-09 11:55:54 följande:

Varför skulle det bli konstigt ?

Det är inte obligatoriskt med 6 års men om man väljer att låta dom gå där är det ju bra om dom går dit
  • Vanja

Jag vet inte. Tänker att det skulle bli svartsjuka mellan barnen när den ena får stanna hemma. Kanske bara är lite larvigt av mig. Dagarna i förskoleklass är ju iof. Inte så långa..

• Holma
    Vanja skrev 2016-05-09 12:06:22 följande:

Jag vet inte. Tänker att det skulle bli svartsjuka mellan barnen när den ena får stanna hemma. Kanske bara är lite larvigt av mig. Dagarna i förskoleklass är ju iof. Inte så långa..

Barn brukar tycka det är kul att gå i skolan så det är nog ingen fara
  • Vanja
    LHF skrev 2016-05-09 11:58:48 följande:

Det är inte skolplikt i förskoleklass.

Storebror kan stanna hemma när du vill ha honom hemma.

Jag har fattat det som att det är skollagen som gäller om man ansöker och accepterar en plats men att det inte är obligatoriskt att ta tacka ja till en plats som erbjuds.
  • Vanja
    Holma skrev 2016-05-09 12:17:42 följande:

Barn brukar tycka det är kul att gå i skolan så det är nog ingen fara

Har du nog rätt i! Bara jag som nojjar.. :)
  • Holma
    Vanja skrev 2016-05-09 12:26:18 följande:
    Jag har fattat det som att det är skollagen som gäller om man ansöker och accepterar en plats men att det inte är obligatoriskt att ta tacka ja till en plats som erbjuds.
    Väljer man att dom börjar i f klass så vill dom ju helst att dom är där så mycket det går men inget tvång
  • AnkiC

Ingen skolplikt men det är ju vanligast att de går varje dag så de hänger med. Förskoleklass fungerar som oftast som skola på de flesta ställen. Inte tror jag det blir avundsjuka. De känner sig ju stora som börjat "skolan" när de börjar där och förstår att det är annorlunda. Oftast tycker det ju att det är skoj också.

• Vanja

Låter ju riktigt mysigt när ni lägger fram det så! :) får hoppas på att han får roligt och kommer trivas med att vara "stor". :)

• LHF
    Vanja skrev 2016-05-09 12:26:18 följande:
    Nej, barnet kan vara ledig någon dag i veckan utan problem.

Både mitt barn och mitt bonusbarn är ledig lite då och då. Inget som någon i skolan har reagerat på.
Svar på tråden När stora börjar förskoleklass..