Mor med alkoholmissbruk
Hej
Jag vet inte var jag kan vända mig längre. Min mor har haft problem med alkohol under flera år. Hon smög med detta några år innan jag flyttade hemifrån när jag var 19 år. Så nu har det pågått i snart 10 år som minst. Missbruket förvärrades efter skilsmässan då vår pappa lämnade henne för en annan för snart 6-7 år sedan.
Vi är tre döttrar som har fått ta över omvårdnaden om henne helt enkelt då ingen annan finns där för henne, eller som andra skulle säga att vi är medberoende anhöriga. Hon bor ensam, och avskyr det, och har dörren öppen för vilken kille som helst som hon får lite uppmärksamhet av.. tills de inser att hon har för mycket problem.
Jag kan inte minnas hur många gånger vi har pratat med henne om alkoholen och hur det påverkar både henne och oss. Vi har anmält henne till socialen, ringt o anmält henne för kommunen och åkt in med henne till akuten flera gånger. Hon har diabetes som hon tycker att hon kan sköta själv eftersom att hon har skött den i hela sitt liv, men som vi anser att hon inte alls kan sköta ordentligt längre.
När vi har åkt in så har hon haft ketoner i blodet som har bildas pga. högt socker som hon får när hon har druckit för mycket och varit oförmögen att ta insulin. Ketoner förgiftar blodet som resulterar i att man blir illamående och slö och tillslut kan bli medvetslös. detta kan medföra skador i hjärnan osv o i värsta fall döden.
sjukhuset som har vårdat henne för detta o ser att hon har druckit har oftast inte gjort något. Sist vi var inne blev det så allvarligt att hon låg inne på intensiven. Läkaren skickade remiss till hennes vårdcentral för att hon skulle få en kontaktperson som stöttar och ska hjälpa henne för att avvänja sig missbruket. Hon fick antabus men hon insåg ganska snabbt att hon kunde dricka utan problem och fick sedan en ny sort.
detta fungerade ett tag men så hamnade hon i någon svacka och avslutade kontakten med sin kp och slutade gå till vc. Självklart sa hon inte detta till oss förrän vi själva hittade alkohol i lägenheten och att hon åter började bete sig konstigt.
Har bett henne att kontakta dom och försöka igen men nu vill hon inte ha hjälpen. Hon är återigen i alkoholens händer och dricker i princip varje kväll. Jag har haft kontakt med hennes diabetessköterska och sagt hur läget är men det händer inget där ifrån heller. Allt är detsamma - HON MÅSTE VILJA HA HJÄLP SJÄLV.
Jag har tankar på LVM men det har jag förstått att det är svårt att lägga in henne där då det måste ha gått så långt att hon ska ha fått fysiska skador av det osv. Varför ska man vänta så länge så en människa måste få allvarliga skador innan det sker något? Är inte det sjukt?
Hon tänker inte klart. Är ologisk, egoistisk och pratar endast om ytliga saker som vädret med oss. Tar vi upp missbruket så sätter hon sig på tvären o vägrar lyssna. Hon har ofta skickat sms eller ringt och sagt att hon vill ta livet av sig, så ofta att hon har skapat ett "ropar på vargen-dilemma". dessa sms o samtal irriterar mig bara idag, jag blir inte panikslagen o drar dit utan bara struntar i det. Vet att jag inte borde göra så för en dag kan det ske att hon verkligen utför det.
Men jag har ingen ork längre. Vad kan jag göra för att det ska ske något alls?
Vi är helt säkra på om detta fortgår så kommer hon att dö av missbruket, snart. en dag kanske vi inte kan vara där när hon blir akut sjuk av drickandet o diabetesen så det resulterar i att hon somnar in i lägenheten. Hon är idag 49.