• Fläderpärlan

Gravid på naturlig väg under ivf-behandling? Är detta möjligt?

Hejsan!

Här kommer en jättekonstigt fråga. Som rubriken lyder! Jag har nämligen gjort ett ivf-försök med äggplock och allt men istället för att sätta tillbaka ett ägg i samma cykel så frös de ner alla ägg som plockades, då vi är med i en studie hos carlanderska.

Jag känner dock att jag har ont i brösten, molvärk och illamående men jag kan väl inte ha blivit gravid då de plockade ut alla ägg vid äggplocket. Jag och min man hade sex några dagar innan äggplocket dock. Jag har alltså INTE satt tillbaka något ägg som blev befruktat. Utan jag skulle då ha blivit gravid på naturlig väg på något konstigt sätt...

Jag funderar på om det är ovitrellen som spökar men jag tycker att symptomen bara ökar, är idag 10 dagar sedan jag tog ovitrelle-sprutan. Vad tro ni? :)

• Svar på tråden Gravid på naturlig väg under ivf-behandling? Är detta möjligt?
  • HJohannesson
    Fläderpärlan skrev 2016-05-06 09:44:34 följande:

Hejsan!

Här kommer en jättekonstigt fråga. Som rubriken lyder! Jag har nämligen gjort ett ivf-försök med äggplock och allt men istället för att sätta tillbaka ett ägg i samma cykel så frös de ner alla ägg som plockades, då vi är med i en studie hos carlanderska.

Jag känner dock att jag har ont i brösten, molvärk och illamående men jag kan väl inte ha blivit gravid då de plockade ut alla ägg vid äggplocket. Jag och min man hade sex några dagar innan äggplocket dock. Jag har alltså INTE satt tillbaka något ägg som blev befruktat. Utan jag skulle då ha blivit gravid på naturlig väg på något konstigt sätt...

Jag funderar på om det är ovitrellen som spökar men jag tycker att symptomen bara ökar, är idag 10 dagar sedan jag tog ovitrelle-sprutan. Vad tro ni? :)

Risken är nog tyvärr minimal att ett ägg skulle kunna gömma sig, men vem vet :)

Ovitrellesprutan ger väl utslag Max 10 dagar så du borde kunna ta ett test nu.

Sen är man ju helt pumpad med hormoner innan äggplock, kan ju vara det som spökar med.

Men hoppas på ett plus för er :)
  • Mightmare

Ja har hört om det men då har det funnits små outvecklade äggblåsor vid äggplock som de inte fick ut och två av dessa hade då blivit befruktade. Är du säker på att de fick ut alla ägg och inget blev kvar?

• provi87

Det var sju dagar sen jag tog otrivelle nu och har samma symptom, så skulle inte hoppas för mycket. Men jag önskar det är möjligt för er skull! 

• Fläderpärlan
    Mightmare skrev 2016-05-06 11:32:40 följande:

Ja har hört om det men då har det funnits små outvecklade äggblåsor vid äggplock som de inte fick ut och två av dessa hade då blivit befruktade. Är du säker på att de fick ut alla ägg och inget blev kvar?

Jasså så de blev alltså gravida? Nej säker är jag ju inte, de nämnde inget om det vid äggplocket och jag tänkte ju inte alls på att fråga just då... Förmodligen är det ovitrelle som spökar men hade vart spännande att höra mer din vän, fick hon tvillingar alltså?
  • Fläderpärlan
    provi87 skrev 2016-05-06 15:17:38 följande:

Det var sju dagar sen jag tog otrivelle nu och har samma symptom, så skulle inte hoppas för mycket. Men jag önskar det är möjligt för er skull! 

Tar du även lutinus eller andra vagiatorer som kan ge falska gravsymptom? För det gör inte jag, hade jag tagit dem hade jag inte ifrågasatt symptomen...
  • Pimpinellan

Vet ett fall. Hon blev gravid spontant 2-3 dagar före ÄP och sen via IVF:en också och fick tvillingar. Det är dock extremt ovanligt att ägg släpper före ÄP.

• provi87
    Fläderpärlan skrev 2016-05-06 15:41:25 följande:
    Tar du även lutinus eller andra vagiatorer som kan ge falska gravsymptom? För det gör inte jag, hade jag tagit dem hade jag inte ifrågasatt symptomen...
    Japp jag tar lutinus. Jag har undrat lite över vad som ger dessa symptom men de flesta verkar säga otriellsprutan, fast nu har jag inte kollat med någon på flera dagar så det kan ju säkert vara lutinus. Jag hoppas det för er skull, vore fantastiskt att bli gravid naturligt nu ju! Om du blir det så skriv det här, behöver lite solskenshistorier :)
  • Fläderpärlan

[quote=76601060][quote-nick]Pimpinellan skrev 2016-05-06 15:51:11 följande:[/quote-nick]

Vet ett fall. Hon blev gravid spontant 2-3 dagar före ÄP och sen via IVF:en också och fick tvillingar. Det är dock extremt ovanligt att ägg släpper före ÄP.

[/

Det är ju helt otroligt ju :) Vilken härligt solskenshistoria! Tack för att du delade med dig av den :)

• Fläderpärlan
    provi87 skrev 2016-05-06 15:53:35 följande:

Japp jag tar lutinus. Jag har undrat lite över vad som ger dessa symptom men de flesta verkar säga otriellsprutan, fast nu har jag inte kollat med någon på flera dagar så det kan ju säkert vara lutinus. Jag hoppas det för er skull, vore fantastiskt att bli gravid naturligt nu ju! Om du blir det så skriv det här, behöver lite solskenshistorier :)

Har ju svårt att se att det har skett ett mirakel med sju misslyckade insättningar i bagaget ;)

Det är ju jättesvårt att veta vilken som ger symptom. Det här är första gången jag endast har tagit ovitrelle, annars har jag precis som du tagit bägge :) tycker bara att symptomen borde avta typ nu eftersom ovitrellen ska gå ur efter ca 10 dagar och eftersom jag inte tar lutinus kan det ju inte heller vara dem. Jag håller er underrättade! Jag lovar :)
  • Pimpinellan

Man vet ju egentligen aldrig förrän man fått bevis på graviditet eller ej. Kan vissa bli spontant gravida efter 20 års oskyddat sex så kan vissa bli gravida av "lössläppta" ägg före ÄP! Glad  Eller få spontanbebbar efter 6 ÄD. Kort sagt: är man inte steril kan man teoretiskt bli gravid när som helst.

• Flisan79

Fast varför skulle du inte kunnat bli det? De tar inte alltid alla ägg om det är gott om dem. Jag hade ca 16-20 per sida (var överstimulerad men man kan ju få många ändå) och de plockade ca 8-10 totalt.
    Har även läst om par där detta hänt.

• Fläderpärlan

Tog ett cleablue gravtest som visar svagt positivt, 11 dagar efter ovitrelle. Kan det vara sprutan som ännu ger utslag?

• finee

Har du testat något mer fläderpärlan? Fortfarande positivt? Vad häftigt om du skulle ha blivit gravid

• Mightmare
    Fläderpärlan skrev 2016-05-06 15:30:51 följande:

Jasså så de blev alltså gravida? Nej säker är jag ju inte, de nämnde inget om det vid äggplocket och jag tänkte ju inte alls på att fråga just då... Förmodligen är det ovitrelle som spökar men hade vart spännande att höra mer din vän, fick hon tvillingar alltså?

Ja hon blev gravid med tvillingar, tyvärr dog en tidigt i graviditeten men ett son föddes :) Jag har förstått att personer som har svårt att bli gravida pga överaktiv immunförsvar (det hade denna tjejen förmodligen) kan ha lättare om det är fler än en och med äggstimulering blir det ofta så. Då hjälps fostren åt att vinna över immunförsvaret. Denna tjej hade försökt bli gravid med IVF (ett insatt ägg) 5-7 ggr innan (vet ej exakt) och försökt i 7 år utan resultat men det hade inte tagit sig då.

Sen efter detta barn föddes så struntade de i preventivmedel pga att det var ju så svårt men blev gravida igen på naturlig väg ett halvår efter födseln! Då med ett barn. Då hade immunförsvaret "lärt sig" att det var okej kanske.
  • Fläderpärlan
    Mightmare skrev 2016-05-09 09:04:18 följande:

Ja hon blev gravid med tvillingar, tyvärr dog en tidigt i graviditeten men ett son föddes :) Jag har förstått att personer som har svårt att bli gravida pga överaktiv immunförsvar (det hade denna tjejen förmodligen) kan ha lättare om det är fler än en och med äggstimulering blir det ofta så. Då hjälps fostren åt att vinna över immunförsvaret. Denna tjej hade försökt bli gravid med IVF (ett insatt ägg) 5-7 ggr innan (vet ej exakt) och försökt i 7 år utan resultat men det hade inte tagit sig då.

Sen efter detta barn föddes så struntade de i preventivmedel pga att det var ju så svårt men blev gravida igen på naturlig väg ett halvår efter födseln! Då med ett barn. Då hade immunförsvaret "lärt sig" att det var okej kanske.

Jag har testat prednisolon vid flera ivf-försök (ska

Sänka immunförsvaret, men det har aldrig hjälpt för oss tyvärr :( Igår testade jag något svagare och idag kommer det blod, tyvärr :(
Svar på tråden Gravid på naturlig väg under ivf-behandling? Är detta möjligt?