• Anonym (Hemsk styvmamma)

elak styvson.

I början av vårat förhållande kom barnen så bra överens och jag älskar verkligen sambons son och mitt barn älskar min sambo och hans son.

Senaste tiden har allt vänt. Varit såhär ett bra tag nu. Först trodde jag att jag bara hade svårt att ta mig till hans son och försökt allt för de ska va bra.. Men nu efter jag tänkt och sett mer hur elak han är mot mitt barn. 9/10 ggr är de HAN som startar bråk genom att retas, det är alltid han som slår mitt barn.

Jag är så trött psykiskt av detta så jag bryter ihop dagligen när dom båda är hos oss. De har gått så långt nu att mitt barn knappt vill vara här utan hellre vill vara hos sin mormor. Det gör så ont i hjärtat.

Vet inte vad jag ska göra för sambon verkar inte själv se sin sons beteende som ett problem och säger jag nåt så känner jag mig elak och som att jag bara skyddar mitt barn. Så är inte alls fallet då mitt barn också gör fel men nu orkar jag inte mer :(

• Svar på tråden elak styvson.
    Anonym (Hemsk styvmamma) skrev 2016-05-06 23:42:10 följande:

I början av vårat förhållande kom barnen så bra överens och jag älskar verkligen sambons son och mitt barn älskar min sambo och hans son.

Senaste tiden har allt vänt. Varit såhär ett bra tag nu. Först trodde jag att jag bara hade svårt att ta mig till hans son och försökt allt för de ska va bra.. Men nu efter jag tänkt och sett mer hur elak han är mot mitt barn. 9/10 ggr är de HAN som startar bråk genom att retas, det är alltid han som slår mitt barn.

Jag är så trött psykiskt av detta så jag bryter ihop dagligen när dom båda är hos oss. De har gått så långt nu att mitt barn knappt vill vara här utan hellre vill vara hos sin mormor. Det gör så ont i hjärtat.

Vet inte vad jag ska göra för sambon verkar inte själv se sin sons beteende som ett problem och säger jag nåt så känner jag mig elak och som att jag bara skyddar mitt barn. Så är inte alls fallet då mitt barn också gör fel men nu orkar jag inte mer :(

Båda barnen är fyra år. Ja barn bråkar men inte såhär hela tiden :(
  • Anonym (laban)

Det är extremt känsligt att kritisera någons föräldraskap eller deras barn. Mitt bästa råd är att ni söker familjeterapi genom kommunen. Det är gratis och ofta rätt smidigt. Tror att det är bättre om ni får hjälp av en utomstående att prata om ett ämne som är så känsligt.

• Anonym (Njag)

Har ni dom varannan vecka så kanske ni kan ha olika veckor så barnen slipper träffas?

Anonym (Njag) skrev 2016-05-07 09:41:37 följande:

Har ni dom varannan vecka så kanske ni kan ha olika veckor så barnen slipper träffas?

Också funderat på de men man ska Ju inte behöva Göra så.
  • Anonym (Njag)
    Anonym (Hemsk styvmamma) skrev 2016-05-07 09:45:18 följande:

Också funderat på de men man ska Ju inte behöva Göra så.

Vanligtvis inte men i ert fall behöver ni göra så. Alternativt separera och träffas enbart barnfria veckor?

Du mår ju inte bra och det gör inte barnen heller!
  • Ess

Punktmarkering och nolltolerans mot elakheter. Den som är elak tas bort från situationen.
    Men vägrar sambon totalt att inse att hans son kan slåss och va elak, så hade jag tagit mitt barn och flyttat.

Ess skrev 2016-05-07 10:21:59 följande:

Punktmarkering och nolltolerans mot elakheter. Den som är elak tas bort från situationen.
    Men vägrar sambon totalt att inse att hans son kan slåss och va elak, så hade jag tagit mitt barn och flyttat.

Vill prova allt innan vi behöver ta till att separera
  • Ess
    Anonym (Hemsk styvmamma) skrev 2016-05-07 10:29:34 följande:
    Vill prova allt innan vi behöver ta till att separera
    Problemet är bara att din sambo måste va med på tåget. Ska man ha ständig koll så måste man hjälpas åt, och det funkar aldrig om barnet/barnen kan spela ut den vuxna som säger ifrån. Så jag tycker du ska ta upp på allvar med sambon att det verkligen ÄR ett problem, att din son inte vill komma hem till er och att det måste lösas. Är han inte villig att ta del av en lösning så måste du se till ditt barn i förstahand och då kan det bli aktuellt med en separation. Va tydlig när du pratar med honom, men skuldbelägg inte hans son helt totalt heller.

Min åsikt är att barnen är fortfarande små och har totalt olika sätt att agera. Hans son reagerar mer direkt när det är något. Jag tror att punktmarkering kan göra nytta, både att man tar bort barnet som smäller till det andra och pratar med det om att man inte får göra så och berätta hur de ska göra istället, tex kalla på en vuxen. Är ni vuxna överens och konsekventa, så tror jag att problemet kommer att lösa sig. Barnen växer ju också och lär sig värdegrunderna på förskolan och sen i skolan.
  • Anonym (laban)

Jag tror också att problemet går att lösa. Men bara om du får med dig din sambo på tåget.

Prata med honom. Utan att skuldbelägga honom eller hans son. Säg att ni tillsammans kan hjälpa barnen att funka bra ihop och trivas med varandra.

Svar på tråden elak styvson.