• kma

Tips på mat att ta med sig?

Hej

Vi har en son på snart 8 månader och vi är ute väldigt mycket när det är fint väder. Vi är oftast i parker och myser. Så tänkte höra med er tips på vad man kan ta med sig för mat till honom när man är ute och har picknick om dagarna och där det INTE finns micro.

Jag har tagit med mig burkmat och den har varit ljummen och det har gått i. Tar även med fruktsmoothie och banan som han får till mellanmål och självklart vattenflaska. Men jag behöver mer tips på vad han kan äta till lunch och middag. Eller räcker det med det jag tar med?

Jättetacksam för tips!

• Svar på tråden Tips på mat att ta med sig?
  • Anonym (M)

Min son var inte så kräsen på varm mat i den åldern så jag hade med mig den han skulle äta till lunch i en burk som jag la i en liten kylväska med en frysklabb i. Plockmat är ju enkelt och då kan det ju vara alla möjliga sorters grönsaker, köttbullar, kyckling, pasta, ris ect.

• PGA
    kma skrev 2016-05-07 04:48:29 följande:

Hej

Vi har en son på snart 8 månader och vi är ute väldigt mycket när det är fint väder. Vi är oftast i parker och myser. Så tänkte höra med er tips på vad man kan ta med sig för mat till honom när man är ute och har picknick om dagarna och där det INTE finns micro.

Jag har tagit med mig burkmat och den har varit ljummen och det har gått i. Tar även med fruktsmoothie och banan som han får till mellanmål och självklart vattenflaska. Men jag behöver mer tips på vad han kan äta till lunch och middag. Eller räcker det med det jag tar med?

Jättetacksam för tips!

Det räcker med det du tar med. Han äter ju. Finns ingen anledning att göra honom kräsen i onödan. Det låter också enkelt och bra. Pojken och din man är glada om du är lugn och slipper stress.
  • Gryntroll

Jag körde på plockmat som ovan också nämne.

Kall kokt pasta, ostrullar, leverpastej i stavar (skivbara varianten), kalla kokta morotstavar... och mellis ofta banan med turkisk yoghurt. Allt i en liten kylväska.

• Sommar15

Ovan räcker ju bra, men vi har en mattermos som jag ofta tar med en burk i. Micrar burken hemma innan vi går ut och lägger över i termosen. Den håller grejer kalla också när det är varmt. Har köpt min utomlands men finns lite varstans att köpa! Använder den jämt för tycker det är så bökigt att leta upp micro. Är min dotter hungrig är det bara att langa upp :)

• Alexi

Nu är mina barn äldre men då så en favorit var lasagne på burkmat, den funkade fint att ge även kall.

Svar på tråden Tips på mat att ta med sig?